Rekordsommer for Scandlines

Rekordsommer for Scandlines

Rederiet har i løbet af juni, juli og august transporteret 2,7 millioner passagerer på færgerne mellem Danmark og Tyskland - og det er 100.000 flere end sidste sommer. Både personbiler, lastbiler og busser har bidraget til den travle sæson

I 2023 sejlede 2,6 millioner passagerer ud og hjem fra ferie med Scandlines. I 2024 er dette tal steget til 2,7.

Også antallet af personbiler er steget – fra 716.509 personbiler i 2023 til 727.978 i 2024.

-Allerede i forsommeren oplevede vi stor interesse for at bestille færgebilletter til sommerferien. Det sendte et klart signal om, at sommeren ville blive travl. Og det viste sig at holde stik. Vi er glade for, at vi har kunnet sende så mange godt af sted. Vi har haft en stabil drift uden nogen aflysninger, siger VP Head of Commercial Management Lars Kyrø.

I weekenden den 19.-21. juli tog det største antal passagerer (146.209) færgen, mens der i weekenden 26.-28. juli blev transporterede det største antal biler, nemlig 40.235.

En del af de mange passagerer benyttede sig af Scandlines’ dynamiske billetsystem, der betyder lavere priser for de passagerer, der har mulighed for at bestille i god tid eller rejse på de mindre travle afgange. Systemet bidrager samtidig til, at færgernes kapacitet udnyttes mere effektivt og til at styrke Scandlines’ konkurrenceevne.

For konkurrencen om kunderne er intens. Scandlines har derfor lanceret en ny app, der har gjort det nemmere at booke billetter. Rederiet er også ved at installere nummerpladescannere på havnene, der skal gøre det endnu hurtigere at tjekke ind.

Mange fulgte opfordringen til at sejle på skæve tidspunkter. Færgerne har hele sommeren igennem sejlet hver halve time hele døgnet på overfarten mellem Rødby og Puttgarden og hver anden time og også hele natten mellem Gedser og Rostock.

Scandlines har samtidig fragtet et stort antal busser og lastbiler. Alene i juli måned 3.003 busser. Hvis de blev stillet op i forlængelse af hinanden, fylder de hele 42 km Alt i alt lidt af en maraton, lyder det fra rederiet.

-lipe

5/9 2024
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien