Stefan G. Rasmussen: COWI-analyse har manipuleret med spørgsmål
Kampen mod brugerbetaling for den nye Fjordforbindelse – Kronprinsesse Marys Bro – ved Frederikssund fortsætter.
Af Dan Bjerring
Christiansborg
På fredag vil en borgergruppe aflevere et stort antal underskrifter mod brobetalingen til transport-, bygnings- og boligminister Ole Brik Olesen, og det tidligere konservative folketingsmedlem Stefan G- Rasmussen fortsætter med at påpege over for Folketingets Transportudvalg, at Vejdirektoratet ’muligvis har misinformeret’ i det materiale, der lå til grund for beslutningen om en betalingsløsning.
Stefan G. Rasmussen har via aktindsigt kunnet konstatere, at COWI`s analyse er ’bestilt til at give et ønsket svar’.
Hvad skal man bruge det til?
Og han skriver direkte, at ’COWI`s analyse er i realiteten ikke det papir værd, det er skrevet på’:
- Der er mange spørgsmål og nogle er formuleret direkte misvisende… Der er - hvad jeg vil betegne som værende - manipuleret med spørgsmålene. Det påpeges i COWIS analyse, ’at analysen ikke er statistisk repræsentativ for befolkningen som helhed, men giver er godt billede af, hvordan brugerne anvender den gamle bro.’ Hvad skal man bruge det til? Undersøgelsen om brugerbetaling døbes i øvrigt om til en undersøgelse af betalingsvillighed, påpeger Stefan G. Rasmussen.
Han kalder betaling for Fjordforbindelsen for en ’skygge told’ inden for Frederikssund Kommune, op han opfordrer til, at sagen dels genåbnes, og dels at den påtænkte betalingsmodel skal fjernes, ’da de undersøgelser, der ligger til grund for den økonomiske
bæredygtighed IKKE er til stede i den virkelige verden’.
Ikke konkurrenceforvridende
Erhvervsminister Brian Mikkelsen © afviser i øvrigt over for Stefan G. Rasmussen, at det er konkurrenceforvridende, at lastbiler med en vægt på over 3,5 tons tvinges til at benytte en betalingsbro over Roskilde Fjord.
Han har bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen – som uafhængig konkurrencemyndighed undersøge sagen, og derfra lyder konklusionen blandt andet, at ’broafgiften gælder for alle vognmænd, som kører over broen, og stiller dermed ikke umiddelbart vognmænd forskelligt’:
Fastsat ved lov
- Som det også fremgår af henvendelsen, er det fastsat ved lov, at vognmænd med en tonnage på over 3,5 tons ikke må benytte Kronprins Frederiks Bro samt fastsat ved lov, at Kronprinsesse Marys Bro skal være en betalingsbro. Dermed finder Konkurrenceloven ikke umiddelbart anvendelse. Jeg mener generelt, at en god infrastruktur er gavnligt for det danske erhverv. Brugerbetaling for at benytte infrastruktur ses flere andre steder – for eksempel - på Storebæltsbroen og Øresundsbroen. I dette konkrete tilfælde er det et bredt flertal i Folketinget, som har vedtaget, at der skal være brugerbetaling på Kronprinsesse Marys Bro, slutter Brian Mikkelsen.