
Konceptet 'Bestil på nettet - hent i butikken' fordoblede salget
Gode, varierede leveringsmuligheder er med til at øge salget både on- og offline hos den norske dynegigant Princess, som bruger Consignor til at forbedre leveringen
Hos Princess ser de ikke webshoppen som ødelæggende for deres fysiske butikker, men derimod som katalysator for at skaffe flere kunder og større omsætning totalt set. Samspillet mellem webshop og fysiske butikker giver kunderne mulighed for at handle, hvor de vil.
- Hele 76 procent af de kunder, som besøger vores fysiske butikker i dag, har først undersøgt vores varer på nettet. Derfor er det afgørende for os at være tilstede på nettet. Efter vi introducerede konceptet 'reservér på nettet – hent i butikken', hvor kunderne kan bestille eller reservere varer online, for derefter at hente dem i én af vores fysiske butikker, steg vores online salg med næsten 100% samme dag.
Samtidig er mersalget i vores butikker også steget. Det viser os, at kunderne ikke kun vil have leveret online køb hjemme, men ønsker flere leveringsmuligheder, fortæller den administrerende direktør i den norske dynevirksomhed, Kai Gulbrandsen.
- Helt op til 50 % af Princess’ kunder, som handler på nettet, vælger 'hent i butik' levering. Med Consignor softwaren kan Princess ikke blot tilbyde deres kunder flere leveringsalternativer, men også forbedre informationen ud til kunderne om deres online køb. Princess bruger Consignor på deres centrallager i Ski i Norge til automatisk at printe fragtlabels og booke transport af pakker og paller ud til deres butikker og direkte til kunderne.
Consignor forbedrer levering fra lager og butik
Det er ikke kun på lageret, at Princess effektiviserer leveringen med Consignor. I alle virksomhedens fysiske butikker, har den installeret den sky-baserede Consignor Ticket, hvor ekspedienten kan bestille varer fra centrallageret til butikken eller kunden, hvis kunden efterspørger varer, som ikke er i butikken, eller hvis kunden ønsker varen leveret hjem til, så de ikke selv skal transportere varen hjem fra butikken.Butikkerne bruger også den gratis scanningsløsning fra Consignor – Scan App - som er downloadet til butikkens smartphone, så ekspedienten kan scanne, når kundernes varer er ankommet til butikken og automatiske sende en notifikation på sms eller e-mail til kunden om, at deres pakke er klar til afhentning.
Scan App bliver også brugt på centrallageret i Ski til at scanne pakker, og advisere kunden om, at pakken er modtaget på lageret, og vil blive sendt videre til butik eller kundens hjemmeadresse afhængigt af valg af leveringsmetode.- Med Consignor digitaliserer Princess deres leveringsproces fra lager til kunde og fra lager til butik til kunde. På den måde kan de sende pakker hurtigere, få bedre oversigt over henteordrer og enklere advisere kunder om pakker, fortæller Consignors norske Country Manager, Henning Backe, som har været med til at tilpasse Consignor i forhold til Princess’ ønsker og behov.
Ifølge Kai Guldbrandsen gør Consignor helt enkelt Princess’ levering mere professionel, gennemsigtig og konkurrencedygtig.
-Kunderne vil have information om deres online ordrer hele vejen fra lager til levering, og det giver vi automatisk med Consignor og Scan App. Det er meget mere professionelt og effektivt end før hen, hvor vi ringede fra butikken for at fortælle kunderne, at deres pakker var klar til afhentning. Konkurrence handler i dag ikke kun om produktudvalg og priser, men også om logistik. Med Consignor kan vi konkurrere på leveringsmuligheder, track & trace og varetransport,siger Kai Gulbrandsen.Fakta
• Princess er et kendt brand i Norge, som sælger dyner, puder, håndklæder m.m.
• Princess har 160 butikker i hele Norge.
• Online salg udgør ca. 10% af hele omsætningen hos Princess.
• Princess bruger Consignor og Scan App på centrallageret i Ski, og Consignor Ticket og Scan App i alle de fysiske butikker.
• Princess bruger egne chauffører til at levere varer fra centrallageret og ud til butikker. Til leveringer til kunder, fra centrallageret eller butikker anvendes Bring
• Princess’ butikker modtager varer fra centrallageret 1-4 gange om ugen.