
Britisk test af aerodynamisk skibsfart
Virksomheden BlueNose og rederiet Lomars laboratorium videreudvikler projekt, der med bl.a. oppustelige vindafvisere skal reducere brændstofforbruget og forbedre luftkvalitet i havne og kystområder
Af Lisbeth Petersen
Projektet WAVE (Wind Deflector Aerodynamics for Vessel Efficiency) løber indtil marts 2026. Det skal fremme udviklingen af to aerodynamiske modulkoncepter med oppustelige og foldbare vindafvisere, og undersøge, hvordan de kan medføre betydelige reduktioner i brændstofforbruget og emissionerne i den globale skibsflåde.
Bag projektet står startupvirksomheden, Blue Nose, som arbejder med maritim innovation og lomarlabs, der er oprettet af rederiet og skibsadministratorvirksomheden, lomar for at fremme udvikling af teknologier, der dekarboniserer, automatiserer og transformerer den globale maritime industri.
En indledende analyse, baseret på containerskibe på omkring 8.000 TEU (målekapacacitet, hvor én 20-fods container svarer til 1 TEU), indikerer, at skibsoperatører kan spare op til 750.000 britiske pund pr. skib om året i brændstofomkostninger.

Projektet kombinerer algoritmeforbedring, dataanalyse og designstrategi i et enkelt program. Ved hjælp af præcise brændstofforbrugsdata fra Lomar-skibe, sammenholdt med bl.a. europæiske satellitvejrdatasæt, vil BlueNose forbedre sin formgenereringsalgoritme til at optimere den aerodynamiske ydeevne.
Teamet vil også designe en omfattende strategi for montering og implementering af teknologien og samarbejde med førende klassifikationsselskaber for at kortlægge de godkendelsesprocesser, der vil blive nødvendige.
I de bedste scenarier, forventer de de to samarbejdspartner, at store skibe med BlueNose' teknologi kan opnå 5 % brændstofbesparelser.
Ud over CO2 kan teknologien også reducere kvælstofoxider - NOx, svovloxider - SOx og kulilte - CO, og kan dermed bidrage til forbedret luftkvalitet i både havne og kystsamfund.
Den britiske regering støtter det syv måneder lange testforsøg med 350.000 britiske pund, og håber udviklingen kan styrke de britiske havnes position som attraktive regionale knudepunkter.