Vognmænd giver speditører baghjul
"Der skal flyttes flere varer samtidig med, at vi er i en tid med knaphed på chauffører og biler,” siger partner i Deloitte, Lars Andersen.

Vognmænd giver speditører baghjul

Stor efterspørgsel trækker indtjeningen op hos de danske vognmænd. Speditionsbranchen oplever hård konkurrence og konsolidering

Nye teknologier, åbne markeder og kundernes forventninger til øget hastighed gør, at transportbranchen i disse år gennemlever store forandringer. De danske vognmænd klarer de forandringer bedre end speditørerne, når det kommer til indtjening. Det viser Transportanalysen 2018 fra Deloitte.

- Det går godt for de danske vognmænd. De er blevet bedre til at tjene penge, og der er udsigt til yderligere fremgang i 2017. Den positive udvikling er særligt trukket af de største vognmænd. Årsagen er det generelle opsving i samfundsøkonomien. Der skal flyttes flere varer samtidig med, at vi er i en tid med knaphed på chauffører og biler, siger partner i Deloitte, Lars Andersen, der er ekspert i transportbranchen.

De gode tider afspejler sig i vognmændenes indtjening, der i snit er steget fra cirka 30.000 kroner pr. ansat i 2015 til 48.000 kroner i 2016. Og de foreløbige tal for 2017 viser, at pilen fortsætter opad. Det er dog stadig de mindste vognmænd, der tjener mest pr. ansat.

Vækstkapløb blandt de store speditører

Hos de danske speditører går det overordnet væsentligt ringere end for vognmændene. Speditionsbranchen er præget af ekstremt hård konkurrence og af, at især de store aktører prøver at blive endnu større.

- De største danske speditører oplever kraftigt faldende indtjening. Årsagen er, at markedet er en regulær kampplads, hvor alle forsøger at ruste sig til endnu hårdere konkurrence i fremtiden. Derfor prøver alle at blive større og opnå stordrift gennem opkøb og konsolidering. Vi er formentlig på vej mod et speditionsmarked med langt større og færre aktører, siger Lars Andersen.

De svære tider for speditørerne kan ses på, at det primære resultat er faldet fra ca. 84.000 kroner i snit i 2015 til ca. 20.000 kroner i 2016. Den store nedgang skyldes især de store speditører med over 100 ansatte, hvis indtjening er styrtdykket fra 70.000 kroner i 2015 til ca. 7.000 kroner i 2016.

- Men billedet hos speditørerne er tvetydigt. For de mellemstore virksomheder med 50-100 ansatte havde faktisk kraftig stigning i indtjeningen i 2016, så meget tyder på, at slaget om stordrift og vækst udspiller sig hårdest mellem de største spillere på markedet, siger Lars Andersen.

Analysen bygger på de seneste tre års nøgletal og resultater for 249 speditører og 779 vognmænd. Analysen er gennemført af Deloitte i december 2017 og januar 2018.

-hawin

 

Transportanalyse

 

 

 

 

 

 

16/2 2018
  • Vejprojekter meget billigere end budgetteret

    Vejprojekter meget billigere end budgetteret

    transport ›De seneste tre evalueringer viser, at projekterne både har øget fremkommeligheden mere end ventet, og projekterne blev billigere end budgetteret
  • Varebiler har travlt - for høj fart er udbredt

    Varebiler har travlt - for høj fart er udbredt

    transport ›Når håndværkere, pakketransporter og andre erhvervsdrivende i varebiler kører på landevejen, er tempoet oftere for højt end det er i personbiler. Den travle adfærd kan også aflæses i ulykkesstatistikken, hvor varebiler er overrepræsenterede
  • Nu er der bøde for at køre om vinteren med sommerdæk

    Nu er der bøde for at køre om vinteren med sommerdæk

    transport ›Fra og med 1. juli 2025, kan man blive idømt bødestraf ved at køre på sommerdæk, når vintervejret er kommet
  • Fremgang for Billund Lufthavn

    Fremgang for Billund Lufthavn

    transport ›Med et overskud på godt 17 millioner kroner i 2024 har Billund Lufthavn taget et vigtigt skridt mod en mere robust og bæredygtig forretning. Resultatet markerer en forbedring i forhold til 2023, hvor regnskabet viste et underskud på knap fem millioner kroner
  • Den humanitære indsats for børn er i fokus

    Den humanitære indsats for børn er i fokus

    transport ›En udvidelse af partnerskabet mellem DSV og UNICEF betyder mere hjælp til transport af vigtige forsyninger til børn i forbindelse med nødsituationer over hele verden
  • Guldmedaljevinder og specialcykler i Amorparken

    Guldmedaljevinder og specialcykler i Amorparken

    transport ›Lørdag den 21. juni kan børn, unge og voksne med handicap eller særlige cykelbehov få en oplevelse ud over det sædvanlige i Amorparken i København
  • Iveco lancerer den fuldelektriske S-eWay på det danske marked

    Iveco lancerer den fuldelektriske S-eWay på det danske marked

    transport ›Med lanceringen af den elektriske lastbil S-eWay tager Iveco og Hedin Nordic Truck et vigtigt skridt mod emissionsfri transport i Danmark. Lastbilen byder på op til 400 kilometers rækkevidde, lynhurtig opladning og stor fleksibilitet – både til distributionskørsel og specialiserede opgaver i fx bygge- og anlægsbranchen
  • Forsvaret rammer ny aftale om busser

    Forsvaret rammer ny aftale om busser

    transport ›Ny rammeaftale på busser til det danske forsvar baner vejen for effektiv logistik, når den nye værnepligt træder i kraft