Tid til sommerdæk

Tid til sommerdæk

Godt hver fjerde danske bilejer skifter først fra vinter- til sommerdæk i maj. Dermed presser de deres vinterdæk til den yderste grænse og gør sig selv en økonomisk bjørnetjeneste.

Maj rimer for alvor på forår, tocifrede varmegrader og en længe ventet afsked med det tidlige forårs ustadige vejr. Men maj er også måneden, hvor den sidste store andel af bilejerne trækker sommerdækkene ud af vinterhiet og lægger vinterdækkene på hylden.

Tal fra Michelins årlige bilistundersøgelse 1) viser, at ca. 20 % af 'sæsonskifterne' først siger farvel til vinterdækkene i maj. Og selv om det er positivt, at vinterdækkene kommer af bilen, har det sene dækskifte i maj nogle ofte ukendte konsekvenser for pengepungen og trafiksikkerheden.

En dårlig cocktail
Vinterdæk og temperaturer over syv varmegrader er nemlig en dårlig cocktail. For når temperaturen ryger op, bliver gummiet i vinterdæk gradvist blødere. Det går ud over egenskaber som vejgreb, bremselængde og rullemodstand, som bliver væsentligt forringet.

- I maj sidste år var gennemsnitstemperaturen 12,9 grader, for nætterne kan stadig være kolde i maj. Men temperaturen toppede altså med 26,9 grader i dagtimerne – der, hvor allerflest bilister kører i deres bil. Ved så høje temperaturer bliver vinterdæk risikable. Særligt, hvis du skal lave en undvigemanøvre eller en katastrofeopbremsning, forklarer Claus Chouhan, salgsdirektør for Michelin i Danmark.

- Mange bilister er faktiske ikke klar over, at vinterdæks egenskaber bliver så dårlige i varmen, som det er tilfældet. Det skyldes sikkert, at dæk er et notorisk lavinteresseområde for bilister. Men der er altså både en sikkerhedsmæssig og økonomisk konsekvens ved at køre for længe på sine vinterdæk, tilføjer han.

Fire huskeråd
For at hjælpe bilisterne har Michelin fire huskeråd, som slår fast, hvorfor det er smart at skifte fra vinter- til sommerdæk, inden termometeret viser tocifrede varmegrader.

  1. Ved 7 plusgrader og derover øges slitage af dine vinterdæk markant og dine dæk får et kortere liv.
  2. Når temperaturen stiger, følger bremselængden med, hvis du kører på vinterdæk. Det skyldes, at gummiet i vinterdækkene bliver blødere i varmen og så mister vinterdækket sine gode bremseegenskaber.
  3. Bilens styreegenskaber bliver forringet, når varmen blødgør gummiet i vinterdækkene. Høje temperaturer kan få dækmønsteret til at smuldre ved belastning. På varme dage i forår eller sommer vil en bil, som kører 70 kilometer i timen med vinterdæk, have svært ved at klare en undvigemanøvre.
  4. Når forårsvarme blødgør gummiet i vinterdæk stiger rullemodstanden. Dermed stiger brændstofforbruget og prisen ved at have bil. På en varm forårsdag vil et vinterdæk have ca. 15 % højere rullemodstand end et gennemsnitligt sommerdæk.

140.000 kører vinterdæk hele året
Ifølge Michelins bilistundersøgelse kører ca. 6 pct. eller godt 140.000 personbiler i Danmark, trods anbefalingerne, på vinterdæk hele året. Til sammenligning vælger 4 pct. af bilejerne den modsatte løsning – altså sommerdæk hele året.

- Det er en relativt lille andel, som trodser anbefalingerne, når det kommer til at skifte dæk efter sæsonen. Men, uanset om du kører vinterdæk om sommeren eller sommerdæk om vinteren, så er det en dårlig ide. Vores vurdering er, at det forringer sikkerheden på vejene, siger Claus Chouhan.

-hawin

1) Seneste bilistundersøgelse er udført online af TNS SIFO i juni 2016. Her deltager 1.004 danske bilister.

11/4 2017
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres