Rekordsommer for Scandlines

Rekordsommer for Scandlines

Rederiet har i løbet af juni, juli og august transporteret 2,7 millioner passagerer på færgerne mellem Danmark og Tyskland - og det er 100.000 flere end sidste sommer. Både personbiler, lastbiler og busser har bidraget til den travle sæson

I 2023 sejlede 2,6 millioner passagerer ud og hjem fra ferie med Scandlines. I 2024 er dette tal steget til 2,7.

Også antallet af personbiler er steget – fra 716.509 personbiler i 2023 til 727.978 i 2024.

-Allerede i forsommeren oplevede vi stor interesse for at bestille færgebilletter til sommerferien. Det sendte et klart signal om, at sommeren ville blive travl. Og det viste sig at holde stik. Vi er glade for, at vi har kunnet sende så mange godt af sted. Vi har haft en stabil drift uden nogen aflysninger, siger VP Head of Commercial Management Lars Kyrø.

I weekenden den 19.-21. juli tog det største antal passagerer (146.209) færgen, mens der i weekenden 26.-28. juli blev transporterede det største antal biler, nemlig 40.235.

En del af de mange passagerer benyttede sig af Scandlines’ dynamiske billetsystem, der betyder lavere priser for de passagerer, der har mulighed for at bestille i god tid eller rejse på de mindre travle afgange. Systemet bidrager samtidig til, at færgernes kapacitet udnyttes mere effektivt og til at styrke Scandlines’ konkurrenceevne.

For konkurrencen om kunderne er intens. Scandlines har derfor lanceret en ny app, der har gjort det nemmere at booke billetter. Rederiet er også ved at installere nummerpladescannere på havnene, der skal gøre det endnu hurtigere at tjekke ind.

Mange fulgte opfordringen til at sejle på skæve tidspunkter. Færgerne har hele sommeren igennem sejlet hver halve time hele døgnet på overfarten mellem Rødby og Puttgarden og hver anden time og også hele natten mellem Gedser og Rostock.

Scandlines har samtidig fragtet et stort antal busser og lastbiler. Alene i juli måned 3.003 busser. Hvis de blev stillet op i forlængelse af hinanden, fylder de hele 42 km Alt i alt lidt af en maraton, lyder det fra rederiet.

-lipe

5/9 2024
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland
  • Forstærkning på vej til Alslinjen

    Forstærkning på vej til Alslinjen

    havne ›To forsinkede elfærger får Molslinjen til at bytte rundt på flere færger for at få sommeren til at hænge sammen på Alslinjen. Alslinjen forstærkes i maj med øresundsfærgen, Mercandia lV, som sammen med færgen Frigg skal sikre timedrift mellem Bøjden og Fynshav
  • Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    havne ›Tirsdag den 1. april markerede et nyt kapitel i Aarhus Havns lange historie. Her trådte en ny selskabsform nemlig i kraft, hvorved den østjyske erhvervshavn er ikke længere en kommunal selvstyrehavn, men nu i stedet et kommunalt aktieselskab
  • Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    havne ›Masser af gods over kaj, en moderne erhvervspark hvor virksomhederne trives og stor succes med at servicere den grønne omstilling og særligt vindindustrien. Det er de væsentligste årsager til, at Port of Aalborg i 2024 løftede både top- og bundlinje markant
  • Nye kraner på vej til København fra Finland

    Nye kraner på vej til København fra Finland

    havne ›Nu begynder rejsen mod København for Copenhagen Malmö Ports nye STS-kraner, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn
  • ADP fejrer 25-års jubilæum

    ADP fejrer 25-års jubilæum

    havne ›ADP markerer sit 25-års jubilæum og fejrer et kvart århundredes havnedrift. Virksomhedens DNA fra år 2000 lever videre i en organisation, der har udviklet sig med markedet med fokus på at understøtte den danske import og eksport