
Stretch skaber vækst for dansk arbejdstøj
Virksomheden F. Engel udvider på det europæiske marked med specialdesignet tøj til bl.a. transport- og logistikbranchen
Af Lisbeth Petersen
Der bliver tænkt på både sikkerhed, pasform, komfort og modetrends, når designerteamet hos Engel Workwear udvikler serier af arbejdstøj til specifikke brancher. Og før tøjet kommer på hylderne, er det testet af de egentlige eksperter, nemlig de lagerarbejdere, chauffører, håndværkere o.s.v., det er skabt til.
Familievirksomheden har 92 års erfaring i fremstilling af arbejdstøj. Det hele begyndte, da Carl J. Engel senior i 1927 vendte hjem fra USA med et par af de denim overalls, han havde set de amerikanske bygningsarbejderne bruge. I dag er F. Engel en international virksomhed, ledet af 4. generation. I hovedkvarteret i Haderslev er der 140 ansatte, og bliver tøjet bl.a. produceret på to fabrikker i Lithauen af 570 specialuddannede syersker.
Tøj med indbygget sikkerhed
Gennem årtierne har både materialer og design løbende ændret sig.
- Vi arbejder hele tiden med udvikling af tøjet, så det både er slidstærkt, behageligt at have på, smart og sikkert, fortæller Tom Hedegaard Pedersen, som er salgsdirektør i Engel Workwear.
Han uddyber:
- Selv om der ikke er egentlige lovkrav på området, har vi valgt en høj grad af ’indbygget sikkerhed’ i designet. For eksempel er transport- og logistikmedarbejdere jo folk, som ofte arbejder på steder, hvor der er mørkt eller dunkel belysning, og derfor er vores specialdesignede Cargo-tøj bl.a. udstyret med reflekser i skrå linjer og stofbaner med stærke, selvlysende farver.
Målrettet indsat i Midteuropa
Her i foråret lancerer Engel Workwear endnu en ny serie.
- Stretchmaterialet er det helt store, som vi tror, kommer til at overtage det meste af arbejdstøjmarkedet, fordi det både sidder godt og giver maksimal bevægelighed. Vi har med en ny 4-vejs stretch-metervare arbejdet meget med at gøre materialet mere slidstærkt og åndbart. Og nu har vi nogle produkter, som medarbejderne i vores lokale testvirksomheder har givet meget positive tilbagemeldinger på, efter at de har afprøvet tøjet i 14 dage, fortæller Tom Hedegaard Pedersen.
Og det er ikke alene danske medarbejdere, som sætter pris på Engels kollektioner. Næst efter Danmark udgør Tyskland, Schweiz og Frankrig virksomheden største markeder.
- Det er lande, hvor vi vokser rigtigt meget i øjeblikket. Væksten kommer af en helt målrettet indsats, efter vi har kunnet se, at vores produkter passer godt ind i de pågældende landes brancherelaterede virksomheder. Også Holland, Belgien og Østrig er godt på vej frem, så vi er i gang med at ansætte flere kolleger i Europa, siger Tom Hedegaard Pedersen.F. Engels vækst i Europa kommer af en helt målrettet indsats, fortæller Tom Hedegaard Pedersen, som er salgsdirektør i den sønderjyske virksomhed.