FTZ’s nye logistikanlæg speeder  pluk- og pakkeprocesserne opLogistikanlægget kommer, ifølge FTZ og Knapp, til at sætte nye standarder på tre fronter – automatisering, korte leveringstider og ergonomisk betjening.

FTZ’s nye logistikanlæg speeder pluk- og pakkeprocesserne op

Når autogrossisten, FTZ, åbner sit nye hovedlager på Fyn, bliver det med et logistikanlæg, der sætter nye standarder for automatisering, korte leveringstider og god ergonomi. Målene med det nye anlæg er at fremtidssikre driften og skabe mærkbare forbedringer for både kunder og medarbejdere

Autogrossisten FTZ ønskede sammen med den østrigske leverandør af logistikløsninger, Knapp, at skubbe til de teknologiske grænser med logistikløsningen til sit kommende hovedlager på Fyn.

Det nye hovedlager er en markant strømlining af FTZ's lagerstruktur, men også et konkret led i virksomhedens strategi om at være teknologisk first-mover.

Logistikanlægget kommer, ifølge FTZ og Knapp, til at sætte nye standarder på tre fronter – automatisering, korte leveringstider og ergonomisk betjening.

Anlægget er et resultat af mere end to års arbejde, som FTZ indledte med at søge efter markedets mest avancerede og modne løsninger til fuldautomatisk plukning og pakning af autodele.

- Vi gik til markedet med et åbent sind og har været i dialog med en række forskellige logistikleverandører, men vi måtte erkende, at Pick-It-Easy robotten fra Knapp var i en liga for sig selv, specielt når det kom til en fuldautomatisk zero-touch løsning. Nogle af deres forslag var endda så ambitiøse, at vi ærlig talt var en lille smule skeptiske i starten.

- Men referencerne havde de på plads, og de bestod vores due diligence med bravur, fortæller Christian Heimer, der er vicedirektør i FTZ med ansvar for logistik og indkøb og en af arkitekterne bag det nye hovedlager.

FTZ's nye lager og hovedkvarter kommer til at ligge i Rørup på Fyn.

Selve lageret bliver opført i Rørup på Fyn, hvorfra det skal betjene både slutkunder og virksomhedens 50 afdelinger i Danmark.

Ingen hastighedsbegrænsninger i lagerhallen
Hurtig levering er alfa og omega for FTZ, fordi autoværkstedernes kunder gerne vil kunne aflevere bilen om morgenen og hente den igen om eftermiddagen.

Det kan kun lade sig gøre, hvis mekanikeren har mulighed for at fejlsøge og reparere bilen i én arbejdsgang, hvor reservedelene ankommer, mens bilen stadig er på autoliften.

I dag får hvert værksted rutinemæssigt besøg fire til seks gange om dagen af en af FTZ's mere end 370 varebiler. Målet er imidlertid at pakke bilerne så hurtigt, at værkstederne potentielt kan nå en ekstra reparation hver eneste dag. Derfor kom FTZ til Knapp med et ambitiøst krav, som andre leverandører havde takket nej til.

- FTZ ønskede mulighed for kontinuerligt at kunne færdiggøre 300 fast-track ordrelinjer til ekspreskunder senest 15 minutter efter bestillingen.

- Efter vores opfattelse var der ingen steder et sammenligneligt anlæg i drift, som var i stand til at leve op til det krav, men vi vidste, at det var muligt med vores OSR Shuttle, fortæller nordisk direktør i Knapp, Mikael Holmqvist, der selv har arbejdet på projektet sammen med FTZ.

Christian Heimer, vicedirektør i FTZ og nordisk direktør i Knapp, Mikael Holmqvist.

At det lykkedes, er dokumenteret i omfattende simulationer og stress-tests. Det nye anlæg klarer uden problemer mere end 50.000 ordrelinjer dagligt, hvoraf mere end 15.000 af dem kan pakkes på under 15 minutter.

Logistikløsning er en del af en attraktiv arbejdsplads
Gennem hele processen med den nye logistikløsning har FTZ lagt vægt på, at anlægget skal være med til at skabe en attraktiv arbejdsplads for både eksisterende og nye kolleger.

Her kom Knapps omfattende ekspertise inden for ergonomi i spil. Gennem mere end 25 år har Knapp udviklet sine ergonomiske løsninger i samarbejde med uafhængige eksperter inden for arbejdsmiljø – ud fra en filosofi om, at arbejdsstationerne skal tilpasses medarbejderen, ikke omvendt.

Pick-It-Easy robotarmen fra Knapp er styret af AI.

- Vores ansatte er vores vigtigste ressource, og vi skal blive ved med at kunne rekruttere og fastholde dygtige folk.

- God ergonomi og mulighed for afveksling i arbejdsdagen er vigtig for medarbejdernes trivsel og sundhed, og samtidig er det nye anlæg et teknologisk løft, som betyder, at vi fremadrettet kan tilbyde interesserede medarbejdere nye typer arbejdsopgaver og nye muligheder for at udvikle deres talenter her hos os, understreger Christian Heimer fra FTZ.

Det nye fuldautomatiske logistikanlæg leveret af Knapp får et grundareal omtrent som en fodboldbane og bliver ca. 17 meter højt. Anlægget er skalerbart og forberedt på omfattende udvidelser, som de nye bygninger ligeledes er indrettet til at kunne rumme.

Opførelsen af det nye hovedlager og hovedkontor er netop gået i gang, og faciliteterne forventes at blive taget i brug i første halvår af 2025.

-hawin

 

Fakta om FTZ og det nye hovedlager
FTZ har 50 afdelinger i hele landet.
Det nye hovedlager opføres sammen med et nyt hovedkvarter i Rørup på Fyn nær motorvej E20.
Hovedlageret i Rørup kommer til at ekspedere over 50.000 ordrelinjer dagligt til både autoværksteder og FTZ's øvrige afdelinger i Danmark.
Lagerets ekspreskapacitet vil kontinuerligt kunne pakke 300 fast-track ordrelinjer på under 15 minutter per styk.
Lageret vil have fast-track adgang til 125.000 varenumre.
Lageret forventes i drift i første halvår af 2025.
FTZ beskæftiger ca. 1.200 medarbejdere i Danmark.
FTZ samlede lagerareal i Danmark udgør i 2023 ca. 110.000 m2.

Fakta om automationsløsningerne på det kommende hovedlager
OSR Shuttle Evo som er blandt markedets hurtigste og mest velafprøvede teknologier til oplagring, sekvensering og plukning af mindre emner. OSR Shuttle Evo er en af Knapps avancerede løsninger i kategorien "Automatic Storage/Retrieval System" (ASRS).

Ergonomiske Pick-it-Easy arbejdsstationer til manuel pakning. Pick-it-Easy arbejdsstationen er designet med særligt fokus på ergonomi og nem tilpasning til medarbejderens fysik og præferencer. Arbejdsstationen er velegnet til afvekslende arbejdsgange, flerholdsskifte og fejlfri pakning, da den er særdeles brugervenlig og har indbygget visuel vejledning af medarbejderen.

Pick-it-Easy robot med indbygget kunstig intelligens (AI), der automatisk lærer sig selv, hvordan den smartest griber og pakker emner i forskellige størrelser og former. Robottens kunstige intelligens deler denne information med alle andre Pick-it-Easy robotter i hele verden.

 

 

9/8 2023
  • Nye 3D vision-scannere fra Scape

    Nye 3D vision-scannere fra Scape

    logistikloesninger ›Scape Technologies introducerer en serie af seks industrielle 3D Vision Scannere på Vision 2024 i Stuttgart. Det er løsninger som gør det nemt og overskueligt at automatisere bl.a. plukprocesser i logistik og industri
  • Flere kræfter til stærk cobot

    Flere kræfter til stærk cobot

    logistikloesninger ›Universal Robots (UR), den danske producent af kollaborative robotter (cobots), øger nu løftekapaciteten for sin nye generation af cobots, robotterne UR20 og UR30 til henholdsvis 25 og 35 kg
  • BILA Group køber konkursramte Sealing System

    BILA Group køber konkursramte Sealing System

    logistikloesninger ›Automatiseringsvirksomheden BILA overtager den overvejende del af Grindstedvirksomheden, og sikrer dermed den fortsatte produktion af Sealing Systems pakke- og palleteringsanlæg og en stor del af arbejdspladserne. Ny direktør er fundet
  • Körber Supply Chain åbner nyt kontor i Sverige

    Körber Supply Chain åbner nyt kontor i Sverige

    logistikloesninger ›Nyt kontor i Sverige skal håndtere det stigende salg af automationsløsninger inden for lager og logistik i Norden for Körber Supply Chain.
  • Automatiseringsprisen 2024 til 'Ferrari-robotløsning' i Galten

    Automatiseringsprisen 2024 til 'Ferrari-robotløsning' i Galten

    logistikloesninger ›– AVK International købte sin første robot for 30 år side til produktionen af drikkeventiler. Nu har familievirksomheden modtaget det danske robotnetværk, DIRAs automatiseringspris for sin omfattende automatiseringsløsning, der er udviklet sammen med Kilde Automation. Se video om vinderløsningen:
  • Behov for flere transport management-investeringer

    Behov for flere transport management-investeringer

    logistikloesninger ›Den ottende årlige udgave af Descartes Systems Groups "Global Transportation Management – Benchmark Survey" viser, at omkostningsreduktion, vækst og forbedret kundeservice står øverst på listen over afgørende faktorer for, om virksomheder skal satse mere på transport management
  • Ny bestyrelsesformand i Mover

    Ny bestyrelsesformand i Mover

    logistikloesninger ›Kenneth Juhls bliver ny bestyrelsesformand for Mover. Han er direktør i ZeroNorth Bunker fra en lignende branche, og medbringer relevant erfaring indenfor især strategi, ESG og finans, som kan dreje Movers vækstkurve endnu højere op
  • Michael Jerogin står nu i spidsen for Dematic i EMEA

    Michael Jerogin står nu i spidsen for Dematic i EMEA

    logistikloesninger ›Dematic har udnævnt virksomhedsveteranen Michael Jerogin, executive vice president og administrerende direktør for Asia-Pacific, til også at lede EMEA-regionen med øjeblikkelig virkning