Rekordsommer for Scandlines

Rekordsommer for Scandlines

Rederiet har i løbet af juni, juli og august transporteret 2,7 millioner passagerer på færgerne mellem Danmark og Tyskland - og det er 100.000 flere end sidste sommer. Både personbiler, lastbiler og busser har bidraget til den travle sæson

I 2023 sejlede 2,6 millioner passagerer ud og hjem fra ferie med Scandlines. I 2024 er dette tal steget til 2,7.

Også antallet af personbiler er steget – fra 716.509 personbiler i 2023 til 727.978 i 2024.

-Allerede i forsommeren oplevede vi stor interesse for at bestille færgebilletter til sommerferien. Det sendte et klart signal om, at sommeren ville blive travl. Og det viste sig at holde stik. Vi er glade for, at vi har kunnet sende så mange godt af sted. Vi har haft en stabil drift uden nogen aflysninger, siger VP Head of Commercial Management Lars Kyrø.

I weekenden den 19.-21. juli tog det største antal passagerer (146.209) færgen, mens der i weekenden 26.-28. juli blev transporterede det største antal biler, nemlig 40.235.

En del af de mange passagerer benyttede sig af Scandlines’ dynamiske billetsystem, der betyder lavere priser for de passagerer, der har mulighed for at bestille i god tid eller rejse på de mindre travle afgange. Systemet bidrager samtidig til, at færgernes kapacitet udnyttes mere effektivt og til at styrke Scandlines’ konkurrenceevne.

For konkurrencen om kunderne er intens. Scandlines har derfor lanceret en ny app, der har gjort det nemmere at booke billetter. Rederiet er også ved at installere nummerpladescannere på havnene, der skal gøre det endnu hurtigere at tjekke ind.

Mange fulgte opfordringen til at sejle på skæve tidspunkter. Færgerne har hele sommeren igennem sejlet hver halve time hele døgnet på overfarten mellem Rødby og Puttgarden og hver anden time og også hele natten mellem Gedser og Rostock.

Scandlines har samtidig fragtet et stort antal busser og lastbiler. Alene i juli måned 3.003 busser. Hvis de blev stillet op i forlængelse af hinanden, fylder de hele 42 km Alt i alt lidt af en maraton, lyder det fra rederiet.

-lipe

5/9 2024
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale