Vejdirektoratet mistænkt for at misinformere Folketinget
Det tidligere konservative folketingsmedlem, Stefan G. Rasmussen mistænker, at der er noget galt med Vejdirektoratets analyse af betalingsvilligheden for en ny bro

Vejdirektoratet mistænkt for at misinformere Folketinget

Det tidligere folketingsmedlem og pilot, Stefan G. Rasmussen, fortsætter kampen om brugerbetaling på den nye Roskilde Fjord forbindelse i rollen som den lille dreng i ’Kejserens nye klæder’

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Stefan G. Rasmussen fortsætter med at sætte spørgsmålstegn ved Vejdirektoratets uvildige rolle i forbindelse med opførelsen af den nye fjordforbindelse med Frederikssund.

Han advarer mod, at folketingspolitikerne tror på oplysninger fra Vejdirektoratet om, brugerbetaling er økonomisk bæredygtig. Han henviser til, at et ’brugerbetalings scenarie’ skal være godt gennemarbejdet og veldokumenteret, men det er Vejdirektoratets ikke ifølge Stefan G. Rasmussen.

Spinkelt grundlag
- I det materiale, hvortil Folketingets medlemmer har skelet, da de i sin tid skulle træffe beslutningen om en ’betalings løsning’ fremgår det af ’Delrapport vedrørende Betalingsvillighed samt takst- og rabatmuligheder' at spørgsmålet om ’betalingsvillighed er baseret på et meget spinkelt grundlag, forklarer den tidligere pilot.

Han henviser til, at Vejdirektoratets konklusion om ’betalingsvillighed’ tager sit afsæt i kun 976 besvarede spørgeskemaer, hvilket i realiteten kun svarer til 2,14 procent af Frederikssunds Kommunens indbyggere.

Ingen adgang til spørgeskema
Stefan G. Rasmussen peger desuden på, at Vejdirektoratet selv har erkendt, at ud af de 976 besvarelser er det kun en trediedel, der kommer fra køretøjer, som bevæger sig internt i Frederikssunds Kommune.

Det er dermed mindre end 7,5 promille af kommunens borgere, der repræsenterer Vejdirektoratets 'betalingsvillighed'.
Det tidligere folketingsmedlem har ikke kunnet få adgang til det spørgeskema, der er anvendt af Vejdirektoratet, og det får ham til at spørge Folketingets Trafikudvalg, om Folketingets medlemmer er blevet misinformeret af det materiale, som de i sin tid anvendte som grundlag for beslutningen om en betalingsløsning for den nye bro.

Helt andet resultat
Der er desuden netop i disse dage lokalt iværksat en undersøgelse, hvori der spørges, hvor ofte man vil bruge den nye bro, hvis man eksempelvis skal betale 14 kroner pr. gang, der køres over broen.

Kun ét døgn efter, at undersøgelsen blev iværksat, viste tallene ifølge Stefan G. Rasmussen, at der er ’rimelig stor uoverensstemmelse’ mellem Vejdirektoratets konklusion, og den virkelighed, der hersker blandt de potentielle brugere af Fjordforbindelsen.

Stefan G. Rasmussen opfordrer derfor Folketingets politikere til ’hurtigst muligt’ at se på sagen:
- Således vi ikke får lavet en økonomisk fadæse i et påtænkt betalings anlæg, hvor meget få vil komme til at benytte det, grundet dets teoretisk økonomiske konstruktion, slutter den oprørske Frederikssundsborger.

Fakta
Den igangværende undersøgelse har givet følgende foreløbige resultater for brug af den nye bro efter spørgsmålet:

- Hvor ofte vil du bruge Kronprinsesse Marys Bro, hvis du eksempelvis skal betale 14 kroner pr. overkørsel?
Jeg vil kun bruge den gamle gratis bro… 1.319
2 gange om ugen… 21
5 gange om ugen… 17
10 gange om ugen… 5
Flere gange om ugen… 6

29/1 2018
  • Vejprojekter meget billigere end budgetteret

    Vejprojekter meget billigere end budgetteret

    transport ›De seneste tre evalueringer viser, at projekterne både har øget fremkommeligheden mere end ventet, og projekterne blev billigere end budgetteret
  • Varebiler har travlt - for høj fart er udbredt

    Varebiler har travlt - for høj fart er udbredt

    transport ›Når håndværkere, pakketransporter og andre erhvervsdrivende i varebiler kører på landevejen, er tempoet oftere for højt end det er i personbiler. Den travle adfærd kan også aflæses i ulykkesstatistikken, hvor varebiler er overrepræsenterede
  • Nu er der bøde for at køre om vinteren med sommerdæk

    Nu er der bøde for at køre om vinteren med sommerdæk

    transport ›Fra og med 1. juli 2025, kan man blive idømt bødestraf ved at køre på sommerdæk, når vintervejret er kommet
  • Fremgang for Billund Lufthavn

    Fremgang for Billund Lufthavn

    transport ›Med et overskud på godt 17 millioner kroner i 2024 har Billund Lufthavn taget et vigtigt skridt mod en mere robust og bæredygtig forretning. Resultatet markerer en forbedring i forhold til 2023, hvor regnskabet viste et underskud på knap fem millioner kroner
  • Den humanitære indsats for børn er i fokus

    Den humanitære indsats for børn er i fokus

    transport ›En udvidelse af partnerskabet mellem DSV og UNICEF betyder mere hjælp til transport af vigtige forsyninger til børn i forbindelse med nødsituationer over hele verden
  • Guldmedaljevinder og specialcykler i Amorparken

    Guldmedaljevinder og specialcykler i Amorparken

    transport ›Lørdag den 21. juni kan børn, unge og voksne med handicap eller særlige cykelbehov få en oplevelse ud over det sædvanlige i Amorparken i København
  • Iveco lancerer den fuldelektriske S-eWay på det danske marked

    Iveco lancerer den fuldelektriske S-eWay på det danske marked

    transport ›Med lanceringen af den elektriske lastbil S-eWay tager Iveco og Hedin Nordic Truck et vigtigt skridt mod emissionsfri transport i Danmark. Lastbilen byder på op til 400 kilometers rækkevidde, lynhurtig opladning og stor fleksibilitet – både til distributionskørsel og specialiserede opgaver i fx bygge- og anlægsbranchen
  • Forsvaret rammer ny aftale om busser

    Forsvaret rammer ny aftale om busser

    transport ›Ny rammeaftale på busser til det danske forsvar baner vejen for effektiv logistik, når den nye værnepligt træder i kraft