Stefan G. Rasmussen: COWI-analyse har manipuleret med spørgsmål
Det tidligere folketingsmedlem - luftkaptajn Stefan G. Rasmussen - fortsætter kampen for en ny Frederkssundsbro uden brugerbetaling

Stefan G. Rasmussen: COWI-analyse har manipuleret med spørgsmål

Kampen mod brugerbetaling for den nye Fjordforbindelse – Kronprinsesse Marys Bro – ved Frederikssund fortsætter.

Af Dan Bjerring
Christiansborg

På fredag vil en borgergruppe aflevere et stort antal underskrifter mod brobetalingen til transport-, bygnings- og boligminister Ole Brik Olesen, og det tidligere konservative folketingsmedlem Stefan G- Rasmussen fortsætter med at påpege over for Folketingets Transportudvalg, at Vejdirektoratet ’muligvis har misinformeret’ i det materiale, der lå til grund for beslutningen om en betalingsløsning.

Stefan G. Rasmussen har via aktindsigt kunnet konstatere, at COWI`s analyse er ’bestilt til at give et ønsket svar’.

Hvad skal man bruge det til?
Og han skriver direkte, at ’COWI`s analyse er i realiteten ikke det papir værd, det er skrevet på’:

- Der er mange spørgsmål og nogle er formuleret direkte misvisende… Der er - hvad jeg vil betegne som værende - manipuleret med spørgsmålene. Det påpeges i COWIS analyse, ’at analysen ikke er statistisk repræsentativ for befolkningen som helhed, men giver er godt billede af, hvordan brugerne anvender den gamle bro.’ Hvad skal man bruge det til? Undersøgelsen om brugerbetaling døbes i øvrigt om til en undersøgelse af betalingsvillighed, påpeger Stefan G. Rasmussen.

Han kalder betaling for Fjordforbindelsen for en ’skygge told’ inden for Frederikssund Kommune, op han opfordrer til, at sagen dels genåbnes, og dels at den påtænkte betalingsmodel skal fjernes, ’da de undersøgelser, der ligger til grund for den økonomiske
bæredygtighed IKKE er til stede i den virkelige verden’.

Ikke konkurrenceforvridende
Erhvervsminister Brian Mikkelsen © afviser i øvrigt over for Stefan G. Rasmussen, at det er konkurrenceforvridende, at lastbiler med en vægt på over 3,5 tons tvinges til at benytte en betalingsbro over Roskilde Fjord.

Han har bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen – som uafhængig konkurrencemyndighed undersøge sagen, og derfra lyder konklusionen blandt andet, at ’broafgiften gælder for alle vognmænd, som kører over broen, og stiller dermed ikke umiddelbart vognmænd forskelligt’:

Fastsat ved lov
- Som det også fremgår af henvendelsen, er det fastsat ved lov, at vognmænd med en tonnage på over 3,5 tons ikke må benytte Kronprins Frederiks Bro samt fastsat ved lov, at Kronprinsesse Marys Bro skal være en betalingsbro. Dermed finder Konkurrenceloven ikke umiddelbart anvendelse. Jeg mener generelt, at en god infrastruktur er gavnligt for det danske erhverv. Brugerbetaling for at benytte infrastruktur ses flere andre steder – for eksempel - på Storebæltsbroen og Øresundsbroen. I dette konkrete tilfælde er det et bredt flertal i Folketinget, som har vedtaget, at der skal være brugerbetaling på Kronprinsesse Marys Bro, slutter Brian Mikkelsen.

20/2 2018
  • Vejprojekter meget billigere end budgetteret

    Vejprojekter meget billigere end budgetteret

    transport ›De seneste tre evalueringer viser, at projekterne både har øget fremkommeligheden mere end ventet, og projekterne blev billigere end budgetteret
  • Varebiler har travlt - for høj fart er udbredt

    Varebiler har travlt - for høj fart er udbredt

    transport ›Når håndværkere, pakketransporter og andre erhvervsdrivende i varebiler kører på landevejen, er tempoet oftere for højt end det er i personbiler. Den travle adfærd kan også aflæses i ulykkesstatistikken, hvor varebiler er overrepræsenterede
  • Nu er der bøde for at køre om vinteren med sommerdæk

    Nu er der bøde for at køre om vinteren med sommerdæk

    transport ›Fra og med 1. juli 2025, kan man blive idømt bødestraf ved at køre på sommerdæk, når vintervejret er kommet
  • Fremgang for Billund Lufthavn

    Fremgang for Billund Lufthavn

    transport ›Med et overskud på godt 17 millioner kroner i 2024 har Billund Lufthavn taget et vigtigt skridt mod en mere robust og bæredygtig forretning. Resultatet markerer en forbedring i forhold til 2023, hvor regnskabet viste et underskud på knap fem millioner kroner
  • Den humanitære indsats for børn er i fokus

    Den humanitære indsats for børn er i fokus

    transport ›En udvidelse af partnerskabet mellem DSV og UNICEF betyder mere hjælp til transport af vigtige forsyninger til børn i forbindelse med nødsituationer over hele verden
  • Guldmedaljevinder og specialcykler i Amorparken

    Guldmedaljevinder og specialcykler i Amorparken

    transport ›Lørdag den 21. juni kan børn, unge og voksne med handicap eller særlige cykelbehov få en oplevelse ud over det sædvanlige i Amorparken i København
  • Iveco lancerer den fuldelektriske S-eWay på det danske marked

    Iveco lancerer den fuldelektriske S-eWay på det danske marked

    transport ›Med lanceringen af den elektriske lastbil S-eWay tager Iveco og Hedin Nordic Truck et vigtigt skridt mod emissionsfri transport i Danmark. Lastbilen byder på op til 400 kilometers rækkevidde, lynhurtig opladning og stor fleksibilitet – både til distributionskørsel og specialiserede opgaver i fx bygge- og anlægsbranchen
  • Forsvaret rammer ny aftale om busser

    Forsvaret rammer ny aftale om busser

    transport ›Ny rammeaftale på busser til det danske forsvar baner vejen for effektiv logistik, når den nye værnepligt træder i kraft