Transportfirma er klar med nyt CO2-værktøjBirger Tejls, Head of Sales hos Alpi og director Peter Enevoldsen (tv.), for Energy Technologies på Aarhus Universitets Center.

Transportfirma er klar med nyt CO2-værktøj

I samarbejde med Aarhus Universitet i Herning har speditørfirmaet Alpi udviklet en kalkulator, som oplyser de enkelte transporters CO2-emissioner. Et effektivt værktøj som imødekommer de stigende rapporteringskrav

- Vi er en del af problemet, derfor vil vi også være en del af løsningen.

Sådan lyder det fra speditionsfirmaet Alpi, der i 2019 påbegyndte arbejdet mod at blive en mere bæredygtig virksomhed.

Virksomheden, der har italiensk moderselskab og fem afdelinger i Danmark, er allerede CO2-neutral på egne lokaliteter i Danmark – men Alpi vil meget mere.

- I EU er strategien, at bæredygtig omstilling bliver den bærende kraft i værdiskabelsen fremadrettet. Det er nødvendigt, fordi vi bliver flere mennesker og har et stigende overforbrug, men også fordi nutidens forbrugere er bevidste mennesker, og fordi klimatruslerne konstant øges.

- Blandt andet derfor bliver kravene til virksomheders rapportering øget betydeligt i de kommende år, siger brand manager Mette E Thygesen og hentyder blandt andet til, at virksomhederne fremover skal redegøre for, hvordan de påvirker samfundet – både på sociale og miljømæssige områder. Herunder også CO2-emissions data.

Stor hjælp til virksomheder
Fra 2024 bliver det lovkrav for cirka 50.000 danske virksomheder, at de skal rapportere ESG-nøgletal. Det er oplysninger om ikke-finansielle nøgleresultatindikatorer - blandt andet miljøforhold.

Derfor bliver det afgørende, at den enkelte virksomhed kender deres CO2-belastning – blandt andet på transporter.

- Med ALPIs CO2-kalkulator, hvor CO2-belastning fremgår direkte på fakturaen for hver enkelt landevejstransport, er vores kunder godt hjulpet, siger Birger Tejls, Head of Sales hos Alpi og peger på, at det for mange mindre virksomheder er en både stor og kompleks opgave at skulle rapportere.

Og selvom de mindre virksomheder måske ikke er direkte berørt af lovkravet, vil de alligevel ofte skulle kunne rapportere CO2-belastning til deres kunder, og på den måde alligevel have brug for data på deres CO2-belastning på transporter.

- For os er det et privilegium at kunne hjælpe vores kunder med denne forholdsvist store og komplekse opgave, så de har transparente og valide tal på det klimaaftryk, deres transporter belaster miljøet med. Og et privilegium at vi samtidig - i vores ydmyge version – kan være med til klimamæssigt at påvirke det, vi kan. Så vi bliver en del af løsningen, siger Birger Tejls.

Samarbejde med Aarhus Universitet
Alpi har i udviklingen af kalkulatoren valgt at samarbejde med Aarhus Universitets Center for Energy Technologies, som har afdeling i Herning.

- Vi vil have helt styr på den data, vi leverer til vores kunder – og om de tiltag vi laver, har den effekt, som vi forventer. For at kunne det skal vi have dokumentation og metoder på plads i forhold til de belastninger, vi er med til at påføre samfundet. Derfor har vi nu udviklet et værktøj, som kan hjælpe os og kunderne på vej til det, fortæller Birger Tejls.

Foreløbig er kalkulatoren gældende for al landevejstransport, inklusiv eventuel færgeoverfart.

- Det er en kalkulator, hvor vi kender forudsætninger og basis. Vores CO2-kalkulator bliver løbende justeret i forhold til gældende standarder og tager blandt andet højde for vægt, brændstoftype, dæktryk og udlastningsgrad, forklarer Birger Tejls.

Lignende kalkulator for air and sea-løsninger er klar i løbet af 2022.

Inspirerende og givende samarbejde
Hos Aarhus Universitets Center for Energy Technologies, glæder director Peter Enevoldsen sig over samarbejdet med ALPI, som for ham understreger et nyt mindset hos erhvervslivet: Hvor den bæredygtige tankegang tidligere var et spørgsmål om branding eller et nødvendigt onde, bliver den nu opfattet som den eneste rigtige mulighed.

Både fordi det er lovkrav, fordi kunderne ønsker det, og fordi det er mest rentabelt.

- Og så er det fedt, at en virksomhed i en af de brancher, man kalder klimasyndere, går forrest og vil gøre en forskel for klimaet. Det er virkelig inspirerende. Og den måde Alpi har grebet hele sagen an på, hvor der var styr på tingene fra første dag og en stor vilje til at gøre en forskel hele vejen rundt, var inspirerende og meget givende for vores studerende, som arbejdede med opgaven, siger Peter Enevoldsen.

Han glæder sig over, at Aarhus Universitet, der ofte arbejder sammen med erhvervslivet om det, han kalder anvendelig forskning, hvor målet er udvikling og implementering af forskning i virksomheder, her får lov til at arbejde med seriøse udfordringer i forbindelse med den grønne omstilling. Et område, som optager universitetet og de studerende meget.

- Vi er selvfølgelig selektive og har en klar strategi for de opgaver, vi ønsker at arbejde med. Og vi må sige, at der er sket spændende udvikling med virksomheder, der går meget op i klimaaftryk og grønne budgetter. Samarbejdet med Alpi er et glimrende eksempel på en opgave, der for bare fem år siden ikke var kommet, siger han.

-hawin

24/6 2022
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater
  • Scandlines vinder tysk innovationspris

    Scandlines vinder tysk innovationspris

    transport ›Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning