Scandlines regnskab overgår forventningerne
Årsresultat viser vækst og fremgang i omsætning og resultat efter et år, der var præget af væsentlige investeringer og indsættelse af nye færger på Gedser-Rostock-ruten og opgradering af havnefaciliteter. Koncernen betegner sig selv som 'mere konkurrencedygtig end nogensinde'
Koncernens omsætning steg to procent til 470 mio. euro i 2016, omsætningen på trafikmaskinerne på ruterne Gedser-Rostock og Rødby-Puttgardensteg tre på trods af modereat lavere priser med tre procent til 333 mio. euro mens omsætningen fra koncernens bordershops var uændret på 137 mio. euro.
Koncernens færger transporterede samlet set 7,6 mio. passagerer, 1,8 mio. biler og 0,6 mio. fragtenheder. På Gedser-Rostock-ruten steg fragttrafikken 16% og antallet af passagerer 10% efter indsættelsen af to nye hybridfærger.
- Efter et årtis hårdt arbejde og betydelige investeringer har vi omdannet Scandlines fra en statsejet færgeoperatør med adskillige ruter til en højtspecialiseret og effektiv trafikmaskine på to højfrekvente ruter mellem Danmark og Tyskland.
I dag er Scandlines en afgørende del af infrastrukturen i de centrale transportkorridorer mellem vore to lande og mellem Skandinavien og Europa, siger koncernens administrerende direktør, Søren Poulsgaard Jensen.
Grønnere transport og moderniserede butikker
Scandlines fortsatte indsatsen for at blive en grønnere infrastrukturleverandør med tilføjelsen af to nye færger til verdens i forvejen største hybridflåde og opgraderingen af havnefaciliteter for at kunne tilbyde kunderne en gnidningsløs rejse.
Derudover fortsatte Scandlines moderniseringen af sine bordershops, ligesom koncernen styrkede det omfattende SMILE-loyalitetsprogram, som har næsten 400.000 medlemmer og tilbyder relevante fordele til fritidsrejsende og skræddersyede tilbud baseret på online-aktivitet og transaktionsanalyser.
- Vores indsats og investeringer i omegnen af 320 mio.euro i løbet af de seneste tre år har cementeret vores konkurrenceevne i årene fremover, og vores langsigtede strategi er bæredygtig efter den planlagte åbning af Femern-tunnelen mere end et årti fra nu. Vi byder yderligere konkurrence velkommen, men vi fortsætter med at give udtryk for vores legitime forventning om, at gældende tysk, dansk og europæisk lovgivning respekteres, siger Søren Poulsgaard Jensen.
Scandlines forventer moderat omsætningsvækst og forbedret lønsomhed (recurring EBITDA-margin) i 2017 baseret på den gennemførte kapacitetsudvidelse på Gedser-Rostock-ruten og stabil drift på såvel Rødby-Puttgarden-ruten som i koncernens bordershops.
-lipe