Stefan G. Rasmussen: COWI-analyse har manipuleret med spørgsmål
Det tidligere folketingsmedlem - luftkaptajn Stefan G. Rasmussen - fortsætter kampen for en ny Frederkssundsbro uden brugerbetaling

Stefan G. Rasmussen: COWI-analyse har manipuleret med spørgsmål

Kampen mod brugerbetaling for den nye Fjordforbindelse – Kronprinsesse Marys Bro – ved Frederikssund fortsætter.

Af Dan Bjerring
Christiansborg

På fredag vil en borgergruppe aflevere et stort antal underskrifter mod brobetalingen til transport-, bygnings- og boligminister Ole Brik Olesen, og det tidligere konservative folketingsmedlem Stefan G- Rasmussen fortsætter med at påpege over for Folketingets Transportudvalg, at Vejdirektoratet ’muligvis har misinformeret’ i det materiale, der lå til grund for beslutningen om en betalingsløsning.

Stefan G. Rasmussen har via aktindsigt kunnet konstatere, at COWI`s analyse er ’bestilt til at give et ønsket svar’.

Hvad skal man bruge det til?
Og han skriver direkte, at ’COWI`s analyse er i realiteten ikke det papir værd, det er skrevet på’:

- Der er mange spørgsmål og nogle er formuleret direkte misvisende… Der er - hvad jeg vil betegne som værende - manipuleret med spørgsmålene. Det påpeges i COWIS analyse, ’at analysen ikke er statistisk repræsentativ for befolkningen som helhed, men giver er godt billede af, hvordan brugerne anvender den gamle bro.’ Hvad skal man bruge det til? Undersøgelsen om brugerbetaling døbes i øvrigt om til en undersøgelse af betalingsvillighed, påpeger Stefan G. Rasmussen.

Han kalder betaling for Fjordforbindelsen for en ’skygge told’ inden for Frederikssund Kommune, op han opfordrer til, at sagen dels genåbnes, og dels at den påtænkte betalingsmodel skal fjernes, ’da de undersøgelser, der ligger til grund for den økonomiske
bæredygtighed IKKE er til stede i den virkelige verden’.

Ikke konkurrenceforvridende
Erhvervsminister Brian Mikkelsen © afviser i øvrigt over for Stefan G. Rasmussen, at det er konkurrenceforvridende, at lastbiler med en vægt på over 3,5 tons tvinges til at benytte en betalingsbro over Roskilde Fjord.

Han har bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen – som uafhængig konkurrencemyndighed undersøge sagen, og derfra lyder konklusionen blandt andet, at ’broafgiften gælder for alle vognmænd, som kører over broen, og stiller dermed ikke umiddelbart vognmænd forskelligt’:

Fastsat ved lov
- Som det også fremgår af henvendelsen, er det fastsat ved lov, at vognmænd med en tonnage på over 3,5 tons ikke må benytte Kronprins Frederiks Bro samt fastsat ved lov, at Kronprinsesse Marys Bro skal være en betalingsbro. Dermed finder Konkurrenceloven ikke umiddelbart anvendelse. Jeg mener generelt, at en god infrastruktur er gavnligt for det danske erhverv. Brugerbetaling for at benytte infrastruktur ses flere andre steder – for eksempel - på Storebæltsbroen og Øresundsbroen. I dette konkrete tilfælde er det et bredt flertal i Folketinget, som har vedtaget, at der skal være brugerbetaling på Kronprinsesse Marys Bro, slutter Brian Mikkelsen.

20/2 2018
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen