Vejning under ekstreme forhold

Vejning under ekstreme forhold

De arktiske egne kan være brutale mod vejeudstyr. Da et svensk mineselskab havde brug for brovægte, der kunne modstå klimaet i det høje nord, henvendte det sig til METTLER TOLEDO. Løsningen var Powercellteknologi med dens gennemprøvede evne til at veje præcist og pålideligt i ekstreme omgivelser.

Det svenske mineselskab Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag (LKAB) blev grundlagt i 1890 og udvinder jernmalm i Kiruna, 145 kilometer nord for den nordlige polarkreds.

Kiruna udsættes året igennem for ekstreme temperaturområder. Byen gennemgår isvintre med temperaturer helt ned til -40 grader  og somre, hvor midnatssolen varmer luften op til 30 grader.

I Kiruna kører LKAB verdens største og mest avancerede drift til udvinding af jernmalm. Selskabet udvinder magnetisk jernmalm af høj renhed fra miner i de to bjerge Kiirunavaara og Luossavaara. Når jernmalmen er udvundet, pelleterer LKAB den til kirsebærstørrelse. Pelletenes lille størrelse gør det muligt at smelte dem hurtigt ved lavere temperaturer. 

Pelletene af høj kvalitet læsses automatisk på 68 godsvogne, som hver vejer 121 ton. Så sendes de ud på en 173-kilometerlang rejse gennem tundraen og det arktiske landskab til havnen i Narvik på Norges Atlanterhavskyst. Derfra transporterer fragtskibe dem til kunder verden over. 

Før denne værdifulde last fragtes til udlandet, vejes den i Kiruna af tre dynamiske Mettler Toledo-brovægte til godsvogne. Den første vægt vejer de tomme godsvogne, den næste vægt vejer vognene, efterhånden som de læsses, og den tredje vægt vejer vognene igen på en station, hvor der læsses af. 

- Den første vægt vejer de tomme godsvogne, mens de kører, og sender resultaterne til læssestationen, forklarer Jeff Holcomb, europæisk markedschef for Mettler Toledos brovægte.
Holcomb forhandlede salgsbetingelserne på plads med LKAB og samarbejdede med Lars Olsson, salg og Harry Koski, service fra Mettler Toledos markedsorganisation i Sverige om at koordinere levering og montering af vægtene. 

Vejeceller kompenserer for syv ekstreme vejrtyper
Vejesystemet til vogne i bevægelse bruger forskellen mellem vægten af hver tom godsvogn og den tilladte totalvægt til at afgøre, hvor meget jernmalm der skal læsses på vognene. Vægt nummer to fastlægger derpå den faktiske vægt af hver læsset godsvogn. 

LKAB skal sikre, at vognene læsses nøjagtigt til den tilladte totalvægt. Hvis vognene overfyldes, er der risiko for, at der kunne falde pelleter af vognene under transporten, eller at vægten kunne overbelaste skinnerne. Hvis vognene ikke læsses nok, bliver deres fulde kapacitet ikke anvendt. 

Selvom læsningen kan overvåges og styres, er det umuligt at styre vejret i Sveriges høje nord. Der er temperaturforskelle på op til 70 grader i det barske klima 145 kilometer nord for den nordlige polarcirkel. Dette kan påvirke nøjagtigheden og levetiden af en vægt voldsomt. 

- Vores brovægte til godsvogne er udstyret med Powercell-vejeceller, siger Holcomb. , og fortsætter: Powercell-vejeceller er designet til at kompensere for i alt syv forskellige slags ekstreme vejrforhold såsom bidende kulde og høj varme.

Efter grundige sammenligninger med andre teknologier besluttede LKAB at købe brovægte til godsvogne fra Mettler Toledo. Efter at være blevet monteret har de tre brovægte til godsvogne demonstreret, at de er pålidelige, mens de opfylder både mineselskabets og det lokale klimas strenge krav. I Kiruna gælder det samme for maskiner, som det gør for mennesker: Usædvanlige forhold kræver usædvanlige løsninger. Anvendelse af Mettler Toledos brovægte til godsvogne gør det muligt for LKAB at håndtere ekstreme forhold med den største succes. 

-lipe

5/3 2018
  • Dansk Træemballage A/S køber svenske AB Karl Hedin Emballage

    Dansk Træemballage A/S køber svenske AB Karl Hedin Emballage

    transport ›Ejerne af de to virksomheder har underskrevet aftale om at DTE overtager 100 % af aktierne i Karl Hedin og dets datterselskaber. Overtagelsen sker fredag 9. maj, og det svenske selskab vil fortsætte under eget navn og med Oskar Ryno som adm. direktør
  • Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    transport ›Den globale skibs- og luftfart skal gøres markant grønnere, og Danmark har unikke muligheder for at bistå med løsninger. Det mener Green Power Denmark, som støttes af DI og Danske Rederier i en rapport med fire anbefalinger til regeringen
  • Norlys åbner nye lynladeparker på Sydsjælland

    Norlys åbner nye lynladeparker på Sydsjælland

    transport ›Onsdag og torsdag i denne uge indvier Norlys henholdsvis lynladepark i Fuglebjerg med 5 lynladere, der gør det muligt for 9 elbilister at lade samtidigt, og en park i Næstved med 4 lynladere, der kan oplade 8 elbiler på samme tid
  • Sofalogistik i øjenhøjde

    Sofalogistik i øjenhøjde

    transport ›Logistikken er en central del af forretningen hos det danske livsstilsbrand Sackit, der opererer i spændingsfeltet mellem B2B og B2C. Levering af produkter som sækkestole, møbler og elektronik til både hoteller og privatkunder stiller nemlig høje krav til fleksibilitet, præcision og evnen til at håndtere gods i mange formater og størrelser
  • Mærsk-containere skifter farve

    Mærsk-containere skifter farve

    transport ›Efter 50 år i gråt er tusindvis af fragtcontainere nu blevet malet om. Den nye farve er - naturligvis - den ikoniske lyseblå, der altid har været rederiets kendetegn
  • Stigende efterspørgsel på gasdrevne lastbiler

    Stigende efterspørgsel på gasdrevne lastbiler

    transport ›Gas er en stadigt mere efterspurgt energikilde i den internationale transportbranche, som på den måde kan reducere deres CO2-udledning betragteligt. Alene sidste år steg Volvos salg af gasdrevne lastbiler mere end 25 procent
  • Fast leverandør på det voksende elbil-marked

    Fast leverandør på det voksende elbil-marked

    transport ›18 af verdens 20 største elbilproducenter originalmonterer dæk fra Continental på flere af deres nye bilmodeller. Dækkoncernens vedvarende fokus på rullemodstand, støj og slidstyrke har været med til, at den fastholde dækproducentens topplacering som leverandør til elbilmarkedet
  • Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

    Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

    transport ›Den kommende zero direct emission færge på Rødby-Puttgarten har på det tyrkiske vært fået testet hjælpesystemer, bestået krængningsforsøg og været på sin første prøvetur i Mamarahavet. Når de sidste tests er udført, sætter skibet kurs mod Fehmern