Ny skibsmægler vil servicere vækstmotorerne vedVesterhavet 
- Efter at have befundet mig ’i helikopteren’ og beskæftiget mig med den kommercielle udvikling af sektoren glæder jeg mig nu til at arbejde tæt på kunden igen, siger Rasmus Buchardt Sørensen.

Ny skibsmægler vil servicere vækstmotorerne vedVesterhavet 

Med havnenes investeringer i nye faciliteter og forventningen om mere aktivitet har North Sea agency etableret sig i Hanstholm, Thyborøn og Hvide Sande 

 Af Lisbeth Petersen 

Der er heftig aktivitet på kajarealerne i flere af de vestjyske havne. Store investeringer i havneudvidelser og nye faciliteter har for alvor sat skub i væksten, der skaber travlhed blandt lokale virksomheder. Denne vækst vil den nyetablerede skibsmæglervirksomhed, North Sea agency, understøtte med løsning af maritime serviceopgaver i de tre vesterhavshavne Hanstholm, Thyborøn og Hvide Sande. 

Bag virksomheden står rutinerede folk som Michael Lodahl, som ejer og driver blandt andet Danske Fiskeauktioner, Nørresundby Rederi & Shipping og Thyborøn Stevedore og Rasmus Buchardt Sørensen, som også har stor erfaring fra den maritime sektor, hvor han senest har bestredet en stilling som forretningsudvikler hos Hanstholm Havn. 

- Gennem mit arbejde har jeg set betydningen af de massive investeringer, der er foretaget langs vestkysten. Senest er der investeret næsten 100 mio. kr. i kajanlægget på Thyborøn Havn, ligesom Hanstholm Havn netop har afsluttet sin havneudvidelse til 600 mio. kr. Nu skal investeringerne forrentes, og det betyder, at vækstpotentialet skal indfries. Her ser vi en stigende efterspørgsel efter maritime serviceopgaver, som er vores kerneforrentning, fortæller Rasmus Buchardt Sørensen. 

Nye muligheder med udlandets fiskekvoter 
North Sea agency henvender sig til kunder i såvel shipping- og fiskeindustrien og tilbyder assistance til alt fra koordinering ved anløb, klarering og andet administrativt arbejde til praktiske opgaver som eksempelvis sortering og in- og ekstern transport af fisk.  

Og på trods af de endnu ukendte konsekvenser, Storbritanniens udtræden af EU vil få for dansk fiskeri og hele følgeindustrien, forventer Rasmus Buchardt Sørensen, at der i fremtiden kan åbne sig andre muligheder i den forretningsdel i virksomheden. 

-Der er allerede en del udenlandske fisketrawlere, som anløber de danske havne, men flere lande som eksempelvis Belgien og Holland udnytter i øjeblikket slet ikke de kvoter, de har ret til i dansk farvand. Det tror jeg, de vil begynde på, ikke mindst efter Brexit, og der vil vi så sammen med havnene være klar til at yde den service, de har brug for, siger han. 

Thyborøn har manglet en lokal agent 
Virksomheden har base på havnen i Thyborøn. Her bliver den budt meget velkommen af netværksorganisationen Northsea Offshore Service Group, som har til formål at få flere offshore-aktiviteter til området. Gruppen består af over 30 forskellige virksomheder, der tilbyder produkter og serviceydelser inden for alt fra skibselektronik over slæbebådssejlads og installation af undersøiske kabler. 

- Vi har faktisk manglet netop en lokal skibsmæglervirksomhed, siger gruppens projektleder, Finn Kjelstrup Pedersen, og forklarer: 

- Skibene i offshorebranchen kommer ofte fra udlandet, og de har brug for en agent, som kankoordinere alle opgaverne. Indtil videre har vi benyttet os af en knap-så-lokal mæglervirksomhed, men ud over at det, på grund af transport- og overnatningsudgifter, er dyrere for skibene, vil en lokalforankret agent også medføre andre fordele. North Sea agency vil være mellemleddet til skibene og de lokale virksomheder, og dermed håber vi, det bliver vores medlemsvirksomheder, som får mange af de opgaver, offshoreskibeneskal have løst. Samtidigt kan vi i netværket lære af de erfaringer og den viden, den nye mæglervirksomhed kommer med, siger Finn Kjelstrup Pedersen. 

Udvikling på tværs af havnene 
Rasmus Buchardt Sørensen fra North Sea agency understreger også vigtigheden af netværksarbejde, også i forhold til de øvrige Vestkysthavne.   

- Mange af vores potentielle kunder arbejder på tværs af havnene, og derfor har vi en ambition om at kunne tilbyde den samme service, uanset om et skib anløber havnen i Hvide Sande, Thyborøn eller Hanstholm. Den stigende efterspørgsel på skibsmæglerservice relaterer sig ikke kun til én havn, og derfor er der gode synergier i at brede vores forretning ud over en større del af vestkysten, så vi kan imødekomme efterspørgslen, hvor den opstår og følge kunderne fra havn til havn, forklarer han og tilføjer: 

- Havnene på vestkysten er den lokale vækstmotor, og derfor er det godt at mærke den spirende optimisme og vilje til at investere. Det giver en positiv vækstspiral, som vi kun forventer vil fortsætte i fremtiden, og det glæder vi os til at være en del af med North Sea agency. 

 

 

 

16/12 2020
  • Port of Aalborg investerer stort i elektrificering af maskinpark

    Port of Aalborg investerer stort i elektrificering af maskinpark

    havne ›Som led i havnens strategi er størstedelen af maskinparken blevet omlagt til el. Det har bidraget til en mere bæredygtig havnedrift, der skal imødekomme kundernes behov for grønnere godshåndtering
  • Godstogsforbindelsen til Hirtshals Havn er realiseret

    Godstogsforbindelsen til Hirtshals Havn er realiseret

    havne ›DB Cargo Scandinavia, Hirtshals Havn og Nordjyske Jernbaner skaber med ny godstogsforbindelse et grundlag for at etablere nye forbindelser til intermodale terminaler i Europa og Norge
  • Undervandsplæneklipper vinder innovationspris

    Undervandsplæneklipper vinder innovationspris

    havne ›Undervandsrobotten, ACOMAR som fjerner muslinger og andre marine begroninger fra konstruktioner offshore, høster nu også prisen som Årets Innovationsprojekt i Energy Cluster Denmark
  • Endnu et rekordregnskab fra Aabenraa Havn

    Endnu et rekordregnskab fra Aabenraa Havn

    havne ›Med over to millioner tons gods over kaj i 2023 og deraf afledt vækst på både top- og bundlinje sætter Aabenraa Havn ny rekord
  • Scandlines sammensætter ny direktion

    Scandlines sammensætter ny direktion

    havne ›Eric Gregoire og Mikael Koch Jensen starter i Scandlines som henholdsvis CEO og CFO. Michael Guldmann Petersen fortsætter som COO, og sammen vil de tre udgøre Scandlines’ direktion
  • Ny direktør i Thyborøn Havn

    Ny direktør i Thyborøn Havn

    havne ›Erfaren havnemand overtager stafetten på Thyborøn Havn, når Kjartan Ross den 15. maj træder ind ad døren på Tankskibsvej 4 i Thyborøn
  • Gemmer strøm til de vindstille dage

    Gemmer strøm til de vindstille dage

    havne ›Termisk energilager, der skal gemme grøn strøm fra vedvarende energikilder i smeltet hydroxidsalt, er netop blevet indviet på havnen i Esbjerg
  • Skandaleramte Frederikshavn Havn overtages af kommunen

    Skandaleramte Frederikshavn Havn overtages af kommunen

    havne ›Med en gæld på 1,6 mia. kroner og ubetalte regninger har havnen fået ophævet sin status som kommunal selvstyrehavn. En advokatundersøgelse skal nu vise, hvor ansvaret kan placeres, og borgmester Birgit S. Hansen udtaler, at hun 'føler sig taget i røven'