Grøn milliardinvestering på Esbjerg Havn

Grøn milliardinvestering på Esbjerg Havn

Den nordiske infrastrukturfond Infranode er parat til at investere op mod en milliard kroner i udvikling af faciliteter til vindmølleindustrien på havnen. Projektet kan skabe tusindvis af nye grønne arbejdspladser i Esbjerg og resten af Danmark

Pengene skal bruges til etablering af havnefaciliteter til brug for oplagring, forsamling og fremstilling af komponenter til offshore vindindustrien. Investeringerne vil blive iværksat løbende i takt med, at producenter af vindmøllekomponenter og servicevirksomheder udbygger deres aktiviteter i den hastig voksende vindmølleindustri.

De kommende investeringer i Esbjerg Havn udgør Infranodes andet, store infrastrukturprojekt i Danmark. I december investerede Infranode i Nordens største solcellepark, der nu etableres i Vandel tæt ved Billund.

- Vi har fundet en stærk, langsigtet partner med stor indsigt i både energiområdet, havneinfrastruktur og bæredygtighed. Og Esbjerg, Esbjerg Havn og Danmark bliver med dette partnerskab nu endnu bedre rustet til at gribe mulighederne for at skabe grøn vækst og nye arbejdspladser i forbindelse med den massive udbygning af havvind i Nordsøen frem mod 2030, siger Flemming N. Enevoldsen, bestyrelsesformand for Esbjerg Havn.

Investeringerne ventes samlet set at skabe op til 2.000 nye jobs. I forvejen er beskæftigelseseffekten af Esbjerg Havn i og uden for Esbjerg på 17.000 arbejdspladser.

Planer om femdobling af havmøllekapacitet
Esbjerg Havn er et af verdens knudepunkter for havvind, og vækstpotentialet er stort de kommende år. Der er udsigt til, at der skal installeres op mod 100 GW i Nordsøen inden 2030 – en 5-dobling i forhold til i dag. Og det vil kræve møller af endnu større dimensioner end i dag. Samtidig kan nye faciliteter på Esbjerg Havn bidrage til en bæredygtig udvikling ved at nedbringe transportomkostningerne mellem produktion og installationssted.

- Esbjerg har en unik position i et hastigt voksende vindmarked og i Nordsøen, som er en af nøglerne til Europas klimaomstilling. Derfor er vi glade for muligheden for at være med til at bygge videre på den position og skabe forudsætninger for fremtidig grøn vækst i området. Vi vil gerne være med til at løfte industrien til nye højder, siger Senior Advisor Niels Vallø fra Infranode.

For Infranode, der investerer langsigtet i infrastruktur i Norden med et stærkt bæredygtigt fokus, er Esbjerg Havn et oplagt strategisk valg.

- Denne investering er et led i vores strategi om at være en langsigtet partner for den offentlige sektor i den grønne omstilling, vi ser over hele Danmark og i Norden. Og vi ser frem til at investere i flere danske infrastrukturprojekter, siger Joel Löfroth, der er ansvarlig for Infranodes aktiviteter i Danmark.

Forudsætningerne for vindvækst er på plads
Esbjerg Havn lægger vægt på, at aftalen med Infranode giver adgang til finansiering af faciliteter– særligt i en Covid19-udfordret verden – så manglende kapital ikke bliver et benspænd for den grønne vækst i Europa.

-Vi har et virkeligt stærkt udgangspunkt i Esbjerg og i hele Danmark i forhold til grøn energi. De fysiske rammer på Esbjerg Havn er til stede, og med denne aftale sikrer vi også de nødvendige, økonomiske rammer for at kunne forløse det store potentiale og etablere den nødvendige produktionskapacitet, siger havnedirektør Dennis Jul Pedersen.

Om Infranode
Infranode er en langsigtet infrastrukturinvestor i Norden inden for energi, transport, telekommunikation og social infrastruktur. Infranode forvalter mere end 750 millioner EUR for velkendte, nordiske, institutionelle investorer som de kommunalt ansattes pensionsselskab KPA Pension og et af Sveriges største forsikringssselskaber, Folksam

-lipe

 

14/5 2020
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien