Tid til sommerdæk

Tid til sommerdæk

Godt hver fjerde danske bilejer skifter først fra vinter- til sommerdæk i maj. Dermed presser de deres vinterdæk til den yderste grænse og gør sig selv en økonomisk bjørnetjeneste.

Maj rimer for alvor på forår, tocifrede varmegrader og en længe ventet afsked med det tidlige forårs ustadige vejr. Men maj er også måneden, hvor den sidste store andel af bilejerne trækker sommerdækkene ud af vinterhiet og lægger vinterdækkene på hylden.

Tal fra Michelins årlige bilistundersøgelse 1) viser, at ca. 20 % af 'sæsonskifterne' først siger farvel til vinterdækkene i maj. Og selv om det er positivt, at vinterdækkene kommer af bilen, har det sene dækskifte i maj nogle ofte ukendte konsekvenser for pengepungen og trafiksikkerheden.

En dårlig cocktail
Vinterdæk og temperaturer over syv varmegrader er nemlig en dårlig cocktail. For når temperaturen ryger op, bliver gummiet i vinterdæk gradvist blødere. Det går ud over egenskaber som vejgreb, bremselængde og rullemodstand, som bliver væsentligt forringet.

- I maj sidste år var gennemsnitstemperaturen 12,9 grader, for nætterne kan stadig være kolde i maj. Men temperaturen toppede altså med 26,9 grader i dagtimerne – der, hvor allerflest bilister kører i deres bil. Ved så høje temperaturer bliver vinterdæk risikable. Særligt, hvis du skal lave en undvigemanøvre eller en katastrofeopbremsning, forklarer Claus Chouhan, salgsdirektør for Michelin i Danmark.

- Mange bilister er faktiske ikke klar over, at vinterdæks egenskaber bliver så dårlige i varmen, som det er tilfældet. Det skyldes sikkert, at dæk er et notorisk lavinteresseområde for bilister. Men der er altså både en sikkerhedsmæssig og økonomisk konsekvens ved at køre for længe på sine vinterdæk, tilføjer han.

Fire huskeråd
For at hjælpe bilisterne har Michelin fire huskeråd, som slår fast, hvorfor det er smart at skifte fra vinter- til sommerdæk, inden termometeret viser tocifrede varmegrader.

  1. Ved 7 plusgrader og derover øges slitage af dine vinterdæk markant og dine dæk får et kortere liv.
  2. Når temperaturen stiger, følger bremselængden med, hvis du kører på vinterdæk. Det skyldes, at gummiet i vinterdækkene bliver blødere i varmen og så mister vinterdækket sine gode bremseegenskaber.
  3. Bilens styreegenskaber bliver forringet, når varmen blødgør gummiet i vinterdækkene. Høje temperaturer kan få dækmønsteret til at smuldre ved belastning. På varme dage i forår eller sommer vil en bil, som kører 70 kilometer i timen med vinterdæk, have svært ved at klare en undvigemanøvre.
  4. Når forårsvarme blødgør gummiet i vinterdæk stiger rullemodstanden. Dermed stiger brændstofforbruget og prisen ved at have bil. På en varm forårsdag vil et vinterdæk have ca. 15 % højere rullemodstand end et gennemsnitligt sommerdæk.

140.000 kører vinterdæk hele året
Ifølge Michelins bilistundersøgelse kører ca. 6 pct. eller godt 140.000 personbiler i Danmark, trods anbefalingerne, på vinterdæk hele året. Til sammenligning vælger 4 pct. af bilejerne den modsatte løsning – altså sommerdæk hele året.

- Det er en relativt lille andel, som trodser anbefalingerne, når det kommer til at skifte dæk efter sæsonen. Men, uanset om du kører vinterdæk om sommeren eller sommerdæk om vinteren, så er det en dårlig ide. Vores vurdering er, at det forringer sikkerheden på vejene, siger Claus Chouhan.

-hawin

1) Seneste bilistundersøgelse er udført online af TNS SIFO i juni 2016. Her deltager 1.004 danske bilister.

11/4 2017
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud
  • Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    transport ›Ballerup Kommune vinder Cyklistforbundets årlige pris, Pedalkraft-Prisen. Den går hvert år til en arbejdsplads, der har gjort en særlig indsats for at fremme cykling blandt sine medarbejdere
  • Droneshow satte ny besøgsrekord

    Droneshow satte ny besøgsrekord

    transport ›Net nyligt afviklede International Drone Show i Odense cementerede sin status som en af Nordens største dronebegivenheder ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur
  • Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    transport ›En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    transport ›Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events
  • ''MANs fremtid starter nu''

    ''MANs fremtid starter nu''

    transport ›Efter hundrede år med diesel-lastbiler producerer MAN nu elektriske lastbiler i serie. Det har krævet store investeringer i overgangen til elektromobilitet, primært på fabrikkerne i Bayern, hvor fleksibel produktion af el- og diesel-lastbiler på samme linje nu er realiseret