Transporter fylder 70 år og byder på gode pakker

Transporter fylder 70 år og byder på gode pakker

Det er 70 år siden, at ideen til det, der skulle blive den mest ikoniske varebil, blev fostret. Det markerer Volkswagen Erhvervsbiler med attraktive pakker, der løfter sikkerhed og kørekomfort til nye højder i Transporter.

Efter 70 år, seks generationer og over 12.000.000 solgte har Transporter udviklet sig til at være en af de mest solgte varevogne i sin klasse. Den nuværende og sjette generation af Transporter blev introduceret i 2015 og satte nye standarder i klassen med en udsøgt komfort, raffinerede drivlinjer og ved at tilbyde en række innovative assistentsystemer, hvilket blev belønnet med titlen som International Van of the Year 2016.

Modelprogrammet for Transporter favner bredt, og bilen kan med sin alsidighed og fleksibilitet skræddersyes, så den bliver den ideelle partner i det daglige arbejde. 6. generation af Transporter tilbydes – ligesom forgængeren – med to akselafstande (3.000 og 3.400 mm) og tre taghøjder samt som ladvogn med enkelt- eller dobbeltkabine mandskabsvogn. T6 Transporter kører med 2,0-liters TDI og TSI-motorer med 84 til 204 hk, , der leverer suveræn motorkraft kombineret med lavt forbrug og pålidelighed. Alt afhængig af motorvariant kan Transporter bestilles med 7-trins DSG-gear og 4MOTION-firehjulstræk.

70 år med Transporter.

Ideen til Transporter blev født i 1947, men grundet travlhed med at producere Boblen, går Transporter først i produktion i 1950. Det var den ideelle varevogn til mindre firmaer i efterkrigstidens Tyskland. I 1951 kommer den legendariske Sambabus, og i 1954 bygger Westfalia en campingbusversion.

Transporter T2 introduceres i 1967 og kører videre med luftkølet hækmotor, men designet er mere moderne med større vinduer, sikkerheden er forbedret, skydedøre er standard og en ny undervogn giver forbedrede køreegenskaber. Motoren yder nu op til 47 hk, og topfarten er på 110 km/t. I 1968 ruller Transporter nr. 2.000.000 af samlebåndet. Automatgear introduceres i 1972.

I 1979 introduceres T3, der bliver den sidste Transporter med hækmotor. Den har samme længde som forgængeren, men den er hele 125 mm bredere, hvilket giver markant bedre plads til personer og last. I 1981 tilbydes Transporter for første gang med dieselmotor, i 1982 afløses de luftkølede motorer af stærkere, vandkølede 1,9-liters motorer og i 1985 introduceres syncro-firehjulstræk.

Fjerde generation af Transporter, der introduceres i 1990, er en revolution, da den skifter fra hækmotor og baghjulstræk til frontmotor og forhjulstræk (og syncro-firehjulstræk). I motorrummet er der nye 4- og 5-cylindrede benzin- og dieselmotorer. T4 kommer med to akselafstande og en moderne undervogn giver gode køregenskaber og i 1996 introduceres VR6-motor i Caravelle og Multivan.

T5 kommer i 2003 og er en videreudvikling af T4, og alle aspekter er optimeret, så den er mere effektiv, økonomisk, komfortabel og sikker, og den tager titlen som Van of the Year 2004. T5 kører med seks nye diesel- og benzinmotorer, der yder fra 115 til 235 hk, og en 2,0 TDI Bluemotion-version kører op til 16.9 km/l. I 2009 afløses 3,2 V6-motoren af nye 2,0 TSI med 204 hk. 

-hawin

7/6 2017
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud
  • Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    transport ›Ballerup Kommune vinder Cyklistforbundets årlige pris, Pedalkraft-Prisen. Den går hvert år til en arbejdsplads, der har gjort en særlig indsats for at fremme cykling blandt sine medarbejdere
  • Droneshow satte ny besøgsrekord

    Droneshow satte ny besøgsrekord

    transport ›Net nyligt afviklede International Drone Show i Odense cementerede sin status som en af Nordens største dronebegivenheder ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur
  • Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    transport ›En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    transport ›Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events
  • ''MANs fremtid starter nu''

    ''MANs fremtid starter nu''

    transport ›Efter hundrede år med diesel-lastbiler producerer MAN nu elektriske lastbiler i serie. Det har krævet store investeringer i overgangen til elektromobilitet, primært på fabrikkerne i Bayern, hvor fleksibel produktion af el- og diesel-lastbiler på samme linje nu er realiseret