Fremtiden er ladet med Lithium-Ion
N.C. Nielsen oplever stor efterspørgsel efter Lithium-Ion batterier. Virksomheden har derfor etableret en intern batteriafdeling, hvor der udvikles kundetilpassede Lithium-Ion løsninger.

Fremtiden er ladet med Lithium-Ion

Lithium-ION batterier findes i alt fra mobiltelefoner, over ledningsfrie boremaskiner og til Tesla-biler. Batterierne har for længst holdt deres indtog inden for intern transport og et stigende antal kunder vælger nu løsninger med Lithium-ION

Hos N.C. Nielsen hersker der ingen tvivl om, at Lithium-Ion er fremtidens innovative batteri-teknologi. Derfor har N.C. Nielsen etableret en intern batteriafdeling, hvis hovedformål er at udvikle kundetilpassede Lithium-Ion løsninger.

Batterierne bliver skræddersyet til opgaven i intervallet 24-80 volt og mellem 150-1.000 ampere og leveres med et indbygget BMS-styringssystem.

Højeffektive batterier

Fordelene ved Lithium-Ion batterierne er mange. De har en høj energitæthed, så der går længere tid mellem ladningerne end ved traditionelle blysyrebatterier. Et Lithium-Ion batteri udnytter 90% af kapaciteten i batteriet, oplader hurtigere end andre batterityper, kan mellemlade ved pauser og skal modsat traditionelle blysyrebatterier ikke udskiftes:

– En løsning med Lithium-Ion batterier betyder, at man i virksomhederne ikke behøver plads-krævende laderum eller skiftebatterier. Øvelsen med at skifte de traditionelle blysyrebatterier flere gange dagligt er overflødiggjort. Med Lithium-Ion batterier skal truckføreren basalt set blot sætte laderen i stikket ved pauser og arbejdsophør, pointerer teknisk direktør Per T. Nielsen fra N.C. Nielsen A/S.

Lithium-Ion lever længere

Lithium-Ion batteriet har 80% af sin oprindelige kapacitet efter 3.000 opladninger og 50% af kapaciteten ved op til 8.000 opladninger.

Til sammenligning kan et traditionelt blysyrebatteri klare 6-700 opladninger uden vedligehold og maksimalt 1.500 opladninger med vedligehold af cellerne. Lithium-Ion batterier holder derfor i hele truckens levetid, mens blysyrebatterier skal skiftes to til tre gange i truckens levetid.

Grøn omstilling

Mange N.C. Nielsen-kunder vælger også Lithium-Ion batterier med grønne og miljørigtige argumenter. Det skyldes, at batterierne ikke indeholder skadelige tungmetaller, udnytter energien mere effektivt, sparer plads i virksomheden og kan bortskaffes på miljøvenlig vis, når de engang er brugt op. Alt i alt vurderer Per T. Nielsen, at Lithium-Ion batterier får en stigende betydning fremover:

– Vi forventer at et stigende antal eldrevne køretøjer vil bruge Lithium-Ion batterier i fremtiden. Vi tilpasser batterierne til alle former for intern transport og kan også levere batterier til blandt andet golfvogne, Logistic Trains og skibe. Vi følger med i forskningen inden for Lithium-ION teknologien og forventer flere nyskabelser omkring trådløs opladning og nye energitætte Lithium-ION celler. Det er en meget spændende udvikling, og vi har helt sikkert ikke set det sidste på den front.

-hawin

 

 

 

20/3 2019
  • Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    truck ›Lindes nye type el-truck, Linde 1251-serien, gør det muligt at vælge forskellige energikilder til samme truck. Den fås med enten klassiske blysyrebatterier eller indbyggede Lithium-ION batterier og er samtidig forberedt til brændselsceller. Som bruger af en Linde 1251 er der i praksis forskel på energikilderne og de forretningsmæssige prioriteter, der ligger i valget af dem
  • NordMas præsenterer ny Palfinger

    NordMas præsenterer ny Palfinger

    truck ›Palfinger har for nylig introduceret deres nye FL-serie af medbringertrucks. FLS 25 hedder den, og NordMas havde den og mange andre produkter og løsninger med på Transport 2025 i Herning
  • Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    truck ›Business Intelligence Group, BIG, hædrede for nylig Hysters brintdrevne reach-stacker med en Innovation Award 2025 fordi maskinen, der håndterer containere og opererer i heavy-duty-segmentet, anses for at kunne bidrage til udbredelsen af mindre miljøbelastende løsninger i logistikindustrien
  • Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

    Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

    truck ›Filics Unit er navnet på to selvkørende og samarbejdende robotter, som kan operere på snævre områder og reducere både plads- og personalebehovet. Opfindelsen er bl.a. nomineret til en IFOY-pris
  • Logistik kan også foregå i mørke

    Logistik kan også foregå i mørke

    truck ›Beumer Group automatiserer lager- og logistikprocesser og hjælper virksomheder med at modvirke udfordringerne med bl.a. mangel på arbejdskraft. Løsningerne til pluk og varehåndtering på affolkede lagre kan endvidere ske uden belysning og er dermed energibesparende. Beumer Group udstillede for nyligt på LogiMAT
  • På rundtur i IFOY’s testlandskab

    På rundtur i IFOY’s testlandskab

    truck ›De 21 nominerede løsninger der deltager i konkurrencen om IFOY Award har netop gennemgået den obligatoriske tre-trins audit i Messe Dortmund. Derudover kunne den mange besøgende ved arrangementet tjekke en masse andre intralogistikløsninger ud
  • Nye, fleksible papirrulleklemmer fra stabau

    Nye, fleksible papirrulleklemmer fra stabau

    truck ›Redskabsserien til at gribe, transportere og beskytte store papirruller har fået en betjeningsvenlig opdatering. De nye klemmer har 180° roterende drev, som sammen med optimeret gribearmsgeometri giver præcis tilpasning til forskellige størrelser og positioner
  • Shoeller Allibert går ind på markedet med plastikpaller

    Shoeller Allibert går ind på markedet med plastikpaller

    truck ›Sammen med et hollandsk bryggeri har specialisten i genbrugsemballage udviklet en skræddersyet palle til fadølsankere. Pallerne er fremstillet af 100 procent genbrugsplast fra forbrugeremballage og industriprodukter