Stablerne er kørt i stilling hos Toprent
Driftsdirektør hos Toprent, Thomas Eskildsen, sammen med lagerchefen, Jan D. Nielsen.

Stablerne er kørt i stilling hos Toprent

Toyota har leveret fire stablere og to elhunde, som effektiviserer varehåndteringen hos Toprent

Virksomheden Toprent, der ligger i Stilling ved Skanderborg, sælger en lang række forbrugsartikler. Der er over 5000 varenumre på lageret, og der kommer hele tiden flere til.

For nylig flyttede man og råder nu over et lager på 9000 kvadratmeter, som er opført med tre haller i forlængelse af hinanden.

I forbindelse med indflytningen på det nye lager har Toprent investeret i en helt ny flåde af elektriske warehousetruck fra Toyota Material Handling Danmark.

På lageret klarer de to stablere, SPE 160L med platform, og to stablere SPE 120L samt elhunden LPE 250 med 160 millimeter lange gafler alle operationerne. Elhunden LWE 140 benytter man i virksomhedens egen lastbil, når den kører varer ud til kunderne.

Stablerne sørger for fyldte plukpladser

- Det har været helt afgørende at skabe et effektivt logistikflow på lageret. Det klarer det nye setup med maskinerne fra Toyotya. Elhundene losser og laster lastbilerne, og stablerne står for varehåndteringen på lageret. Stablerne er enormt fleksible og hurtige både i kørslen og i hæve- og sænkefunktionerne. De lagrer hurtigt pallerne i reolerne, hvor de to til tre øverste lag fungerer som bufferlager.

- I takt med at medarbejderne plukker manuelt og tømmer plukpladserne fra de to nederste reollag, bliver disse fyldt op igen med paller fra de øvre reoler. Stablerne klarer operationen og sørger altså for, at man ikke skal tilkalde en anden medarbejder eller hente en anden stabler for at klare opgaverne. Det fungerer supergodt, siger driftsdirektør hos Toprent, Thomas Eskildsen.

Toprent leverer de varer, man tager for givet

Toprent modtager og afsender godt og vel 800 paller hver måned, og der ankommer i alt ca. 10 lastbiler i døgnet. Med det nye byggeri bliver Toprent gearet endnu bedre til at klare væksten. I den forbindelse var en aftale med leverandører af både warehousetruck og reoler vigtig.

- Toyota viste allerede i de indledende forhandlinger, at de havde forståelse for hele konceptet. Det har været et utroligt værdifuldt samarbejde. I dialogen og samarbejdet om løsningen har Toyota hele tiden været i stand til at se mulighederne for at optimere processerne ud fra de ønsker, vi har haft. Blandt andet har stablerne gjort det muligt at udnytte kapaciteten på lageret så godt som muligt.

- De har kort venderadius, hvilket betyder, at vi har kunnet placere reolerne, så der kun er 2,7 meter imellem dem. Samtidig har stablerne muliggjort en optimal udnyttelse af den maksimale stabelhøjde på otte meter. På den måde har vi fået et effektivt lager, hvor al pladsen endnu ikke er helt udnyttet, siger Thomas Eskildsen.

Store tidsbesparelser med Toyotas sidebøjler

Faktisk kan man køre hurtigere med stablerne og klare opgaverne langt mere effektivt, end man nogensinde har gjort. En af årsagerne er, at stablerne er forsynet med sidebøjler. Det forklarer lagerchefen hos Toprent, Jan D. Nielsen.

- Ved kørslen med stablere skal sidebøjlerne være hævet, så føreren er beskyttet og ikke ryger af trucken i svingene. Stableren kan ikke køre med lasten, hvis bøjlerne ikke er hævet. Det smarte ved Toyotastablernes sidebøjler er, at man i samme moment, man ankommer til en plukplads i reolen, kan sænke dem, stå ud og begynde at hæve gaflerne med lasten.

- Det kan man ikke i andre truck, hvor man først skal stoppe trucken helt, og herefter stå ud og gå rundt om bøjlerne for at sænke dem og gå tilbage til styrestangen, og først her kan begynde at hæve gaflerne for at indlagre eller at hente en palle ned. Når man tænker på hvor mange gange, man foretager de operationer i løbet af dagen, behøver man ikke at regne på de tidsmæssige besparelser, det giver med Toyotas stablere, siger han.

Toprent er da også super tilfredse med samarbejdet med Toyota.

- Det har virkelig bidraget med en  værdiskabelse for os. Og det er jeg sikker på, at det også vil i det fremtidige samarbejde om nye løsninger, siger Thomas Eskildsen. 

-hawin

 

 

 

25/6 2018
  • Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    truck ›Lindes nye type el-truck, Linde 1251-serien, gør det muligt at vælge forskellige energikilder til samme truck. Den fås med enten klassiske blysyrebatterier eller indbyggede Lithium-ION batterier og er samtidig forberedt til brændselsceller. Som bruger af en Linde 1251 er der i praksis forskel på energikilderne og de forretningsmæssige prioriteter, der ligger i valget af dem
  • NordMas præsenterer ny Palfinger

    NordMas præsenterer ny Palfinger

    truck ›Palfinger har for nylig introduceret deres nye FL-serie af medbringertrucks. FLS 25 hedder den, og NordMas havde den og mange andre produkter og løsninger med på Transport 2025 i Herning
  • Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    truck ›Business Intelligence Group, BIG, hædrede for nylig Hysters brintdrevne reach-stacker med en Innovation Award 2025 fordi maskinen, der håndterer containere og opererer i heavy-duty-segmentet, anses for at kunne bidrage til udbredelsen af mindre miljøbelastende løsninger i logistikindustrien
  • Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

    Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

    truck ›Filics Unit er navnet på to selvkørende og samarbejdende robotter, som kan operere på snævre områder og reducere både plads- og personalebehovet. Opfindelsen er bl.a. nomineret til en IFOY-pris
  • Logistik kan også foregå i mørke

    Logistik kan også foregå i mørke

    truck ›Beumer Group automatiserer lager- og logistikprocesser og hjælper virksomheder med at modvirke udfordringerne med bl.a. mangel på arbejdskraft. Løsningerne til pluk og varehåndtering på affolkede lagre kan endvidere ske uden belysning og er dermed energibesparende. Beumer Group udstillede for nyligt på LogiMAT
  • På rundtur i IFOY’s testlandskab

    På rundtur i IFOY’s testlandskab

    truck ›De 21 nominerede løsninger der deltager i konkurrencen om IFOY Award har netop gennemgået den obligatoriske tre-trins audit i Messe Dortmund. Derudover kunne den mange besøgende ved arrangementet tjekke en masse andre intralogistikløsninger ud
  • Nye, fleksible papirrulleklemmer fra stabau

    Nye, fleksible papirrulleklemmer fra stabau

    truck ›Redskabsserien til at gribe, transportere og beskytte store papirruller har fået en betjeningsvenlig opdatering. De nye klemmer har 180° roterende drev, som sammen med optimeret gribearmsgeometri giver præcis tilpasning til forskellige størrelser og positioner
  • Shoeller Allibert går ind på markedet med plastikpaller

    Shoeller Allibert går ind på markedet med plastikpaller

    truck ›Sammen med et hollandsk bryggeri har specialisten i genbrugsemballage udviklet en skræddersyet palle til fadølsankere. Pallerne er fremstillet af 100 procent genbrugsplast fra forbrugeremballage og industriprodukter