Kurerfirma lover at halvere CO2-udledning i 2025 og være helt rene i 2050

Kurerfirma lover at halvere CO2-udledning i 2025 og være helt rene i 2050

Transportbranchen er en af de store CO2-udledere. Nu lover kurerfirmaet DHL Express og moderselskabet Deutsche Post DHL Group at halvere sin CO2-udledning i 2025 og intet udlede i 2050. Virksomheden har sat sig nogle ambitiøse grønne mål, og har ved tidligere klimamål vist sig at nå dem hurtigere end planlagt

- De beslutninger vi træffer i dag er afgørende for, hvordan vores børn vil leve om 30 år, siger Frank Appel, der er CEO for Deutsche Post DHL Group.

Med sin indsats håber Deutsche Post DHL Group, der ejer kurervirksomheden DHL Express, at bidrage med at nå målet om at begrænse den globale opvarmning til et godt stykke under to grader celsius, der er vedtaget ved klimakonferencen i Paris i 2015 (COP 21) samt det, der er FN’s agenda for 2030 om bæredygtig udvikling.

Deutsche Post DHL Group ønsker også at blive markedsførende inden for grøn logistik og planlægger derfor at udvide sin portefølje af grønne produkter og tjenester for at hjælpe sine kunder med at opnå deres egne mål for en bedre beskyttelse af vores alles klima.

Koncernens klimamål om at ikke at udlede drivhusgasser i 2050 gælder både for dens egne aktiviteter og for dens underleverandører. I første omgang er blikket rettet mod fire konkrete mål, som skal nås allerede inden 2025 som en del af koncernens miljøbeskyttelsesprogram GoGreen.

Det første mål handler om at reducere udledningen af drivhusgasser med 50% i forhold til niveauet fra 2007. Derudover har koncernen et mål om at forbedre livet for folk, hvor de bor og arbejder. Det skal ske ved, at Deutsche Post DHL Group — og dermed DHL Express — i 70% af alle tilfælde benytter sig af fx cykler og elektriske køretøjer ved afhentning og levering af pakker.

Det tredje af de fire mål handler om, at mere end 50% af salget skal være inden for grønne løsninger, hvilket også gør kundernes forsyningskæder mere miljøvenlige. Og endelig vil koncernen uddanne og certificere 80% af sine medarbejdere som GoGreen specialister inden 2025. Dermed ønsker den tyske koncern globalt at inddrage medarbejderne i beskyttelsen af klimaet og sammen med sine partnere desuden plante en million træer hvert år.

Har tidligere nået mål før tid
De nye klimamål er baseret på Deutsche Post DHL Groups erfaring med sit eget klimabeskyttelsesprogram, GoGreen. Her lød et tidligere mål, at koncernen ville reducere udledningen af egne drivhusgasser med 30% i forhold til niveauet fra 2007 i 2020.

Det nåede koncernen allerede i 2016 — fire år før planen takket være en lang række forskellige initiativer til at optimere flåden af køretøjer, bygninger og logistiknetværket.

Logistikkoncernens miljøbeskyttelsesprogram, GoGreen, bygger på to grundlæggende principper: 'Burn less' og 'Burn clean'. Burn less-princippet handler om at reducere energiforbruget uden at ændre energikilde fx ved at transportere flere pakker ad gangen.

Burn clean fokuserer på at bruge grønne energikilder som fx elektriske køretøjer ved afhentning og levering af pakker. Ved at benytte begge principper opnår koncernen de mest optimale resultater for sin indsats. Endelig har logistikkoncernen i dag også en række standardiserede såvel som skræddersyede løsninger som en del af sine GoGreen leveringsmuligheder. Dermed kan den globale virksomhed også hjælpe sine kunder med at reducere udledningen af drivhusgasser i deres egne forsyningskæder.

-hawin

11/4 2017
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud
  • Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    transport ›Ballerup Kommune vinder Cyklistforbundets årlige pris, Pedalkraft-Prisen. Den går hvert år til en arbejdsplads, der har gjort en særlig indsats for at fremme cykling blandt sine medarbejdere
  • Droneshow satte ny besøgsrekord

    Droneshow satte ny besøgsrekord

    transport ›Net nyligt afviklede International Drone Show i Odense cementerede sin status som en af Nordens største dronebegivenheder ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur
  • Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    transport ›En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    transport ›Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events
  • ''MANs fremtid starter nu''

    ''MANs fremtid starter nu''

    transport ›Efter hundrede år med diesel-lastbiler producerer MAN nu elektriske lastbiler i serie. Det har krævet store investeringer i overgangen til elektromobilitet, primært på fabrikkerne i Bayern, hvor fleksibel produktion af el- og diesel-lastbiler på samme linje nu er realiseret