Stefan G. Rasmussen: COWI-analyse har manipuleret med spørgsmålDet tidligere folketingsmedlem - luftkaptajn Stefan G. Rasmussen - fortsætter kampen for en ny Frederkssundsbro uden brugerbetaling

Stefan G. Rasmussen: COWI-analyse har manipuleret med spørgsmål

Kampen mod brugerbetaling for den nye Fjordforbindelse – Kronprinsesse Marys Bro – ved Frederikssund fortsætter.

Af Dan Bjerring
Christiansborg

På fredag vil en borgergruppe aflevere et stort antal underskrifter mod brobetalingen til transport-, bygnings- og boligminister Ole Brik Olesen, og det tidligere konservative folketingsmedlem Stefan G- Rasmussen fortsætter med at påpege over for Folketingets Transportudvalg, at Vejdirektoratet ’muligvis har misinformeret’ i det materiale, der lå til grund for beslutningen om en betalingsløsning.

Stefan G. Rasmussen har via aktindsigt kunnet konstatere, at COWI`s analyse er ’bestilt til at give et ønsket svar’.

Hvad skal man bruge det til?
Og han skriver direkte, at ’COWI`s analyse er i realiteten ikke det papir værd, det er skrevet på’:

- Der er mange spørgsmål og nogle er formuleret direkte misvisende… Der er - hvad jeg vil betegne som værende - manipuleret med spørgsmålene. Det påpeges i COWIS analyse, ’at analysen ikke er statistisk repræsentativ for befolkningen som helhed, men giver er godt billede af, hvordan brugerne anvender den gamle bro.’ Hvad skal man bruge det til? Undersøgelsen om brugerbetaling døbes i øvrigt om til en undersøgelse af betalingsvillighed, påpeger Stefan G. Rasmussen.

Han kalder betaling for Fjordforbindelsen for en ’skygge told’ inden for Frederikssund Kommune, op han opfordrer til, at sagen dels genåbnes, og dels at den påtænkte betalingsmodel skal fjernes, ’da de undersøgelser, der ligger til grund for den økonomiske
bæredygtighed IKKE er til stede i den virkelige verden’.

Ikke konkurrenceforvridende
Erhvervsminister Brian Mikkelsen © afviser i øvrigt over for Stefan G. Rasmussen, at det er konkurrenceforvridende, at lastbiler med en vægt på over 3,5 tons tvinges til at benytte en betalingsbro over Roskilde Fjord.

Han har bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen – som uafhængig konkurrencemyndighed undersøge sagen, og derfra lyder konklusionen blandt andet, at ’broafgiften gælder for alle vognmænd, som kører over broen, og stiller dermed ikke umiddelbart vognmænd forskelligt’:

Fastsat ved lov
- Som det også fremgår af henvendelsen, er det fastsat ved lov, at vognmænd med en tonnage på over 3,5 tons ikke må benytte Kronprins Frederiks Bro samt fastsat ved lov, at Kronprinsesse Marys Bro skal være en betalingsbro. Dermed finder Konkurrenceloven ikke umiddelbart anvendelse. Jeg mener generelt, at en god infrastruktur er gavnligt for det danske erhverv. Brugerbetaling for at benytte infrastruktur ses flere andre steder – for eksempel - på Storebæltsbroen og Øresundsbroen. I dette konkrete tilfælde er det et bredt flertal i Folketinget, som har vedtaget, at der skal være brugerbetaling på Kronprinsesse Marys Bro, slutter Brian Mikkelsen.

20/2 2018
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det
  • Ny dækbøde står ikke alene

    Ny dækbøde står ikke alene

    transport ›En ny lov betyder, at føreren af bilen nu risikerer bøder på 1.000 kroner pr. dæk, hvis dækkene vurderes som ‘åbenbart uegnede’ til vejret. Men det er langt fra den eneste bøde, der kommer bag på bilisterne, forklarer ekspert