Grøn milliardinvestering på Esbjerg Havn

Grøn milliardinvestering på Esbjerg Havn

Den nordiske infrastrukturfond Infranode er parat til at investere op mod en milliard kroner i udvikling af faciliteter til vindmølleindustrien på havnen. Projektet kan skabe tusindvis af nye grønne arbejdspladser i Esbjerg og resten af Danmark

Pengene skal bruges til etablering af havnefaciliteter til brug for oplagring, forsamling og fremstilling af komponenter til offshore vindindustrien. Investeringerne vil blive iværksat løbende i takt med, at producenter af vindmøllekomponenter og servicevirksomheder udbygger deres aktiviteter i den hastig voksende vindmølleindustri.

De kommende investeringer i Esbjerg Havn udgør Infranodes andet, store infrastrukturprojekt i Danmark. I december investerede Infranode i Nordens største solcellepark, der nu etableres i Vandel tæt ved Billund.

- Vi har fundet en stærk, langsigtet partner med stor indsigt i både energiområdet, havneinfrastruktur og bæredygtighed. Og Esbjerg, Esbjerg Havn og Danmark bliver med dette partnerskab nu endnu bedre rustet til at gribe mulighederne for at skabe grøn vækst og nye arbejdspladser i forbindelse med den massive udbygning af havvind i Nordsøen frem mod 2030, siger Flemming N. Enevoldsen, bestyrelsesformand for Esbjerg Havn.

Investeringerne ventes samlet set at skabe op til 2.000 nye jobs. I forvejen er beskæftigelseseffekten af Esbjerg Havn i og uden for Esbjerg på 17.000 arbejdspladser.

Planer om femdobling af havmøllekapacitet
Esbjerg Havn er et af verdens knudepunkter for havvind, og vækstpotentialet er stort de kommende år. Der er udsigt til, at der skal installeres op mod 100 GW i Nordsøen inden 2030 – en 5-dobling i forhold til i dag. Og det vil kræve møller af endnu større dimensioner end i dag. Samtidig kan nye faciliteter på Esbjerg Havn bidrage til en bæredygtig udvikling ved at nedbringe transportomkostningerne mellem produktion og installationssted.

- Esbjerg har en unik position i et hastigt voksende vindmarked og i Nordsøen, som er en af nøglerne til Europas klimaomstilling. Derfor er vi glade for muligheden for at være med til at bygge videre på den position og skabe forudsætninger for fremtidig grøn vækst i området. Vi vil gerne være med til at løfte industrien til nye højder, siger Senior Advisor Niels Vallø fra Infranode.

For Infranode, der investerer langsigtet i infrastruktur i Norden med et stærkt bæredygtigt fokus, er Esbjerg Havn et oplagt strategisk valg.

- Denne investering er et led i vores strategi om at være en langsigtet partner for den offentlige sektor i den grønne omstilling, vi ser over hele Danmark og i Norden. Og vi ser frem til at investere i flere danske infrastrukturprojekter, siger Joel Löfroth, der er ansvarlig for Infranodes aktiviteter i Danmark.

Forudsætningerne for vindvækst er på plads
Esbjerg Havn lægger vægt på, at aftalen med Infranode giver adgang til finansiering af faciliteter– særligt i en Covid19-udfordret verden – så manglende kapital ikke bliver et benspænd for den grønne vækst i Europa.

-Vi har et virkeligt stærkt udgangspunkt i Esbjerg og i hele Danmark i forhold til grøn energi. De fysiske rammer på Esbjerg Havn er til stede, og med denne aftale sikrer vi også de nødvendige, økonomiske rammer for at kunne forløse det store potentiale og etablere den nødvendige produktionskapacitet, siger havnedirektør Dennis Jul Pedersen.

Om Infranode
Infranode er en langsigtet infrastrukturinvestor i Norden inden for energi, transport, telekommunikation og social infrastruktur. Infranode forvalter mere end 750 millioner EUR for velkendte, nordiske, institutionelle investorer som de kommunalt ansattes pensionsselskab KPA Pension og et af Sveriges største forsikringssselskaber, Folksam

-lipe

 

14/5 2020
  • Nyt fartøj til Stena RoRo

    Nyt fartøj til Stena RoRo

    havne ›Stena RoRo udvider sin flåde med købet af RoRo-fartøjet Giuseppe Lucchesi. Skibet omdøbes til Stena Shipper og kommer til at sejle under dansk flag
  • Havnearbejde bør medføre længere sejltider til Bornholm

    Havnearbejde bør medføre længere sejltider til Bornholm

    havne ›Udbygningen af Rønne Havn sender Bornholmslinjens hurtigfærger på en omvej, der betyder, at de sejler hurtigere på åben sø. Det koster i brændstof og miljøhensyn, mener rederiet, som derfor søger om at måtte øge sejltiden mellem Ystad og Rønne fra 80 til 90 minutter
  • Lars Nordahl træder ind i bestyrelsen for Danske Havne

    Lars Nordahl træder ind i bestyrelsen for Danske Havne

    havne ›Rønne Havn spiller en central rolle i den grønne omstilling i Østersøen og fungerer som en vigtig del af infrastrukturen mellem Bornholm, resten af Danmark og udlandet. Nu skal havnens CEO styrke bestyrelsen i brancheforeningen
  • Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    havne ›De to venskabshavne med relationer til Stena Lines færgeforbindelse imellem Grenaa, tidligere Varberg og nu Halmstad i Sverige, tager skridtet videre med et strategisk samarbejde for nøglesegmenterne Cargo Mobility, Energy og Offshore Wind
  • Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    havne ›Et samarbejde om at etablere Europas første operationelle CO2-lagringsanlæg ved hjælp af et specialmodificeret CO2-transportskib til det Ineos-ledede CCS-projekt, Greensand Future har fået Blue Water med om bord som samarbejdspartner
  • Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    havne ›Et flertal i byrådet i Kerteminde, har vedtaget et omdiskuteret lokalplanforslag om havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo, som ejes af Odense Havn. Med vedtagelsen kan havnen udvides med 28 hektar til bl.a. vindmølleproduktion
  • Kunstige rev styrker biodiversiteten

    Kunstige rev styrker biodiversiteten

    havne ›ReefCircular har testet kunstige rev fremstillet af ler, og de første resultater viser en mere lovende fremtid for havets økosystemer og biodiversiteten. Siden sommer har 2,3 millioner fisk besøgt testrevet i Hundested Havn
  •  Nyt liv i gamle batterier

    Nyt liv i gamle batterier

    havne ›Gamle bilbatterier fra elbiler er nu klar til at blive genbrugt kraftvarmeværket i Rønne Havn. Det EU-finansierede projekt ”Second Life for Power Plants - 2LIPP”, står bag. Målet er at transformere gamle fossil-afhængige kraftvarmeværker til lagerplads for vedvarende energi