Så ruller de belgiske miljøzoner

Så ruller de belgiske miljøzoner

I de belgiske miljøzoner (Low Emission Zone/LEZ) har man pligt til at registrere sit køretøj, inden man kører ind i zonen. Ældre køretøjer har desuden brug for en miljøbillet. Efter Antwerpen følger nu Bruxelles og andre byer

Efter at Antwerpen i dette år tog det første skridt og indførte en miljøzoner, følger Bruxelles efter den 01.01.2018. Yderlige byer følger i løbet af året.

I første omgang udelukker hovedstaden køretøjer fra EURO-kategori 0 og 1 fra kørsel i byen. Der kan købes en dispensation til disse køretøjer i form af en dagsbillet. For at sikre sig, at alle følger reglerne, er der opsat kameraer, der overvåger trafikken.

Hvert køretøj scannes, når det kører ind i miljøzonen, og disse data sammenholdes med byens centrale database. Bøden bliver derfor også afsendt automatisk, hvis køretøjet ikke er registreret, eller hvis det er for gammelt til at måtte køre ind i LEZ’en. Derfor er det meget vigtigt, at man registrerer køretøjet, inden man kører i ind zonen.

Green-Zones giver dig et nemt overblik

Alle disse informationer angående LEZ-miljøzonerne samler og videreformidler Green-Zones, og Green-Zones gennemfører desuden hele registreringsprocessen for sine kunder (det tager 2-10 dage), og samler efterfølgende alle de nødvendige informationer på en individuelt udformet registry-miljømærkat.

Dermed har ejerne af udenlandske køretøjer altid en oversigt ved hånden, og de kan derfor undgå de høje bødestraffe i de kameraovervågede miljøzoner.

Til dem, der altid vil være opdateret på rejsen, kan man desuden downloade den gratis Green-Zones App, så man altid kan se grænserne for miljøzonerne i Belgien og i de andre lande. Desuden kan man blive oplyst om reglerne for de byer, man vil besøge på rejsen!

Dispensation: med miljøbillet

Køretøjer, der ikke opfylder den påkrævede EURO-norm, må gerne køre ind i LEZ-miljøzonen, hvis der på forhånd er købt en miljøbillet. Afhængigt af køretøjstype og køretøjets alder kan der købes billet til én dag eller længere. Det er helt op til de enkelte byer at beslutte, hvilke EURO-kategorier, der ikke må køre i miljøzonen, samt hvor længe miljøbilletterne er gyldige.

Derfor kan det ske, at et køretøj gerne må køre ind i nogle miljøzoner, men ikke i andre. Det varierer også fra miljøzone til miljøzone, hvilke miljøbilletter man kan købe - og om de gælder på dags-, uge- eller månedsbasis. Desuden skærpes reglerne for hvert år.

Der findes ikke noget centralt register for udenlandske køretøjer, og derfor skal ejere af udenlandske køretøjer registrere sig separat for hver zone. Det er temmeligt meget arbejde, især når man tænker på, at der konstant indføres nye miljøzoner i Belgien!

Allerede fire miljøzoner i 2018

Ud over Antwerpen og Bruxelles bliver der som minimum også indført miljøzoner i Willebroek og Michelen i 2018. Også i Gent har man besluttet at indføre en miljøzone. Dermed har de tre største byer i Belgien snart indført miljøzoner, der alle har nogle helt forskellige regler.

Turister, erhvervstransporter og bustrafik er hyppige gæster i disse tre zoner. For at give et centralt overblik over alle disse regler fra de forskellige byer er hjemmesiden www.lez-belgium.be nu i luften med nyttige informationer. Her kan man finde alle nødvendige oplysninger til planlægning af rejser gennem Belgien, og man kan finde alle de regler, der på nuværende tidspunkt gælder for de store byer Gent, Antwerpen og Bruxelles.

-hawin

23/11 2017
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag