Ventetid i bilkøer koster virksomhederne dyrtDet koster ventetid i bilkøer for forskellige typer køretøjer (angivet i millioner kroner)

Ventetid i bilkøer koster virksomhederne dyrt

Bilkøer koster negativt på arbejdsudbuddet, fordi pendlere arbejder mindre tid

Af Dan Bjerring

Christiansborg

De tab, der forekommer ved spildtid på vejene for den kørende trafik kan ifølge transportminister Ole Birk Olesen overordnet set tilskrives tre faktorer - en generel tidsomkostning, en arbejdsudbudseffekt samt en tidsomkostning forbundet med forsinkelse af gods.

De direkte tidsmæssige tab for privatpersoner og erhverv består af tab som følge af den spildtid, der forekommer i trafikken eksempelvis som følge af køer eller langsom kørsel.

Desuden medregnes ifølge Ole Birk Olesen et indirekte tab for samfundet, der omfatter en negativ arbejdsudbudseffekt, fordi pendlere arbejder mindre, og at erhvervsrejsende spilder deres arbejdstid i trafikken.

Værst for erhvervslivet
Dertil er der også omkostninger for lastbiler afledt af, at gods bliver forsinket undervejs til destinationen. Generelt er forsinkelsesomkostningerne størst for den erhvervsrelaterede kørsel, og de er væsentligt større end for bilpendlere og fritidsrejsende.

Den store forskel skyldes hovedsageligt, at pendlerkørsel og fritidsrejsekørsel primært indebærer tidsomkostninger for den enkelte bilist, mens der for erhvervskørsel også medregnes omkostninger som følge af mindsket produktivitet ved spildtid i trafikken.

7/12 2018
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag