Ny skibsmægler vil servicere vækstmotorerne vedVesterhavet 
- Efter at have befundet mig ’i helikopteren’ og beskæftiget mig med den kommercielle udvikling af sektoren glæder jeg mig nu til at arbejde tæt på kunden igen, siger Rasmus Buchardt Sørensen.

Ny skibsmægler vil servicere vækstmotorerne vedVesterhavet 

Med havnenes investeringer i nye faciliteter og forventningen om mere aktivitet har North Sea agency etableret sig i Hanstholm, Thyborøn og Hvide Sande 

 Af Lisbeth Petersen 

Der er heftig aktivitet på kajarealerne i flere af de vestjyske havne. Store investeringer i havneudvidelser og nye faciliteter har for alvor sat skub i væksten, der skaber travlhed blandt lokale virksomheder. Denne vækst vil den nyetablerede skibsmæglervirksomhed, North Sea agency, understøtte med løsning af maritime serviceopgaver i de tre vesterhavshavne Hanstholm, Thyborøn og Hvide Sande. 

Bag virksomheden står rutinerede folk som Michael Lodahl, som ejer og driver blandt andet Danske Fiskeauktioner, Nørresundby Rederi & Shipping og Thyborøn Stevedore og Rasmus Buchardt Sørensen, som også har stor erfaring fra den maritime sektor, hvor han senest har bestredet en stilling som forretningsudvikler hos Hanstholm Havn. 

- Gennem mit arbejde har jeg set betydningen af de massive investeringer, der er foretaget langs vestkysten. Senest er der investeret næsten 100 mio. kr. i kajanlægget på Thyborøn Havn, ligesom Hanstholm Havn netop har afsluttet sin havneudvidelse til 600 mio. kr. Nu skal investeringerne forrentes, og det betyder, at vækstpotentialet skal indfries. Her ser vi en stigende efterspørgsel efter maritime serviceopgaver, som er vores kerneforrentning, fortæller Rasmus Buchardt Sørensen. 

Nye muligheder med udlandets fiskekvoter 
North Sea agency henvender sig til kunder i såvel shipping- og fiskeindustrien og tilbyder assistance til alt fra koordinering ved anløb, klarering og andet administrativt arbejde til praktiske opgaver som eksempelvis sortering og in- og ekstern transport af fisk.  

Og på trods af de endnu ukendte konsekvenser, Storbritanniens udtræden af EU vil få for dansk fiskeri og hele følgeindustrien, forventer Rasmus Buchardt Sørensen, at der i fremtiden kan åbne sig andre muligheder i den forretningsdel i virksomheden. 

-Der er allerede en del udenlandske fisketrawlere, som anløber de danske havne, men flere lande som eksempelvis Belgien og Holland udnytter i øjeblikket slet ikke de kvoter, de har ret til i dansk farvand. Det tror jeg, de vil begynde på, ikke mindst efter Brexit, og der vil vi så sammen med havnene være klar til at yde den service, de har brug for, siger han. 

Thyborøn har manglet en lokal agent 
Virksomheden har base på havnen i Thyborøn. Her bliver den budt meget velkommen af netværksorganisationen Northsea Offshore Service Group, som har til formål at få flere offshore-aktiviteter til området. Gruppen består af over 30 forskellige virksomheder, der tilbyder produkter og serviceydelser inden for alt fra skibselektronik over slæbebådssejlads og installation af undersøiske kabler. 

- Vi har faktisk manglet netop en lokal skibsmæglervirksomhed, siger gruppens projektleder, Finn Kjelstrup Pedersen, og forklarer: 

- Skibene i offshorebranchen kommer ofte fra udlandet, og de har brug for en agent, som kankoordinere alle opgaverne. Indtil videre har vi benyttet os af en knap-så-lokal mæglervirksomhed, men ud over at det, på grund af transport- og overnatningsudgifter, er dyrere for skibene, vil en lokalforankret agent også medføre andre fordele. North Sea agency vil være mellemleddet til skibene og de lokale virksomheder, og dermed håber vi, det bliver vores medlemsvirksomheder, som får mange af de opgaver, offshoreskibeneskal have løst. Samtidigt kan vi i netværket lære af de erfaringer og den viden, den nye mæglervirksomhed kommer med, siger Finn Kjelstrup Pedersen. 

Udvikling på tværs af havnene 
Rasmus Buchardt Sørensen fra North Sea agency understreger også vigtigheden af netværksarbejde, også i forhold til de øvrige Vestkysthavne.   

- Mange af vores potentielle kunder arbejder på tværs af havnene, og derfor har vi en ambition om at kunne tilbyde den samme service, uanset om et skib anløber havnen i Hvide Sande, Thyborøn eller Hanstholm. Den stigende efterspørgsel på skibsmæglerservice relaterer sig ikke kun til én havn, og derfor er der gode synergier i at brede vores forretning ud over en større del af vestkysten, så vi kan imødekomme efterspørgslen, hvor den opstår og følge kunderne fra havn til havn, forklarer han og tilføjer: 

- Havnene på vestkysten er den lokale vækstmotor, og derfor er det godt at mærke den spirende optimisme og vilje til at investere. Det giver en positiv vækstspiral, som vi kun forventer vil fortsætte i fremtiden, og det glæder vi os til at være en del af med North Sea agency. 

 

 

 

16/12 2020
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland
  • Forstærkning på vej til Alslinjen

    Forstærkning på vej til Alslinjen

    havne ›To forsinkede elfærger får Molslinjen til at bytte rundt på flere færger for at få sommeren til at hænge sammen på Alslinjen. Alslinjen forstærkes i maj med øresundsfærgen, Mercandia lV, som sammen med færgen Frigg skal sikre timedrift mellem Bøjden og Fynshav
  • Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    havne ›Tirsdag den 1. april markerede et nyt kapitel i Aarhus Havns lange historie. Her trådte en ny selskabsform nemlig i kraft, hvorved den østjyske erhvervshavn er ikke længere en kommunal selvstyrehavn, men nu i stedet et kommunalt aktieselskab
  • Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    havne ›Masser af gods over kaj, en moderne erhvervspark hvor virksomhederne trives og stor succes med at servicere den grønne omstilling og særligt vindindustrien. Det er de væsentligste årsager til, at Port of Aalborg i 2024 løftede både top- og bundlinje markant
  • Nye kraner på vej til København fra Finland

    Nye kraner på vej til København fra Finland

    havne ›Nu begynder rejsen mod København for Copenhagen Malmö Ports nye STS-kraner, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn
  • ADP fejrer 25-års jubilæum

    ADP fejrer 25-års jubilæum

    havne ›ADP markerer sit 25-års jubilæum og fejrer et kvart århundredes havnedrift. Virksomhedens DNA fra år 2000 lever videre i en organisation, der har udviklet sig med markedet med fokus på at understøtte den danske import og eksport