Vinterdæk rimer på snevejr

Vinterdæk rimer på snevejr

Så kom sneen for alvor til Danmark. Er man en af de mange bilister, der endnu ikke har skiftet til vinterdæk, er det ved at være på høje tid. Årstidssvarende dæk er nemlig med til at højne trafiksikkerheden markant

Medierne melder om flere ulykker på de danske veje. På trods af, at kalenderen viser december, og at sne og frostgrader er blevet varslet i nogle uger, så har mange danskere endnu ikke fået skiftet fra sommer- til vinterdæk.

Når det kommer til trafiksikkerhed, så er årstidssvarende dæk på husstandens køretøjer essentielle. Selv inden den første sne er faldet. Sådan lyder det fra dækekspert Georg Nielsen, der er administrerende direktør for Continental Dæk Danmark A/S.

- Vi anbefaler, at man skifter til vinterdæk, når temperaturen kommer ned under syv grader. Vinterdæk er fremstillet af blødere gummi end sommerdæk. Når termometeret nærmer sig frysepunktet, bliver sommerdækket hårdt og har derfor ikke samme vejgreb som vinterdækket, der derudover også har flere lameller og et mønster, der er udviklet til kørsel under vinterens vejrforhold, forklarer Georg Nielsen.

Topkarakterer i flere test
De seneste dages snevejr og bratte fald i temperaturen giver typisk ekstra travlhed hos landets dækcentre og værksteder. Og hvis sidste sæsons dæk er slidt ned, skal der nye til. Hvis man skal følge flere bilmedier og -organisationer, så er der ét dæk, der især skiller sig positivt ud denne sæson. Nemlig Continentals WinterContact TS 860.

Dækket har vundet flere test rundt om i Europa, blandt andet FDM’s store vinterdæktjek. Her fik WinterContact TS 860 fem stjerner som det eneste blandt de mange testede dæk. Det er især køre- og bremseegenskaberne i vinterføre og den lave rullemodstand, der har givet WinterContact TS 860 topkarakterer i stort set alle dæktest.

- Det er et super dæk, som vi er meget stolte af. Vi glæder os over at kunne levere et dæk til bilisterne, der er perfekt til de danske vinterveje, og som også er det bedste valg, hvis du har bilen med på jule- eller skiferie og skal ud og køre i bjerge, siger Georg Nielsen.

Også vinterdæk når vinteren er mere våd end hvid

Selvom de sidste dages snefald har dækket store dele af Danmark med sne, er den danske vinter ofte mere våd end hvid. Derfor er dækkenes egenskaber på våd vej ekstremt vigtige.

- Nogle tvivler på, om det er nødvendigt at køre på vinterdæk herhjemme, når nu vejene oftere er våde end hvide. Men uanset om der er vådt eller snedækket, er det mest sikkert at køre på vinterdæk om vinteren, da de er udviklet til årstidens vej- og vejrforhold. Og når der nu findes et vinterdæk, der er stærkt og sikkert både på tør og våd vej og i sne, så er der jo ingen grund til at tage unødige chancer med sikkerheden, siger Georg Nielsen.

Husk dækmønster og dæktryk

Mens det endnu ikke er lovpligtigt at skifte til vinterdæk, så er der lovkrav om, at vinterdæk skal have en mønsterdybde på 1,6 millimeter. Her anbefaler Continental, at dybden ikke kommer under 4 millimeter, da det ellers kan påvirke bremselængden.

For at få det fulde udbytte af dækkets styre- og bremseegenskaber er det også vigtigt at køre med rette dæktryk, pointerer Georg Nielsen. Han anbefaler samtidig, at man rådfører sig med sit værksted eller en professionel dækforhandler, hvis man er i tvivl om, hvad det rette dæktryk til bilen er.

-hawin

 

12/12 2017
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag