
Vejning under ekstreme forhold
De arktiske egne kan være brutale mod vejeudstyr. Da et svensk mineselskab havde brug for brovægte, der kunne modstå klimaet i det høje nord, henvendte det sig til METTLER TOLEDO. Løsningen var Powercellteknologi med dens gennemprøvede evne til at veje præcist og pålideligt i ekstreme omgivelser.
Det svenske mineselskab Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag (LKAB) blev grundlagt i 1890 og udvinder jernmalm i Kiruna, 145 kilometer nord for den nordlige polarkreds.
Kiruna udsættes året igennem for ekstreme temperaturområder. Byen gennemgår isvintre med temperaturer helt ned til -40 grader og somre, hvor midnatssolen varmer luften op til 30 grader.
I Kiruna kører LKAB verdens største og mest avancerede drift til udvinding af jernmalm. Selskabet udvinder magnetisk jernmalm af høj renhed fra miner i de to bjerge Kiirunavaara og Luossavaara. Når jernmalmen er udvundet, pelleterer LKAB den til kirsebærstørrelse. Pelletenes lille størrelse gør det muligt at smelte dem hurtigt ved lavere temperaturer.
Pelletene af høj kvalitet læsses automatisk på 68 godsvogne, som hver vejer 121 ton. Så sendes de ud på en 173-kilometerlang rejse gennem tundraen og det arktiske landskab til havnen i Narvik på Norges Atlanterhavskyst. Derfra transporterer fragtskibe dem til kunder verden over.
Før denne værdifulde last fragtes til udlandet, vejes den i Kiruna af tre dynamiske Mettler Toledo-brovægte til godsvogne. Den første vægt vejer de tomme godsvogne, den næste vægt vejer vognene, efterhånden som de læsses, og den tredje vægt vejer vognene igen på en station, hvor der læsses af.
- Den første vægt vejer de tomme godsvogne, mens de kører, og sender resultaterne til læssestationen, forklarer Jeff Holcomb, europæisk markedschef for Mettler Toledos brovægte.
Holcomb forhandlede salgsbetingelserne på plads med LKAB og samarbejdede med Lars Olsson, salg og Harry Koski, service fra Mettler Toledos markedsorganisation i Sverige om at koordinere levering og montering af vægtene.
Vejeceller kompenserer for syv ekstreme vejrtyper
Vejesystemet til vogne i bevægelse bruger forskellen mellem vægten af hver tom godsvogn og den tilladte totalvægt til at afgøre, hvor meget jernmalm der skal læsses på vognene. Vægt nummer to fastlægger derpå den faktiske vægt af hver læsset godsvogn.
LKAB skal sikre, at vognene læsses nøjagtigt til den tilladte totalvægt. Hvis vognene overfyldes, er der risiko for, at der kunne falde pelleter af vognene under transporten, eller at vægten kunne overbelaste skinnerne. Hvis vognene ikke læsses nok, bliver deres fulde kapacitet ikke anvendt.
Selvom læsningen kan overvåges og styres, er det umuligt at styre vejret i Sveriges høje nord. Der er temperaturforskelle på op til 70 grader i det barske klima 145 kilometer nord for den nordlige polarcirkel. Dette kan påvirke nøjagtigheden og levetiden af en vægt voldsomt.
- Vores brovægte til godsvogne er udstyret med Powercell-vejeceller, siger Holcomb. , og fortsætter: Powercell-vejeceller er designet til at kompensere for i alt syv forskellige slags ekstreme vejrforhold såsom bidende kulde og høj varme.
Efter grundige sammenligninger med andre teknologier besluttede LKAB at købe brovægte til godsvogne fra Mettler Toledo. Efter at være blevet monteret har de tre brovægte til godsvogne demonstreret, at de er pålidelige, mens de opfylder både mineselskabets og det lokale klimas strenge krav. I Kiruna gælder det samme for maskiner, som det gør for mennesker: Usædvanlige forhold kræver usædvanlige løsninger. Anvendelse af Mettler Toledos brovægte til godsvogne gør det muligt for LKAB at håndtere ekstreme forhold med den største succes.
-lipe