Nyt slidlag på Gudenåbro
Selv om der blev klaget over vejstøj fra broen inden udskiftningen, er der ikke anvendt støjsvag asfalt
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) oplyser til Michael Aastrup Jensen fra Venstre, at asfaltslidlaget på motorvejsbroen over Gudenåen ved Randers netop er blevet skiftet.
Samtidig indrømmer han, at der ikke er anvendt støjsvag asfalt, og at dette er ’i overensstemmelse’ med Vejdirektoratets sædvanlige praksis for strækninger, der ikke ligger i umiddelbar nærhed af tættere bebyggede områder:
- Anvendelse af en mindre støjende asfaltbelægning er forbundet med meromkostninger, forklarer ministeren.
Han mener dog, at den nye asfaltbelægning alligevel har medført en støjreduktion på strækningen i forhold til den tidligere slidte belægning.
Dilationsfuger
Det nye asfaltslidlag var fremskyndet på grund af klager over støj forårsaget af de fuger, der blev anvendt ved udskiftningen af ’dilatationsfugerne’ for cirka to år siden.
Dilatationsfuger skal sikre, at temperatur- og fugtbevægelser kan foregå, uden at der opstår svækkende revnedannelser.
- Det er Vejdirektoratets umiddelbare vurdering, at de udførte slidlagsarbejder sammen med udførte tilpasninger af dilatationsfugerne har mindsket støjgenerne fra fugerne. Vejdirektoratet vil følge støjudviklingen fra fugerne, slutter Ole Birk Olesen.