Transportfirma er klar med nyt CO2-værktøjBirger Tejls, Head of Sales hos Alpi og director Peter Enevoldsen (tv.), for Energy Technologies på Aarhus Universitets Center.

Transportfirma er klar med nyt CO2-værktøj

I samarbejde med Aarhus Universitet i Herning har speditørfirmaet Alpi udviklet en kalkulator, som oplyser de enkelte transporters CO2-emissioner. Et effektivt værktøj som imødekommer de stigende rapporteringskrav

- Vi er en del af problemet, derfor vil vi også være en del af løsningen.

Sådan lyder det fra speditionsfirmaet Alpi, der i 2019 påbegyndte arbejdet mod at blive en mere bæredygtig virksomhed.

Virksomheden, der har italiensk moderselskab og fem afdelinger i Danmark, er allerede CO2-neutral på egne lokaliteter i Danmark – men Alpi vil meget mere.

- I EU er strategien, at bæredygtig omstilling bliver den bærende kraft i værdiskabelsen fremadrettet. Det er nødvendigt, fordi vi bliver flere mennesker og har et stigende overforbrug, men også fordi nutidens forbrugere er bevidste mennesker, og fordi klimatruslerne konstant øges.

- Blandt andet derfor bliver kravene til virksomheders rapportering øget betydeligt i de kommende år, siger brand manager Mette E Thygesen og hentyder blandt andet til, at virksomhederne fremover skal redegøre for, hvordan de påvirker samfundet – både på sociale og miljømæssige områder. Herunder også CO2-emissions data.

Stor hjælp til virksomheder
Fra 2024 bliver det lovkrav for cirka 50.000 danske virksomheder, at de skal rapportere ESG-nøgletal. Det er oplysninger om ikke-finansielle nøgleresultatindikatorer - blandt andet miljøforhold.

Derfor bliver det afgørende, at den enkelte virksomhed kender deres CO2-belastning – blandt andet på transporter.

- Med ALPIs CO2-kalkulator, hvor CO2-belastning fremgår direkte på fakturaen for hver enkelt landevejstransport, er vores kunder godt hjulpet, siger Birger Tejls, Head of Sales hos Alpi og peger på, at det for mange mindre virksomheder er en både stor og kompleks opgave at skulle rapportere.

Og selvom de mindre virksomheder måske ikke er direkte berørt af lovkravet, vil de alligevel ofte skulle kunne rapportere CO2-belastning til deres kunder, og på den måde alligevel have brug for data på deres CO2-belastning på transporter.

- For os er det et privilegium at kunne hjælpe vores kunder med denne forholdsvist store og komplekse opgave, så de har transparente og valide tal på det klimaaftryk, deres transporter belaster miljøet med. Og et privilegium at vi samtidig - i vores ydmyge version – kan være med til klimamæssigt at påvirke det, vi kan. Så vi bliver en del af løsningen, siger Birger Tejls.

Samarbejde med Aarhus Universitet
Alpi har i udviklingen af kalkulatoren valgt at samarbejde med Aarhus Universitets Center for Energy Technologies, som har afdeling i Herning.

- Vi vil have helt styr på den data, vi leverer til vores kunder – og om de tiltag vi laver, har den effekt, som vi forventer. For at kunne det skal vi have dokumentation og metoder på plads i forhold til de belastninger, vi er med til at påføre samfundet. Derfor har vi nu udviklet et værktøj, som kan hjælpe os og kunderne på vej til det, fortæller Birger Tejls.

Foreløbig er kalkulatoren gældende for al landevejstransport, inklusiv eventuel færgeoverfart.

- Det er en kalkulator, hvor vi kender forudsætninger og basis. Vores CO2-kalkulator bliver løbende justeret i forhold til gældende standarder og tager blandt andet højde for vægt, brændstoftype, dæktryk og udlastningsgrad, forklarer Birger Tejls.

Lignende kalkulator for air and sea-løsninger er klar i løbet af 2022.

Inspirerende og givende samarbejde
Hos Aarhus Universitets Center for Energy Technologies, glæder director Peter Enevoldsen sig over samarbejdet med ALPI, som for ham understreger et nyt mindset hos erhvervslivet: Hvor den bæredygtige tankegang tidligere var et spørgsmål om branding eller et nødvendigt onde, bliver den nu opfattet som den eneste rigtige mulighed.

Både fordi det er lovkrav, fordi kunderne ønsker det, og fordi det er mest rentabelt.

- Og så er det fedt, at en virksomhed i en af de brancher, man kalder klimasyndere, går forrest og vil gøre en forskel for klimaet. Det er virkelig inspirerende. Og den måde Alpi har grebet hele sagen an på, hvor der var styr på tingene fra første dag og en stor vilje til at gøre en forskel hele vejen rundt, var inspirerende og meget givende for vores studerende, som arbejdede med opgaven, siger Peter Enevoldsen.

Han glæder sig over, at Aarhus Universitet, der ofte arbejder sammen med erhvervslivet om det, han kalder anvendelig forskning, hvor målet er udvikling og implementering af forskning i virksomheder, her får lov til at arbejde med seriøse udfordringer i forbindelse med den grønne omstilling. Et område, som optager universitetet og de studerende meget.

- Vi er selvfølgelig selektive og har en klar strategi for de opgaver, vi ønsker at arbejde med. Og vi må sige, at der er sket spændende udvikling med virksomheder, der går meget op i klimaaftryk og grønne budgetter. Samarbejdet med Alpi er et glimrende eksempel på en opgave, der for bare fem år siden ikke var kommet, siger han.

-hawin

24/6 2022
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt