Kend dine kunder og leverandører – det betaler sig
Firmarating.dk er et nyt initiativ fra manden bag mybanker.dk, John Norden. Men i modsætning til mybanker.dk er firmarating.dk rettet mod især små- og mellemstore virksomheders behov for informationer – ikke forbrugerne
Af Dan Bjerring
Mange virksomheder i transportbranchen er dybt afhængige af troværdige informationer om deres kunder og leverandører. Ved større engagementer er stiger også risikoen for tab, og derfor er det vigtigt at kende både kundernes og eventuelle leverandørers såvel økonomiske forhold som andre oplysninger af betydning for virksomhedens drift.
- Vi tilbyder virksomhederne med vores nye portal, ’firmarating.dk’, en gratis 360 graders vurdering af, hvordan virksomheder klarer sig i forhold til konkurrenterne, men også i forhold til hvordan kunder og leverandører optræder. Ideen er at udvikle en form for ’sundhedstal’, der kort og klart giver et grundlag for at vurdere virksomhedens tilstand, fortæller John Norden til LTL.
Helt nyt koncept
John Norden er kendt som en af de mest respekterede uafhængige iagttagere og kommentatorer i den finansielle sektor i Danmark. Som indehaver af mybanker.dk har han i en årrække optrådt på tv-skærmen og i radioen med sine analyser og kritik af den finansielle sektor, men samtidig er han nu trådt et skridt tilbage i sin virksomhed, hvor han i dag er bestyrelsesformand og partner.
Det betyder dog ikke, at han har ligget på den lade side. Tvært imod har han brugt tiden til at udvikle et nyt koncept, denne gang ikke forbrugerrettet, men rettet mod især de små og mellemstore virksomheder:
Mange parametre
Ikke mindst under krisen kom mange små og mellemstore danske virksomheder i klemme, fordi de som underleverandører ikke fik deres penge og blev de store tabere, når større virksomheder gik konkurs.
Det vil John Norden med det nye koncept ’firmarating.dk’ nu gøre sit til ikke sker igen:
- Vi vurderer virksomheder i Danmark ud fra mange parametre - ikke kun det økonomiske. Målet er at bruge data til at beregne eksempelvis konkursrisiko automatisk, da det vil kunne hjælpe virksomhederne med at få finansiering. For at nå dertil har vi brug for informationer om danske virksomheder, som vi kan bruge til tests, fortæller han videre.
Data til platform
Ideen er at udvikle vurderinger af danske virksomheder fra en kunde eller leverandørvinkel. Det sker ved til at starte med at indsamle data på en platform:
- Når vi har data på siden, kan alle bruge platformen gratis til at se, hvordan virksomheder klarer sig. Som virksomhed kan du benchmarke dig op imod dine konkurrenter. Man kan bidrage ved at gå ind på firmarating.dk, oprette en bruger og derefter søge på nogle virksomheder, man har en mening om og give sin vurdering. Vi har allerede lagt 298.000 virksomheder ind i databasen, forklarer den kendte iværksætter.
Egen performance
Det kan være alt lige fra Matas, Ørsted, Boliga, Vistaprint eller den lokale frokostleverandør. Det tager to minutter at oprette en bruger og få sekunder at rate en virksomhed. Man kan også invitere andre til at give vurderinger af ens egen virksomhed:
- Så vil du kunne se din performance - finansielt og hvordan andre vurderer dig - og begynde at foretage benchmarking. Det tager også kun to minutter at oprette virksomheden. Så vil kunderne sammen med andre oplysninger, der kan trækkes via CVR, kunne vurdere virksomhedens styrker. Da der er tale om en gratis service, er jeg sikker på, at en del virksomheder vil benytte denne mulighed for at blive klogere på både deres egne virksomheder, kundernes tilfredshed og deres leverandører, fortæller John Norden.
Gør noget ved det
John Norden henviser især til den del af arbejdsstyrken og virksomhedslederne, der kaldes ’milleniums’, en helt ny type forbrugere og medarbejdere, som går meget op i at vide noget om de services og produkter, de vil købe:
- De går også meget op i, hvordan deres firma – det de ejer elle er ansat i – klarer sig i form af eksempelvis bæredygtighed og medarbejdertilfredshed, og de vil i fremtiden være meget kritiske, hvis en virksomhed ikke har tilfredse kunder, leverandører og
Fordelen er så, at er der områder med mangler, kan man gøre noget ved det:
- Eksempelvis vil virksomheder i transportbranchen, der har behov for nye medarbejdere, opleve, at hvis de ikke er gennemsigtige og sørger for at tiltrække såvel kunder som medarbejdere, får de det svært i fremtiden. På firmarating.dk vil vi også søge i andre oplysninger, der er tilgængelige på nettet, som eksempelvis trustpilot eller andre sider om kundetilfredshed. Vi vil simpelthen skabe en 360 grader vurdering af virksomhederne, slutter John Norden, der vil drive firmarating.dk sammen med sønnen Daniel, der er uddannet på CBS.