Britisk test af aerodynamisk skibsfart

Britisk test af aerodynamisk skibsfart

Virksomheden BlueNose og rederiet Lomars laboratorium videreudvikler projekt, der med bl.a. oppustelige vindafvisere skal reducere brændstofforbruget og forbedre luftkvalitet i havne og kystområder

Af Lisbeth Petersen

Projektet WAVE (Wind Deflector Aerodynamics for Vessel Efficiency) løber indtil marts 2026. Det skal fremme udviklingen af to aerodynamiske modulkoncepter med oppustelige og foldbare vindafvisere, og undersøge, hvordan de kan medføre betydelige reduktioner i brændstofforbruget og emissionerne i den globale skibsflåde.

Bag projektet står startupvirksomheden, Blue Nose,  som arbejder med maritim innovation og lomarlabs, der er oprettet af rederiet og skibsadministratorvirksomheden, lomar for at fremme udvikling af teknologier, der dekarboniserer, automatiserer og transformerer den globale maritime industri.

En indledende analyse, baseret på containerskibe på omkring 8.000 TEU (målekapacacitet, hvor én 20-fods container svarer til 1 TEU), indikerer, at skibsoperatører kan spare op til 750.000 britiske pund pr. skib om året i brændstofomkostninger. 

Projektet kombinerer algoritmeforbedring, dataanalyse og designstrategi i et enkelt program. Ved hjælp af præcise brændstofforbrugsdata fra Lomar-skibe, sammenholdt med bl.a. europæiske satellitvejrdatasæt, vil BlueNose forbedre sin formgenereringsalgoritme til at optimere den aerodynamiske ydeevne. 

Teamet vil også designe en omfattende strategi for montering og implementering af teknologien og samarbejde med førende klassifikationsselskaber for at kortlægge de godkendelsesprocesser, der vil blive nødvendige.

I de bedste scenarier, forventer de de to samarbejdspartner, at store skibe med BlueNose' teknologi kan opnå 5 % brændstofbesparelser. 

Ud over CO2 kan teknologien også reducere kvælstofoxider - NOx, svovloxider - SOx og kulilte - CO, og kan dermed bidrage til forbedret luftkvalitet i både havne og kystsamfund.

Den britiske regering støtter det syv måneder lange testforsøg med 350.000 britiske pund, og håber udviklingen kan styrke de britiske havnes  position som attraktive regionale knudepunkter. 



18/11 2025
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne
  • Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    havne ›Copenhagen Malmö Port, CMP, går ind i en ny tid med helårskrydstogt. Antallet af anløb uden for den traditionelle sommersæson når rekordhøjde
  • Sikkerhedstest af havnen

    Sikkerhedstest af havnen

    havne ›Den 1.-3. december afholder Hirtshals Havn ISPS - havnesikringsøvelser på havnens arealer. Herefter gennemfører politi, beredskab, beredskabsstyrelse og regionen en øvelse i havnen
  • Færgen gør skituren nemmere

    Færgen gør skituren nemmere

    havne ›Danskerne strømmer til de svenske fjelde og nu lancerer Stena Line, SkiStar og Sembo nye komplette skiferieløsninger, der gør turen endnu nemmere
  • Ligger underdrejet i Biscayen

    Ligger underdrejet i Biscayen

    havne ›Samsølinjens kommende elfærge, Tyrfing er på sin vej fra værftet i Tyrkiet løbet ind i drilske vejr-systemer bl.a. i Biscayen og har søgt ly flere steder. Det forsinker idriftsættelsen på Samsø
  • Forventet krydstogtsrekord i Aarhus

    Forventet krydstogtsrekord i Aarhus

    havne ›73 krydstogtskibe forventes at besøge Aarhus i 2026. Det er ny rekord og for første gang får Aarhus også besøg af krydstogtgæster i alle årets 12 måneder
  • Esbjerg Havn styrker sin havnevagt

    Esbjerg Havn styrker sin havnevagt

    havne ›Esbjerg Havn har opgraderet og moderniseret havnevagten med støtte fra de EU-finansierede Interreg North Sea program