Stålkiler skaber sikkert logistikflow

Stålkiler skaber sikkert logistikflow

Sikkerhed i forbindelse med lastning af lastbiler er efterspurgt. Portleverandøren, Novoferm, har netop fået et nyt system i varesortimentet, som fastholder lastbilerne ved ramperne. På den måde eliminerer man risikoen for, at bilerne skrider væk, når truck kører ind og ud ad dem, eller at lastbilen kører, inden rampen returnerer

Af hans Windeløv

Effektiv logistik kræver, at alle processer spiller optimalt sammen. Både internt på lageret, i transportleddet og i håndteringen af de varer, som bevæger sig ud og ind ad  lagre- og distributionscentre til og fra lastbiler.

Ud over at indlagring, pluk, intern transport og konsolidering af varer i forsendelsesområderne fungerer optimalt og sikkert, er det derfor også helt essentielt, at portløsninger og ramper er velintegreret i setup’et.

Kiler skyder op for og bag

Flere portleverandører bevæger sig da også ud på de befæstede arealer foran porthullerne for at lave løsninger, der sikrer, at lastbilerne holder helt stille ved ramperne, når der bliver læsset varer af og på.

En af de leverandører, som fokuserer mere og mere på sikkerheden i forbindelse med varerhåndteringen og kørsel med truck ind og ud ad lastbiler og traileres lastrum, er Novoferm.

Specialisten i industriporte, branddøre, læsseramper og portautomatik har med erhvervelsen af den franske virksomhed, Norsud, også erhvervet systemet Calematic.

Calematic er netop et automatisk system, der skyder kiler op foran og bagved lastbilernes og trailernes hjul, når de er bakket ind til portramperne. Dermed fastholder kilerne lastbilerne ved ramperne, så transport med gaffeltruck og pallevogne bliver sikker for både truckførerne, materiellet og varerne.

Truckkørsel rykker lastbilerne

- Logistik- og lagerindustrien bliver indimellem ramt af ulykker, som både er alvorlige for medarbejdere og også risikerer at skade godset. Samtidig risikerer travle logistik- og distributionscentre, at materiellet bliver ødelagt, og driften og dermed vareforsyningen går i stå, hvis de bliver udsat for uheld og ulykker.

- Det forhindrer vores nye system. Vi kender til flere eksempler i logistikindustrien, hvor kørslen fra lageret og ind i lastbilerne med tungtlastede truck får bilerne til at rykke sig fremad. Når lastbilerne så samtidig synker ned på grund af den stigende tyngde fra lasten, risikerer man til sidst, at pladerne, der skaber overgangen fra rampen til lastrummet, enten giver efter eller helt forsvinder, fordi afstanden er blevet for stor.

- Og så sker ulykkerne. Fastholder man trailere og lastbiler, forhindrer det, at de kritiske situationer opstår, og at man har et både sikkert og effektivt vareflow.

Sådan siger administrerende direktør i Novoferm, Anders Majland.

Ulykker skærper interessen

Novoferm har endnu ikke monteret systemet i Danmark, da det er helt nyt i varesortimentet. Som Anders Majland kommer ind på, er der dog efterhånden stor interese for løsninger, der skaber sikker varehåndtering ud og ind ad lagre og distributionscentre.

-  I mange år har vi oplevet, at det først var, når ulykken skete, at virksomhederne fik gjort noget ved problemerne. Nu oplever vi, at flere og flere er proaktive og gerne ønsker at sikre sig, så de ikke bliver ramt af uheld og alle de problemer, det medfører. Derfor er vi ved at køre systemet i stilling i Danmark. Vi kan levere det til industrien i allerede eksisterende byggeri og kan selvfølgelig også levere det i forbindelse med opførelse af nye lagerbygninger og distributionscentre. Og uanset hvilke porte, der sidder i bygningen, sætter vi systemet op, så det fungerer med det eksisterende styresystem.

Vipper op når porten åbner

En af pointerne med Calematicsystemet er, at stålkilerne vipper op og holder køretøjet fast, inden transporten ud og ind med godset starter.

- Så snart lastbil eller trailer er bakket op og holder stille, og man åbner porten eller sænker rampen, vipper kilerne automatisk op. Omvendt kan lastbilen først forlade rampen og porten, når porten er lukket eller rampen hævet. På den måde får man også nogle rutiner ind i forsendelsesområdet, som skaber en ekstra sikkerhed.

- Man kan endvidere se på den elektroniske kontrolboks, om kilerne er oppe eller nede, alt efter om den lyser rødt eller grønt på sin position ved siden af porten, siger Anders Majland.

Flere hjul fikseres

Selve kilesystemet består af en solid konstruktion, hvor man graver ud og støber to parallelle render i beton og stål ned vinkelret på porthullet. Afstanden mellem renderne svarer til afstanden mellem lastbilernes hjulsæt.

I renderne, som også indeholder et drænsystem til regnvand, bliver der monteret fem kiler i hver.

Kilerne vipper op både foran og bagved hjulene og forhindrer, at køretøjet bevæger sig. Med fem kiler i hver side er det tillige muligt at fiksere flere hjul på hver side.

- Vi er klar til at rulle løsningen ud i Danmark, og vi kan også montere de steder, hvor der eksisterer guide-rails til bilerne. Samtidig kan vi også selv forsyne systemet med rails, siger Anders Majland, der ser frem til at skabe mere sikkerhed ved varetransporten i industrien.

 

 

 

29/10 2019
  • Door System styrker organisationen

    Door System styrker organisationen

    industriporte ›Door System fortsætter den positive udvikling og udbygger organisationen. Virksomheden har etableret en selvstændig serviceafdeling, og der er oprettet en ny projektafdeling. Til at understøtte de nye tiltag har ansat nye profiler
  • Innovation, tradition og lokal stolthed

    Innovation, tradition og lokal stolthed

    industriporte ›Hvordan man forener stolte håndværkstraditioner med moderne krav til kvalitet, innovation og ansvarlighed, var netop dét, Skanderborgs borgmester Frands Fischer og kommunaldirektør Lars Clement fik et indblik i, da de for nyligt besøgte DAN-doors
  • Valport servicerer konkursramte Hegn og Portes kunder

    Valport servicerer konkursramte Hegn og Portes kunder

    industriporte ›Den landsdækkende portspecialist Valport har overtaget den fremadrettede drift for virksomheden Hegn og Porte. Dermed får kunderne nu deres porte og hegn etableret og får løst både periodisk service og det lovpligtig eftersyn hos Valport
  • DAN-doors’ ceo, Jesper Aablad, fejrer 50-års fødselsdag

    DAN-doors’ ceo, Jesper Aablad, fejrer 50-års fødselsdag

    industriporte ›DAN-doors markerer en milepæl for sin ceo, Jesper Aablad, som er fyldt 50 år. Jesper tiltrådte stillingen i august 2024 med en klar vision om at styrke DAN-doors’ position i markedet og fremtidssikre virksomheden
  • Portene bidrager til arbejdsmiljøet hos Banedanmark

    Portene bidrager til arbejdsmiljøet hos Banedanmark

    industriporte ›Hörmann har leveret porte og døre til Just Gruppens logistikbyggeri i Ringsted, som Banedanmark har lejet på en 10-årig kontrakt. Portenes lave U-værdi er med til at minimere energiforbruget, ligesom lysindfaldet igennem dem bidrager til et godt arbejdsmiljø
  • Novoferm lancerer nyt servicekoncept

    Novoferm lancerer nyt servicekoncept

    industriporte ›Novoferm styrker serviceforretningen med et nyt koncept til slutbrugeren. Det nye servicekoncept giver kunderne mulighed for at vælge mellem tre forskellige aftaler, der sikrer regelmæssig vedligeholdelse og overholdelse af lovpligtige eftersyn
  • ASSA ABLOY overtager Door System

    ASSA ABLOY overtager Door System

    industriporte ›Det bliver under det nuværende navn, at de nye ejere driver Door System videre. Det sker for at kunne udnytte det stærke brand, som virksomheden har oparbejdet de seneste mange år
  • Reduceret energitab med højisolerede porte

    Reduceret energitab med højisolerede porte

    industriporte ›Høje krav til energieffektiv drift og høj kvalitet fik den svenske virksomhed, Frigoscandia til at vælge DAN-doors’ porte og døre til sit nye 36000 m2 fødevarelogistikcenter i Hyllinge i Sverige