Vækst i Norden skaber behov for nyt materiel

Vækst i Norden skaber behov for nyt materiel

Frode Laursen oplever stor vækst i Norden, især inden for dagligvarer, recycling og farligt gods. Derfor bliver der bl.a. investeret i nye køletrailere, bokstrailere, øl-trailere, Walking Floor-trailere og tankbiler, som leveres henover forår og sommer

Frode Laursen har købt 45 nye køletrailere til butiksdistribution. Trailerne bliver leveret fra Krone i Padborg, med den nyeste model af Thermo King anlæg – SLXi-300. Derudover er trailerne monteret med ekstra baklys og en BÄR Cargolift læssebagsmæk af typen BC 2500 S4-CA. De kan klare en maksbelastning på 2,5 ton og er i øvrigt de første trailermonterede BÄR-lifte i FL-regi.

10 nye Walking Floor-trailere til Recycling
Frode Laursen får leveret i alt 10 nye 93m3 Walking Floor-trailere, der er bygget af Knapen Trailers i Holland. Som navnet antyder, er Walking Floor et bevægeligt trailergulv, der skiftevis skubber og trækker gulvplanker. Dette får sat godset i bevægelse og giver en fornemmelse af 'at gulvet går'.

Bevægelsen sker ved hjælp af hydrauliktryk fra lastbilen, og gør det nemt at læsse og losse både paller, granulat og affald. Inden trailerne bliver sat i drift, skal de forbi Frode Laursens værksted i Vitten, hvor de får monteret slæde/folde-lift af mærket Dhollandia. Alle 10 trailere skal hovedsageligt køre recycling.

Frode Laursen fik i starten af året leveret 30 nye 3-akslet city bokstrailere til butiksdistribution. Trailerne er leveret af Krone i Padborg, og de er udstyret med liftaksel på den 1. aksel. Derudover er der monteret ekstra arbejdslys både på siden af traileren og i bagenden af kassen. Således er der fint oplyst på læssebagsmækken, da mange af leveringerne foregår i de mørke timer. Læssebagsmækken er af mærket Dhollandia og kan klare en maksbelastning på 2,5 ton.

20 nye øl-trailere
Frode Laursen fik i maj 2017 leveret 20 nye øl-trailere af mærket Kelberg. Trailerne er leveret af Lastas i Hedensted, og de er bygget op over stærkere vanger end på en normal gardintrailer. Trailerne er udstyret med hævetag og en sikkerhedsbremse dertil, som sørger for, at traileren ikke kan køres, hvis taget er hævet. Inde i traileren findes en svinglåge, som kan bruges til at sikre godset i den rigtige vægtfordeling, når godset skal læsses i to lag.

I Sverige består det meste af vognparken, der kører med olie og benzin, af vogntog med forvogn og hænger med en totalvægt på 64 tons. Skanol supplerer nu sine 18 forvogn/hænger-vogntog med en sættevogn til korte ture, da den er hurtigere at læsse og læsse af. Den ny sættevogn, der består af en Scania 490 hk boogie-trækker og en Bilcon-trailer, har en totalvægt på 56 tons og en totallængde på 19 meter. Både trækker og trailer skal bestilles efter det land, de skal køre i, fortæller Finn Petersen, der er teknisk ansvarlig hos Skanol.

- I Danmark skal vi have fire aksler for at komme op på en totalvægt på 56 tons. I Sverige er det afstanden mellem akslerne og særligt afstanden mellem den forreste og bagerste aksel, der har betydning for lastevnen, forklarer han.

Trækkeren måler 3900 mm mellem for- og trækaksel, mens traileren måler 16,6 meter mellem forreste og bagerste aksel. Til Skanol i Danmark er der netop bestilt fem nye trækkere og to nye 4-akslede trailere.

Med fortsatte store investeringer i materiel sikrer vi fortsat høj kvalitet, høj fleksibilitet når materiel er forbedret eller kan bruges til flere godstyper – samt ikke mindst sikkerhed, både i behandling af gods samt i trafikken.

-hawin

13/6 2017
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud
  • Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    transport ›Ballerup Kommune vinder Cyklistforbundets årlige pris, Pedalkraft-Prisen. Den går hvert år til en arbejdsplads, der har gjort en særlig indsats for at fremme cykling blandt sine medarbejdere
  • Droneshow satte ny besøgsrekord

    Droneshow satte ny besøgsrekord

    transport ›Net nyligt afviklede International Drone Show i Odense cementerede sin status som en af Nordens største dronebegivenheder ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur
  • Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    transport ›En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    transport ›Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events
  • ''MANs fremtid starter nu''

    ''MANs fremtid starter nu''

    transport ›Efter hundrede år med diesel-lastbiler producerer MAN nu elektriske lastbiler i serie. Det har krævet store investeringer i overgangen til elektromobilitet, primært på fabrikkerne i Bayern, hvor fleksibel produktion af el- og diesel-lastbiler på samme linje nu er realiseret