Verdens første metanoldrevne containerskib navngivet

Verdens første metanoldrevne containerskib navngivet

Laura Mærsk er navnet på koncernens første af ialt 25 skibe, som kan sejle på grønt brændstof. Det blev afsløret af EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen København torsdag

Ursula von der Leyen døbte traditionen tro skibet ved at knuse en champagneflaske over stævnen under en ceremoni, hvor også Mærsks bestyrelsesformand Robert Uggla og Mærsks Chief Executive Officer Vincent Clerc medvirkede.

-Laura Maersk er en historisk milepæl for skibsfart over hele verden. Det viser den iværksætterånd, der har kendetegnet Mærsk siden grundlæggelsen af selskabet. Men endnu vigtigere er dette skib et meget konkret bevis på, at når vi som industri forener os gennem en målrettet indsats og partnerskaber, opstår der en håndgribelig og optimistisk vej mod en bæredygtig fremtid. Dette nye grønne skib er det gennembrud, vi havde brug for, men vi har stadig en lang vej at gå, før vi når hele vejen til nul, sagde CEO Vincent Clerc.

Navn med historie
"Laura" er et stolt Mærsk-navn med dybe rødder i nogle af virksomhedens allerførste innovative landemærker.

Da kaptajn Peter Mærsk Møller købte sit første dampskib i 1886, gav han det navnet "Laura". Med sin dampmaskine var "Laura" et produkt af den anden industrielle revolution, hvilket gjorde dens indflydelse på shippingindustrien betydelig.

Desuden var "Laura" det første skib, der bar den hvide syvtakkede stjerne på en lyseblå baggrund. Dette symbol skulle senere blive A.P. Møller - Mærsks logo.

Mærsk har et ambitiøst 2040-mål om netto nul drivhusgasemissioner og sigter mod at transportere mindst 25% af Ocean-lasten ved hjælp af grønne brændstoffer inden 2030.

Det 2.100 TEU - eller 172 meter - lange og 32,2 meter brede feederskib er et vigtigt skridt mod det langsigtede mål om gradvist at forny hele Mærsks flåde, så den udelukkende sejler på grønne brændstoffer.

Mærsk har bestilt yderligere 24 metanolskibe til levering mellem 2024 og 2027 og har en politik om kun at bestille nye, ejede skibe, der leveres med mulighed for grønt brændstof.

-lipe

14/9 2023
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året
  • Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    havne ›Et solidt, økonomisk resultat i første halvår og stigning på over 13 procent på containeromsætningen får landets største erhvervshavn til at opjustere forventninger med 23 millioner kr.
  • Stena Line i historisk aftale 

    Stena Line i historisk aftale 

    havne ›Stena Line har indgået en langsigtet aftale med Frederikshavn Kommune om driften af færgehavnen i Frederikshavn de næste 50 år
  • Kaj på vej til havnen

    Kaj på vej til havnen

    havne ›430 meter ny kaj er på vej til havnen i Aarhus. Byggeriet af projektet, som er godkendt af Trafikstyrelsen, begynder nu her i uge 39