Verdens første metanoldrevne containerskib navngivet

Verdens første metanoldrevne containerskib navngivet

Laura Mærsk er navnet på koncernens første af ialt 25 skibe, som kan sejle på grønt brændstof. Det blev afsløret af EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen København torsdag

Ursula von der Leyen døbte traditionen tro skibet ved at knuse en champagneflaske over stævnen under en ceremoni, hvor også Mærsks bestyrelsesformand Robert Uggla og Mærsks Chief Executive Officer Vincent Clerc medvirkede.

-Laura Maersk er en historisk milepæl for skibsfart over hele verden. Det viser den iværksætterånd, der har kendetegnet Mærsk siden grundlæggelsen af selskabet. Men endnu vigtigere er dette skib et meget konkret bevis på, at når vi som industri forener os gennem en målrettet indsats og partnerskaber, opstår der en håndgribelig og optimistisk vej mod en bæredygtig fremtid. Dette nye grønne skib er det gennembrud, vi havde brug for, men vi har stadig en lang vej at gå, før vi når hele vejen til nul, sagde CEO Vincent Clerc.

Navn med historie
"Laura" er et stolt Mærsk-navn med dybe rødder i nogle af virksomhedens allerførste innovative landemærker.

Da kaptajn Peter Mærsk Møller købte sit første dampskib i 1886, gav han det navnet "Laura". Med sin dampmaskine var "Laura" et produkt af den anden industrielle revolution, hvilket gjorde dens indflydelse på shippingindustrien betydelig.

Desuden var "Laura" det første skib, der bar den hvide syvtakkede stjerne på en lyseblå baggrund. Dette symbol skulle senere blive A.P. Møller - Mærsks logo.

Mærsk har et ambitiøst 2040-mål om netto nul drivhusgasemissioner og sigter mod at transportere mindst 25% af Ocean-lasten ved hjælp af grønne brændstoffer inden 2030.

Det 2.100 TEU - eller 172 meter - lange og 32,2 meter brede feederskib er et vigtigt skridt mod det langsigtede mål om gradvist at forny hele Mærsks flåde, så den udelukkende sejler på grønne brændstoffer.

Mærsk har bestilt yderligere 24 metanolskibe til levering mellem 2024 og 2027 og har en politik om kun at bestille nye, ejede skibe, der leveres med mulighed for grønt brændstof.

-lipe

14/9 2023
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien