Gigantisk stålhal under opførelse på Esbjerg HavnSimens Gamesa flytter i november ind i hallen, som ville kunne rumme Rundetårn og koster et trecifret millionbeløb. Foto: Jakob Lerche Fotografi

Gigantisk stålhal under opførelse på Esbjerg Havn

Størrelsen på vindmøller øges år for år, og derfor stilles der større og større krav til håndtering af dem. I Esbjerg bliver der netop nu bygget en 35 meter høj og 85 meter lang stålhal, som dermed bliver en af de største af sin slags på verdensplan

DS Stålkonstruktion har for entreprenøren JORTON og bygherre Esbjerg Havn stået for projektering, produktion og installation af de store stålkonstruktioner. Projekteringen er foretaget i samarbejde med Vita, som er bygherrerådgiver samt bygværksprojekterende på sagen.

Hallen skal udlejes til vindindustrien og skal indeholde havnebetingede lager- og montageaktiviteter. Siemens Gamesa er første lejer. De forventes at tage hallen i brug i november, som en del af arbejdet med Thor Havvindmøllepark.

Højden svarer til, at Rundetårn kan stå inde i hallen. Prisen på konstruktionen bliver på et trecifret millionbeløb

 

-Med byggeriet styrker vi vores kapacitet indenfor havvind, og det er nok ikke sidste gang, siger salgsdirektør Jesper Bank fra Esbjerg Havn.

 


DS Stålkonstruktion har for entreprenøren JORTON og bygherre Esbjerg Havn stået for projektering, produktion og installation af de store stålkonstruktioner. Foto: Jakob Lerche Fotografi


Meget stort og meget tungt
Simon Jan Larsen, projektchef fra DS Stålkonstruktion, er begejstret for byggeriet, der både består af en stor og en mindre hal.

-Det har været en virkelig spændende opgave og meget kompleks. Det hele er meget stort og meget tungt. Der findes ikke mange magen til nogle steder i verden, så vi er gået nye veje. Men med vindindustrien i buldrende udvikling, så kommer der nok mere af samme slags, siger Simon Jan Larsen.

Bjælkerne der skal bære de kommende kraner, er op mod 3,5 meter høje og spænder 17 meter. Et af disse emner vejer godt over 30 tons stykket.

I hallerne kommer der tre kraner. Den øverste bliver en usædvanlig stærk en af slagsen, men parterne ønsker ikke at oplyse størrelsen på kranen, der kan løfte op i 22 meters højde.

 Foto: Jakob Lerche Fotografi


Hallen er bygget på en måde, så den kan udvides i begge ender, hvis det skulle blive aktuelt. Gavlene bærer kun beklædning, så der kan komme ekstra fag på.

Lars Mønster Aagaard, projektchef fra entreprenørfirmaet Jorton, er også begejstret.

-Det er et spændende og unikt byggeri, der er tungt og voldsomt. Der kommer stor belastning på, og hver hovedsøjle har et fundament på 18 meter lange betonpæle med i alt 100 kubikmeter beton. Dem er der 12 af, forklarer Lars Mønster Aagaard.

Byggeriet står færdigt 16. november, hvor Siemens Gamesa flytter ind som de første lejere af bygningerne.

-Det har været en virkelig god proces med et fremragende samarbejde mellem parterne, siger Jesper Bank.

-lipe

17/9 2023
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien