Laura Mærsk får fast anløb i Fredericia og Kalundborg
Når verdens første metanoldrevne containerskib fra A.P. Møller – Mærsk sættes ind i Østersøen bliver det bl.a. med fast anløb til Danmarks anden største containerhavn i Fredericia, som de senere år har fået større og større betydning på det europæiske containermarked
Den grønne transportkorridor med Fredericia Havn og Taulov Dry Port bliver nu en central del af fortællingen, når A.P. Møller – Mærsk skriver historie med verdens første metanoldrevne containerskib.
Fredericia Havn bliver en del af rotationen Bremerhaven, Helsingborg, Halmstad, Kalundborg, Fredericia når det nydøbte Laura Mærsk sættes i drift. Og det begejstrer bl.a. direktøren i havneselskabet ADP A/S, som Fredericia Havn er en del af:
-Anløbet er næste skridt i udviklingen af den første europæiske, grønne transportkorridor, som vi er godt i gang med at realisere. Fredericia Havn og Taulov Dry Port er et stort knudepunkt for import og eksport for hele Danmark, og kunderne efterspørger løsninger til nedbringelse af klimaaftrykket. For os som havn er det et virkeligt stort skridt og et vigtigt konkurrenceparameter. Men størst af alt er det et virkeligt stort bidrag til den grønne omstilling af transportsektoren, at Mærsk indsætter verdens første metanol containerskib. Det bliver et meget vigtigt skridt til nedbringelse af klimaaftrykket siger Rune D. Rasmussen, CEO i ADP A/S.
Første terminal med jernbanekobling
Fredericia Havn er ikke alene Danmarks 2. største containerhavn men samtidig også den første containerterminal med jernbanekobling mellem baglandsterminal i Taulov og havnen, hvilket er en væsentlig styrkeposition i forhold til at skabe grønne og konkurrencedygtige kombinerede transportløsninger på højde med internationale havne.
Laura Mærsk er et feederskib på 2.100 TEU, hvor TEU er en angivelse for fragtkapacitet baseret på 20-fods containere. Første anløb med Laura Mærsk på Fredericia Havn er 1. november 2023.
-lipe