Der er stadig liv i brevene

Der er stadig liv i brevene

Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve, og nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene

Dao har delt breve ud i årevis, men der er ikke så mange andre tilbage på brevmarkedet efter 1. januar 2026, hvor PostNord ikke længere omdeler breve i Danmark.

Dao fortsætter med sin landsdækkende levering af breve, 365 dage om året, og oplever allerede nu en markant stigning i henvendelser fra danskere, der ønsker klarhed over daos brevydelser.

Distributionsselskabet har derfor lanceret en ny købsportal og en ny app, der guider danskerne videre. I appen kan man blandt andet købe porto, der som noget helt nyt inkluderer hastebreve med 1-2 dages levering og udlandsforsendelser til hele verden.

Appen giver også mulighed for at købe forsendelse af pakker, spore pakker i realtid, hente købskvitteringer, få adgang til guides, kundeservice og en AI chatbot.

Og så kan man se åbningstider i nærmeste daoshop, hvor brevene skal afleveres, medmindre man tilkøber afhentning på hjemmeadressen.

- Når tusindvis af tidligere PostNord-kunder skal finde en ny løsning på forsendelse af deres breve, er det vigtigt, at processen føles enkel og overskuelig.

- Derfor spiller brugervenlige tiltag og optimerede brevløsninger en central rolle for os – særligt med den store stigning i henvendelser, vi allerede ser nu og forventer endnu flere af ved årsskiftet, siger Lars Balsby, salgsdirektør i dao.

For at sikre en smidig overgang lancerer dao også en online guide til erhverv, der skal hjælpe danske virksomheder med at vælge den brevservice, der passer bedst til deres behov.

1500 røde postkasser i daoshops
Det er især afskaffelsen af PostNords traditionelle røde postkasser, der giver anledning til mange spørgsmål fra kunderne, forklarer Lars Balsby.

- Det kan være svært at ændre vaner, og danskerne er meget traditionsbundne, når det gælder post og breve. Derfor ønsker vi at bevare traditionen ved at opsætte røde postkasser, men vores røde postkasser findes indenfor i de lokale daoshops.

- For os hænger det uløseligt sammen med, at dao selv er dybt rodfæstet i Danmark, siger han.

Selskabet har leveret aviser i hele Danmark i mere end 100 år, magasiner siden 2007, breve siden 2011 og pakker siden 2012.

- Vi har stigende fokus på at udvikle og forbedre de gængse muligheder. Derfor har vi ud over de nye brevløsninger blandt andet indført muligheden for at sende breve direkte fra hjemmet eller pakkeshoppen.

- Vi leverer post og pakker til hele Danmark, og vi omdeler årets 365 dage – også julenat, tilføjer Lars Balsby.

-hawin

Sådan sender man breve med dao

1. Vælg brevtype
Vælg mellem almindelig brevforsendelse med 2-5 hverdages levering, hastebreve med 1-2 hverdages levering eller udlandsforsendelse.

2. Køb forsendelse
Gå ind på send.dao.as eller i appen og køb en brevkode eller et fysisk brevmærke, som man kan få tilsendt til sin postkasse. Man kan også tilkøbe afhentning på privatadresser.

3. Gør brevet klar
Skriv adressen tydeligt på kuverten, og påfør brevkoden eller brevmærket i brevets øverste, højre hjørne.

4. Aflever brevet
Aflever brevet i den røde dao-postkasse i din nærmeste daoshop. 

19/11 2025
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det
  • Ny dækbøde står ikke alene

    Ny dækbøde står ikke alene

    transport ›En ny lov betyder, at føreren af bilen nu risikerer bøder på 1.000 kroner pr. dæk, hvis dækkene vurderes som ‘åbenbart uegnede’ til vejret. Men det er langt fra den eneste bøde, der kommer bag på bilisterne, forklarer ekspert