Pas på falske leveringsbeskeder(Foto: Håvard Jørstad)

Pas på falske leveringsbeskeder

Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det

- Svindelforsøgene bliver stadig mere avancerede og svære at opdage. De beskeder, der tidligere var fyldt med stavefejl og mærkelige mellemrum, er i dag perfekt formulerede ved hjælp af AI. 

- Det betyder, at du skal være ekstra opmærksom på de beskeder, du modtager om pakker på vej.

Sådan siger Rasmus Ferdinandsen, sikkerhedschef hos Bring i en pressemeddelelse som pakkedistributøren har udsendt. 

I den refererer Bring til en undersøgelse fra Det Kriminalpræventive Råd, som som slår fast at antallet af danskere, der oplever at blive udsat for digital svindel, er steget med næsten 100.000 på bare ét år.  

Næsten seks procent af de adspurgte oplyste i undersøgelsen, at de er blevet udsat for digital svindel. Det svarer til 274.000 danskere og er en stigning på hele 45 procent sammenlignet med 2023.

- Vi sender aldrig SMS'er, hvor vi opkræver betaling. Ved at hente Bring appen kan du enkelt verificere om en besked er fra os, eller falsk. Når du har appen foregår al kommunikation vedrørende dine pakker via appen, siger Rasmus Ferdinandsen.

Vær altid opmærksom på følgende for at undgå phishing-fælder:

• Giver SMS'en eller mailen udtryk for at det haster? Skal du f.eks. handle med det samme, eller vil det få konsekvenser, hvis ikke du reagerer?

• Har du en pakke på vej eller kommer beskeden "ud af det blå"?

• Hvis du bliver bedt om at oplyse brugernavn, adgangskode, kreditkortoplysninger, MitID eller NemID, skal du ignorere det. Misbrug af MitID er et hyppigt svindelforsøg, men verifikation via MitID bør altid være noget du aktivt har bedt om. Hvis du modtager en anmodning fra nogen eller noget du ikke kender, bør du aldrig indtaste dine oplysninger.

Fire tips til at undgå at blive snydt:

1. Vær skeptisk og stol på din mavefornemmelse. Hvis noget virker for godt til at være sandt, kan det være en advarsel. Virker det mistænkeligt, stop op og kontakt relevante myndigheder, hvis det er nødvendigt.

2. Del ikke personlige oplysninger. Undgå at dele følsomme oplysninger som CPR-nummer, bankoplysninger eller kreditkortoplysninger med ukendte personer eller websider. Vær forsigtig med beskeder, der beder om personlige oplysninger, eller som virker mistænkelige.

3. I den kommende periode oversvømmes internettet med annoncer og tilbud. Hvis du ikke kender webshoppen på forhånd, bør du tjekke dens ægthed og læse anmeldelser på nettet.

4. Bring sender aldrig sms'er eller mails, hvor vi beder om betaling. Forhold dig til information i appen og på hjemmesiden.

-hawin 


24/11 2025
  • Ny dækbøde står ikke alene

    Ny dækbøde står ikke alene

    transport ›En ny lov betyder, at føreren af bilen nu risikerer bøder på 1.000 kroner pr. dæk, hvis dækkene vurderes som ‘åbenbart uegnede’ til vejret. Men det er langt fra den eneste bøde, der kommer bag på bilisterne, forklarer ekspert
  • Ny gps på truckermenuen

    Ny gps på truckermenuen

    transport ›Michelin føjer skræddersyet gps til sin Truckfly-app, som allerede hjælper 615.000 truckere i Europa 
  • Der er stadig liv i brevene

    Der er stadig liv i brevene

    transport ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve, og nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Genbrugelig barriere til transportemballager

    Genbrugelig barriere til transportemballager

    transport ›Nyt barrierepapir fra Ecotec er både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt og kan bl.a. holde produkter i træ- og papkasser fri for fedt og fugt i skiftende omgivelser
  • Jul og stejle - kurver

    Jul og stejle - kurver

    transport ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Danskerne har tårnhøj tillid til e-handel

    Danskerne har tårnhøj tillid til e-handel

    transport ›Siden foråret er danske handler på globale webshops steget til hidtil højeste niveau. Og vi er de mest tillidsfulde onlineforbrugere i Europa, viser PostNords nyeste E-barometer
  • Plastpaller giver store besparelser

    Plastpaller giver store besparelser

    transport ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv se ind i årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger
  • Boxit udvider forretningen

    Boxit udvider forretningen

    transport ›Entréen på det svenske marked har givet et nyt forretningsben hos containervirksomheden Boxit, der nu transporterer og sælger spåner fra svenske granskove til danske dyreproduktioner og private dyreejere.