Sundhedsdroner i fuld gang med testflyvninger
Lasten var på en beskeden pakke Panodiler, da en sundhedsdrone mandag den 30. maj 2022 fuldførte sin første transportflyvning på hele ruten fra Odense Universitetshospital, OUH i Svendborg til Ærø. Siden da har dronerne fra projekt HeathDrone fløjet ca. 1500 km, og perspektiverne i dronefragten er store
Blodprøver, medicin, og udstyr kan – i første omgang – være oplagte emner at transportere i 80 meters høje – og på både hurtigere, grønnere og mere effektiv måde. F.eks. tog jomfruturen på de 50 km kun 34 minutter for dronen, imod de fem kvarter den traditionelle transport med bil og færge, varer – når færgen afgår efter ruteplanen, vel at mærke.
-Det er jo ikke noget, der sker lige i morgen. Men vi er sikre på, at droner er en vigtig, fremtidig transportform til opgaver, hvor det virkelig giver mening, siger Kjeld Jensen, som forsker i robotteknologi på Syddansk Universitet, SDU, og i de seneste 3,5 år har ledet projektet HealthDrone.
Bag det treårige projekt, som p.g.a. corona blev forsinket i ni måneder, står et partnerskab mellem OUH, Falck, virksomheden, Holo som er specialist i autonome transportmidler, Unifly, Scandinavian Avionics og SDU. Innovationsfonden har støttet projektet med knap halvdelen af det samlede budget på godt 30,6 millioner kroner.
Flyvninger hele sommeren og nye test af start og landing
Dronen er en multikopter, som er udstyret med fire rotorer, der gør den i stand til at lette lodret og vinger og propeller, den kan flyve vandret med i vejrforhold op til ca. 8 sekundmeter. Den kommende tid vil sundhedsdronen flyve testture over det sydfynske øhav tre dage om ugen, mens projektpartnerne samtidigt arbejder med eventuelle tilpasninger og ændringer.
-En af de ting, vi vil udvikle på er støjen fra dronen, som især er markant, når den letter fra – og lander på - jorden mellem bygninger. Her kan vi se, at vi kan reducere både støjgener og tidsforbrug ved at have take-off og landing på taget af en bygning, siger Kjeld Jensen, og fortsætter
-Det vil også være det mest naturlige, at den færdigudviklede sundhedshedsdrone vil skulle sendes af sted og returnere til f.eks. toppen af et hospital, og i denne uge går vi i gang med at test start og landing på Svendborg Sygehus
Frem til projektets afslutning til efteråret fortsætter testflyvningerne og tilpasningerne af dronen i i samarbejde med Trafikstyrelsen og Naviair.
-Vi har haft et rigtigt godt samarbejde på opgaven, som for vores del handler om at fjerne barriererne for dronetransport i Danmark. Efter den 1. oktober bliver det så virksomhederne, der kommer til at stå for at kommercialisere området, siger Kjeld Jensen.