Vækst i Norden skaber behov for nyt materiel

Vækst i Norden skaber behov for nyt materiel

Frode Laursen oplever stor vækst i Norden, især inden for dagligvarer, recycling og farligt gods. Derfor bliver der bl.a. investeret i nye køletrailere, bokstrailere, øl-trailere, Walking Floor-trailere og tankbiler, som leveres henover forår og sommer

Frode Laursen har købt 45 nye køletrailere til butiksdistribution. Trailerne bliver leveret fra Krone i Padborg, med den nyeste model af Thermo King anlæg – SLXi-300. Derudover er trailerne monteret med ekstra baklys og en BÄR Cargolift læssebagsmæk af typen BC 2500 S4-CA. De kan klare en maksbelastning på 2,5 ton og er i øvrigt de første trailermonterede BÄR-lifte i FL-regi.

10 nye Walking Floor-trailere til Recycling
Frode Laursen får leveret i alt 10 nye 93m3 Walking Floor-trailere, der er bygget af Knapen Trailers i Holland. Som navnet antyder, er Walking Floor et bevægeligt trailergulv, der skiftevis skubber og trækker gulvplanker. Dette får sat godset i bevægelse og giver en fornemmelse af 'at gulvet går'.

Bevægelsen sker ved hjælp af hydrauliktryk fra lastbilen, og gør det nemt at læsse og losse både paller, granulat og affald. Inden trailerne bliver sat i drift, skal de forbi Frode Laursens værksted i Vitten, hvor de får monteret slæde/folde-lift af mærket Dhollandia. Alle 10 trailere skal hovedsageligt køre recycling.

Frode Laursen fik i starten af året leveret 30 nye 3-akslet city bokstrailere til butiksdistribution. Trailerne er leveret af Krone i Padborg, og de er udstyret med liftaksel på den 1. aksel. Derudover er der monteret ekstra arbejdslys både på siden af traileren og i bagenden af kassen. Således er der fint oplyst på læssebagsmækken, da mange af leveringerne foregår i de mørke timer. Læssebagsmækken er af mærket Dhollandia og kan klare en maksbelastning på 2,5 ton.

20 nye øl-trailere
Frode Laursen fik i maj 2017 leveret 20 nye øl-trailere af mærket Kelberg. Trailerne er leveret af Lastas i Hedensted, og de er bygget op over stærkere vanger end på en normal gardintrailer. Trailerne er udstyret med hævetag og en sikkerhedsbremse dertil, som sørger for, at traileren ikke kan køres, hvis taget er hævet. Inde i traileren findes en svinglåge, som kan bruges til at sikre godset i den rigtige vægtfordeling, når godset skal læsses i to lag.

I Sverige består det meste af vognparken, der kører med olie og benzin, af vogntog med forvogn og hænger med en totalvægt på 64 tons. Skanol supplerer nu sine 18 forvogn/hænger-vogntog med en sættevogn til korte ture, da den er hurtigere at læsse og læsse af. Den ny sættevogn, der består af en Scania 490 hk boogie-trækker og en Bilcon-trailer, har en totalvægt på 56 tons og en totallængde på 19 meter. Både trækker og trailer skal bestilles efter det land, de skal køre i, fortæller Finn Petersen, der er teknisk ansvarlig hos Skanol.

- I Danmark skal vi have fire aksler for at komme op på en totalvægt på 56 tons. I Sverige er det afstanden mellem akslerne og særligt afstanden mellem den forreste og bagerste aksel, der har betydning for lastevnen, forklarer han.

Trækkeren måler 3900 mm mellem for- og trækaksel, mens traileren måler 16,6 meter mellem forreste og bagerste aksel. Til Skanol i Danmark er der netop bestilt fem nye trækkere og to nye 4-akslede trailere.

Med fortsatte store investeringer i materiel sikrer vi fortsat høj kvalitet, høj fleksibilitet når materiel er forbedret eller kan bruges til flere godstyper – samt ikke mindst sikkerhed, både i behandling af gods samt i trafikken.

-hawin

13/6 2017
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres