Vinterdæk rimer på snevejr

Vinterdæk rimer på snevejr

Så kom sneen for alvor til Danmark. Er man en af de mange bilister, der endnu ikke har skiftet til vinterdæk, er det ved at være på høje tid. Årstidssvarende dæk er nemlig med til at højne trafiksikkerheden markant

Medierne melder om flere ulykker på de danske veje. På trods af, at kalenderen viser december, og at sne og frostgrader er blevet varslet i nogle uger, så har mange danskere endnu ikke fået skiftet fra sommer- til vinterdæk.

Når det kommer til trafiksikkerhed, så er årstidssvarende dæk på husstandens køretøjer essentielle. Selv inden den første sne er faldet. Sådan lyder det fra dækekspert Georg Nielsen, der er administrerende direktør for Continental Dæk Danmark A/S.

- Vi anbefaler, at man skifter til vinterdæk, når temperaturen kommer ned under syv grader. Vinterdæk er fremstillet af blødere gummi end sommerdæk. Når termometeret nærmer sig frysepunktet, bliver sommerdækket hårdt og har derfor ikke samme vejgreb som vinterdækket, der derudover også har flere lameller og et mønster, der er udviklet til kørsel under vinterens vejrforhold, forklarer Georg Nielsen.

Topkarakterer i flere test
De seneste dages snevejr og bratte fald i temperaturen giver typisk ekstra travlhed hos landets dækcentre og værksteder. Og hvis sidste sæsons dæk er slidt ned, skal der nye til. Hvis man skal følge flere bilmedier og -organisationer, så er der ét dæk, der især skiller sig positivt ud denne sæson. Nemlig Continentals WinterContact TS 860.

Dækket har vundet flere test rundt om i Europa, blandt andet FDM’s store vinterdæktjek. Her fik WinterContact TS 860 fem stjerner som det eneste blandt de mange testede dæk. Det er især køre- og bremseegenskaberne i vinterføre og den lave rullemodstand, der har givet WinterContact TS 860 topkarakterer i stort set alle dæktest.

- Det er et super dæk, som vi er meget stolte af. Vi glæder os over at kunne levere et dæk til bilisterne, der er perfekt til de danske vinterveje, og som også er det bedste valg, hvis du har bilen med på jule- eller skiferie og skal ud og køre i bjerge, siger Georg Nielsen.

Også vinterdæk når vinteren er mere våd end hvid

Selvom de sidste dages snefald har dækket store dele af Danmark med sne, er den danske vinter ofte mere våd end hvid. Derfor er dækkenes egenskaber på våd vej ekstremt vigtige.

- Nogle tvivler på, om det er nødvendigt at køre på vinterdæk herhjemme, når nu vejene oftere er våde end hvide. Men uanset om der er vådt eller snedækket, er det mest sikkert at køre på vinterdæk om vinteren, da de er udviklet til årstidens vej- og vejrforhold. Og når der nu findes et vinterdæk, der er stærkt og sikkert både på tør og våd vej og i sne, så er der jo ingen grund til at tage unødige chancer med sikkerheden, siger Georg Nielsen.

Husk dækmønster og dæktryk

Mens det endnu ikke er lovpligtigt at skifte til vinterdæk, så er der lovkrav om, at vinterdæk skal have en mønsterdybde på 1,6 millimeter. Her anbefaler Continental, at dybden ikke kommer under 4 millimeter, da det ellers kan påvirke bremselængden.

For at få det fulde udbytte af dækkets styre- og bremseegenskaber er det også vigtigt at køre med rette dæktryk, pointerer Georg Nielsen. Han anbefaler samtidig, at man rådfører sig med sit værksted eller en professionel dækforhandler, hvis man er i tvivl om, hvad det rette dæktryk til bilen er.

-hawin

 

12/12 2017
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen