Kurerfirma lover at halvere CO2-udledning i 2025 og være helt rene i 2050

Kurerfirma lover at halvere CO2-udledning i 2025 og være helt rene i 2050

Transportbranchen er en af de store CO2-udledere. Nu lover kurerfirmaet DHL Express og moderselskabet Deutsche Post DHL Group at halvere sin CO2-udledning i 2025 og intet udlede i 2050. Virksomheden har sat sig nogle ambitiøse grønne mål, og har ved tidligere klimamål vist sig at nå dem hurtigere end planlagt

- De beslutninger vi træffer i dag er afgørende for, hvordan vores børn vil leve om 30 år, siger Frank Appel, der er CEO for Deutsche Post DHL Group.

Med sin indsats håber Deutsche Post DHL Group, der ejer kurervirksomheden DHL Express, at bidrage med at nå målet om at begrænse den globale opvarmning til et godt stykke under to grader celsius, der er vedtaget ved klimakonferencen i Paris i 2015 (COP 21) samt det, der er FN’s agenda for 2030 om bæredygtig udvikling.

Deutsche Post DHL Group ønsker også at blive markedsførende inden for grøn logistik og planlægger derfor at udvide sin portefølje af grønne produkter og tjenester for at hjælpe sine kunder med at opnå deres egne mål for en bedre beskyttelse af vores alles klima.

Koncernens klimamål om at ikke at udlede drivhusgasser i 2050 gælder både for dens egne aktiviteter og for dens underleverandører. I første omgang er blikket rettet mod fire konkrete mål, som skal nås allerede inden 2025 som en del af koncernens miljøbeskyttelsesprogram GoGreen.

Det første mål handler om at reducere udledningen af drivhusgasser med 50% i forhold til niveauet fra 2007. Derudover har koncernen et mål om at forbedre livet for folk, hvor de bor og arbejder. Det skal ske ved, at Deutsche Post DHL Group — og dermed DHL Express — i 70% af alle tilfælde benytter sig af fx cykler og elektriske køretøjer ved afhentning og levering af pakker.

Det tredje af de fire mål handler om, at mere end 50% af salget skal være inden for grønne løsninger, hvilket også gør kundernes forsyningskæder mere miljøvenlige. Og endelig vil koncernen uddanne og certificere 80% af sine medarbejdere som GoGreen specialister inden 2025. Dermed ønsker den tyske koncern globalt at inddrage medarbejderne i beskyttelsen af klimaet og sammen med sine partnere desuden plante en million træer hvert år.

Har tidligere nået mål før tid
De nye klimamål er baseret på Deutsche Post DHL Groups erfaring med sit eget klimabeskyttelsesprogram, GoGreen. Her lød et tidligere mål, at koncernen ville reducere udledningen af egne drivhusgasser med 30% i forhold til niveauet fra 2007 i 2020.

Det nåede koncernen allerede i 2016 — fire år før planen takket være en lang række forskellige initiativer til at optimere flåden af køretøjer, bygninger og logistiknetværket.

Logistikkoncernens miljøbeskyttelsesprogram, GoGreen, bygger på to grundlæggende principper: 'Burn less' og 'Burn clean'. Burn less-princippet handler om at reducere energiforbruget uden at ændre energikilde fx ved at transportere flere pakker ad gangen.

Burn clean fokuserer på at bruge grønne energikilder som fx elektriske køretøjer ved afhentning og levering af pakker. Ved at benytte begge principper opnår koncernen de mest optimale resultater for sin indsats. Endelig har logistikkoncernen i dag også en række standardiserede såvel som skræddersyede løsninger som en del af sine GoGreen leveringsmuligheder. Dermed kan den globale virksomhed også hjælpe sine kunder med at reducere udledningen af drivhusgasser i deres egne forsyningskæder.

-hawin

11/4 2017
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres