Ny skibsmægler vil servicere vækstmotorerne vedVesterhavet 
- Efter at have befundet mig ’i helikopteren’ og beskæftiget mig med den kommercielle udvikling af sektoren glæder jeg mig nu til at arbejde tæt på kunden igen, siger Rasmus Buchardt Sørensen.

Ny skibsmægler vil servicere vækstmotorerne vedVesterhavet 

Med havnenes investeringer i nye faciliteter og forventningen om mere aktivitet har North Sea agency etableret sig i Hanstholm, Thyborøn og Hvide Sande 

 Af Lisbeth Petersen 

Der er heftig aktivitet på kajarealerne i flere af de vestjyske havne. Store investeringer i havneudvidelser og nye faciliteter har for alvor sat skub i væksten, der skaber travlhed blandt lokale virksomheder. Denne vækst vil den nyetablerede skibsmæglervirksomhed, North Sea agency, understøtte med løsning af maritime serviceopgaver i de tre vesterhavshavne Hanstholm, Thyborøn og Hvide Sande. 

Bag virksomheden står rutinerede folk som Michael Lodahl, som ejer og driver blandt andet Danske Fiskeauktioner, Nørresundby Rederi & Shipping og Thyborøn Stevedore og Rasmus Buchardt Sørensen, som også har stor erfaring fra den maritime sektor, hvor han senest har bestredet en stilling som forretningsudvikler hos Hanstholm Havn. 

- Gennem mit arbejde har jeg set betydningen af de massive investeringer, der er foretaget langs vestkysten. Senest er der investeret næsten 100 mio. kr. i kajanlægget på Thyborøn Havn, ligesom Hanstholm Havn netop har afsluttet sin havneudvidelse til 600 mio. kr. Nu skal investeringerne forrentes, og det betyder, at vækstpotentialet skal indfries. Her ser vi en stigende efterspørgsel efter maritime serviceopgaver, som er vores kerneforrentning, fortæller Rasmus Buchardt Sørensen. 

Nye muligheder med udlandets fiskekvoter 
North Sea agency henvender sig til kunder i såvel shipping- og fiskeindustrien og tilbyder assistance til alt fra koordinering ved anløb, klarering og andet administrativt arbejde til praktiske opgaver som eksempelvis sortering og in- og ekstern transport af fisk.  

Og på trods af de endnu ukendte konsekvenser, Storbritanniens udtræden af EU vil få for dansk fiskeri og hele følgeindustrien, forventer Rasmus Buchardt Sørensen, at der i fremtiden kan åbne sig andre muligheder i den forretningsdel i virksomheden. 

-Der er allerede en del udenlandske fisketrawlere, som anløber de danske havne, men flere lande som eksempelvis Belgien og Holland udnytter i øjeblikket slet ikke de kvoter, de har ret til i dansk farvand. Det tror jeg, de vil begynde på, ikke mindst efter Brexit, og der vil vi så sammen med havnene være klar til at yde den service, de har brug for, siger han. 

Thyborøn har manglet en lokal agent 
Virksomheden har base på havnen i Thyborøn. Her bliver den budt meget velkommen af netværksorganisationen Northsea Offshore Service Group, som har til formål at få flere offshore-aktiviteter til området. Gruppen består af over 30 forskellige virksomheder, der tilbyder produkter og serviceydelser inden for alt fra skibselektronik over slæbebådssejlads og installation af undersøiske kabler. 

- Vi har faktisk manglet netop en lokal skibsmæglervirksomhed, siger gruppens projektleder, Finn Kjelstrup Pedersen, og forklarer: 

- Skibene i offshorebranchen kommer ofte fra udlandet, og de har brug for en agent, som kankoordinere alle opgaverne. Indtil videre har vi benyttet os af en knap-så-lokal mæglervirksomhed, men ud over at det, på grund af transport- og overnatningsudgifter, er dyrere for skibene, vil en lokalforankret agent også medføre andre fordele. North Sea agency vil være mellemleddet til skibene og de lokale virksomheder, og dermed håber vi, det bliver vores medlemsvirksomheder, som får mange af de opgaver, offshoreskibeneskal have løst. Samtidigt kan vi i netværket lære af de erfaringer og den viden, den nye mæglervirksomhed kommer med, siger Finn Kjelstrup Pedersen. 

Udvikling på tværs af havnene 
Rasmus Buchardt Sørensen fra North Sea agency understreger også vigtigheden af netværksarbejde, også i forhold til de øvrige Vestkysthavne.   

- Mange af vores potentielle kunder arbejder på tværs af havnene, og derfor har vi en ambition om at kunne tilbyde den samme service, uanset om et skib anløber havnen i Hvide Sande, Thyborøn eller Hanstholm. Den stigende efterspørgsel på skibsmæglerservice relaterer sig ikke kun til én havn, og derfor er der gode synergier i at brede vores forretning ud over en større del af vestkysten, så vi kan imødekomme efterspørgslen, hvor den opstår og følge kunderne fra havn til havn, forklarer han og tilføjer: 

- Havnene på vestkysten er den lokale vækstmotor, og derfor er det godt at mærke den spirende optimisme og vilje til at investere. Det giver en positiv vækstspiral, som vi kun forventer vil fortsætte i fremtiden, og det glæder vi os til at være en del af med North Sea agency. 

 

 

 

16/12 2020
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien