Ny, fynsk ladestation til de tunge køretøjer

Ny, fynsk ladestation til de tunge køretøjer

Ved Aarup på Vestfyn har Norlys åbnet endnu en ladestation til ellastbiler og elbusser. Her er der foreløbig kapacitet til, at to lastbiler kan lade samtidig. I løbet af i år øges kapaciteten yderligere med seks ladepladser

Den nye elladestation på Industrivej ved motorvejen er åbnet den 30. marts.

- De stigende priser på benzin og diesel som følge af konflikten i Mellemøsten skaber stor usikkerhed for vognmændene. Det viser, hvor vigtigt det er, at vi får elektrificeret den tunge transport - både for klimaets skyld og for at mindske vores afhængighed af energi fra lande, vi ikke ønsker at være afhængige af, siger Ellen Trolle, direktør i Norlys' ladeforretning, og fortsætter:

- I Norlys investerer vi målrettet i et sammenhængende ladenetværk til ellastbiler. Det gør vi i tæt dialog med branchen, så de vigtigste ruter elektrificeres først, og med ladestationen ved Aarup rammer vi et vigtigt trafikknudepunkt på Fyn med gode forhold til chauffører, siger Ellen Trolle, direktør i Norlys' ladeforretning.

Ladeparken er indrettet med faciliteter til chaufførerne, herunder toiletfaciliteter og mulighed for at få noget at spise hos naboerne i området.

Et Danmarkskort med sammenhængende lademuligheder

I dag driver Norlys allerede ni ladestationer til tung transport fordelt i hele landet, lige fra Randers over Vejle og til Køge. Ladestationen ved Aarup bliver derfor Norlys' 10. ladestation til ellastbiler og elbusser.

– Vi kan se, at flere vognmænd investerer i ellastbiler, og at interessen fortsat stiger. Med ladeparker som den i Aarup vil vi være med til at sikre, at infrastrukturen følger med, så overgangen til el bliver så enkel som muligt i den daglige drift, siger Ellen Trolle.

Norlys har på nuværende tidspunkt konkrete planer om at sætte minimum otte yderligere ladestationer til den tunge transport i drift frem mod 2027.

-lipe



30/3 2026
  • Nyt bestyrelsesmedlem på plads

    Nyt bestyrelsesmedlem på plads

    logistikcentre ›FDE Fonden, der støtter projekter, aktiviteter og initiativer der gavner transport- og logistikbranchen, har udpeget Henrik J. Meinertz som nyt bestyrelsesmedlem
  • Mindre bøvl med anmeldelse af arbejdsulykker

    Mindre bøvl med anmeldelse af arbejdsulykker

    logistikcentre ›Beskæftigelsesministre Ane Halsboe-Jørgensen (S) har orienteret Folketingets Beskæftigelsesudvalg om en ændring af reglerne for anmeldelse af arbejdsulykker
  • Møbelgrossist i offensiven

    Møbelgrossist i offensiven

    logistikcentre ›House Nordic har netop fejret rejsegilde for sin nye logistikcenter i Søndersø på Fyn. Byggeriet er den første af flere faser, der skal ruste virksomheden til fremtidens logistikudfordringer
  • Online fysioterapi giver glade medarbejdere

    Online fysioterapi giver glade medarbejdere

    logistikcentre ›Hjælp til sundheden når sjældnere ud til dem, der bruger kroppen som deres vigtigste arbejdsredskab. Det viser en ny særanalyse fra af sundhedsforsikringer Dansk Sundhedssikring
  • Klar med bæredygtighedsrapport

    Klar med bæredygtighedsrapport

    logistikcentre ›Rhenus Groups bæredygtighedsrapport 2025 fremhæver skiftet fra grundlæggende arbejde til global præstation
  • Stærkt Starkteam i Brøndby

    Stærkt Starkteam i Brøndby

    logistikcentre ›Gitte Arnsbo Poulsen tiltræder som distributionschef, og Mike Blad Frigast-Schou bliver ny lagerchef, når Stark åbner dørene til et nationalt distributionscenter, som skal sikre friktionsfri leveringer til landets håndværkere
  • Kramp fejrer rejsegilde i Vejle

    Kramp fejrer rejsegilde i Vejle

    logistikcentre ›Den 11. maj afholdt Kramp rejsegilde for sit nye distributionscenter i Vejle Nord, som KT Erhvervsbyg opfører
  • Ny lokation til Nature Planet i Middelfart

    Ny lokation til Nature Planet i Middelfart

    logistikcentre ›Nordicals Fyn har netop formidlet udlejningen af i alt 7.000 m2 moderne logistik- og domicillokaler til Nature Planet. Byggeriet er i gang på en ny lokation i Middelfart