Ventetid i bilkøer koster virksomhederne dyrt
Det koster ventetid i bilkøer for forskellige typer køretøjer (angivet i millioner kroner)

Ventetid i bilkøer koster virksomhederne dyrt

Bilkøer koster negativt på arbejdsudbuddet, fordi pendlere arbejder mindre tid

Af Dan Bjerring

Christiansborg

De tab, der forekommer ved spildtid på vejene for den kørende trafik kan ifølge transportminister Ole Birk Olesen overordnet set tilskrives tre faktorer - en generel tidsomkostning, en arbejdsudbudseffekt samt en tidsomkostning forbundet med forsinkelse af gods.

De direkte tidsmæssige tab for privatpersoner og erhverv består af tab som følge af den spildtid, der forekommer i trafikken eksempelvis som følge af køer eller langsom kørsel.

Desuden medregnes ifølge Ole Birk Olesen et indirekte tab for samfundet, der omfatter en negativ arbejdsudbudseffekt, fordi pendlere arbejder mindre, og at erhvervsrejsende spilder deres arbejdstid i trafikken.

Værst for erhvervslivet
Dertil er der også omkostninger for lastbiler afledt af, at gods bliver forsinket undervejs til destinationen. Generelt er forsinkelsesomkostningerne størst for den erhvervsrelaterede kørsel, og de er væsentligt større end for bilpendlere og fritidsrejsende.

Den store forskel skyldes hovedsageligt, at pendlerkørsel og fritidsrejsekørsel primært indebærer tidsomkostninger for den enkelte bilist, mens der for erhvervskørsel også medregnes omkostninger som følge af mindsket produktivitet ved spildtid i trafikken.

7/12 2018
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed