
Ventetid i bilkøer koster virksomhederne dyrt
Bilkøer koster negativt på arbejdsudbuddet, fordi pendlere arbejder mindre tid
Af Dan Bjerring
Christiansborg
De tab, der forekommer ved spildtid på vejene for den kørende trafik kan ifølge transportminister Ole Birk Olesen overordnet set tilskrives tre faktorer - en generel tidsomkostning, en arbejdsudbudseffekt samt en tidsomkostning forbundet med forsinkelse af gods.
De direkte tidsmæssige tab for privatpersoner og erhverv består af tab som følge af den spildtid, der forekommer i trafikken eksempelvis som følge af køer eller langsom kørsel.
Desuden medregnes ifølge Ole Birk Olesen et indirekte tab for samfundet, der omfatter en negativ arbejdsudbudseffekt, fordi pendlere arbejder mindre, og at erhvervsrejsende spilder deres arbejdstid i trafikken.
Værst for erhvervslivet
Dertil er der også omkostninger for lastbiler afledt af, at gods bliver forsinket undervejs til destinationen. Generelt er forsinkelsesomkostningerne størst for den erhvervsrelaterede kørsel, og de er væsentligt større end for bilpendlere og fritidsrejsende.
Den store forskel skyldes hovedsageligt, at pendlerkørsel og fritidsrejsekørsel primært indebærer tidsomkostninger for den enkelte bilist, mens der for erhvervskørsel også medregnes omkostninger som følge af mindsket produktivitet ved spildtid i trafikken.