K. Hansen styrker flåden og chaufførkomforten
Lastbiler med bl.a. hydraulisk anlæg øger fleksibilitet og service, og inddragelse af chauffører i valget af modeller skal være med til at rekruttere og fastholde de bedste medarbejdere.
To nye Scania R450 lastbiler er taget i brug i januar. Og her i marts kommer to DAF XF Super Space Caps til.Den 120 årige gamle transport- og logistikvirksomhed, K. Hansen i Vejen styrker igen flåden for at kunne opretholde og udvide servicen til sine kunder, både erhvervsdelen, som udgør ca. 95 procent af kundekartoteket og det stigende antal af private kunder.
Ud over medbringertruck, som familievirksomheden har kørt med i flere år, er de nye Scaniabiler udstyret med et hydraulikanlæg, som kan blæse indholdet fra bigbags, som eksempelvis træpiller og foder til landbruget, direkte ind i kundernes siloer.
Når det gælder DAF bilerne, er den ene en 4 akslet forvogn og anhænger med 42 tonsmeter Palfinger kran med en ekstra hydraulisk arm – en såkaldt flyjib – som øger både bevægeligheden, løfteevnen og rækkevidden på kranen. Den anden er en boogie trækker med 34 tonsmeter Palfinger kran, fly-jib og spil
- Nu har vi endnu mere fleksibilitet i den måde, vi kan levere gods på. Sammen med kraner og medbringertruck er hydraulikanlæg en væsentligt del af vores tilbud om mere effektiv og fleksibel levering. Og det er det, der er vejen frem nu, hvor vi mærker den store stigning i e-handlen, siger Teamleder og kørselsdisponent i K. Hansen, Brian Bech Sørensen.
Chauffører inddraget i valget af biler
Den familieejede virksomhed råder over 55 biler og har ansat mellem 60 og 70 chauffører, som hver dag sørger for stykgods- og palletransporter og kørsel med kran og medbringertruck i hele Danmark.Men i en periode har virksomheden haft problemer med at rekruttere tilstrækkeligt med specialchauffører.
Derfor har fire chauffører gennem nogle måneder deltaget i arbejdet med at vælge bilmodeller og indretning.
- Der er for eksempel flere størrelser førerhuse, hvor jeg fik lov at vælge det største med fuld ståhøjde. Desuden har jeg kunnet vælge indretningen med skabe og skuffer, støttebensplader og placeringen af tilslutningen til anhænger, fortæller Per Kristiansen, som har været chauffør i 18 år - heraf de 10 hos K. Hansen Transport.
Det er første gang, han har haft indflydelse på indretningen af sin rullende arbejdsplads, og det har været en meget positiv oplevelse:
- Det betyder, at jeg føler mig værdsat som medarbejder, og min lyst til at blive i firmaet er i hvert fald ikke blevet mindre, siger Per Kristiansen.
Teamleder i K. Hansen, Brian Bech Sørensen håber da også på, at medindflydelsen og virksomhedens fokus på komfort og bekvemmelighed, kan være med til at fastholde og tiltrække dygtige chauffører:
- Det er vigtigt for os, at chaufførerne tager ejerskab over deres arbejdsplads, som bilen jo reelt er. Og når vi skal konkurrere om de bedste medarbejdere på markedet, er det begrænset, hvilke parametre, vi kan skrue på. Derfor har vi valgt at inddrage dem i valget af både mærker, modeller og indretning, siger teamleder i K. Hansen Transport, Brian Bech Sørensen.
-lipe