Sikkerhed er sagen for SafeZone
Rails, truckværn og portbeskyttelse er sammen med et system til genopretning af beskadigede reolben på programmet hos det nye danske firma, SafeZone Nordic, som dækker hele norden med løsninger
Af Hans Windeløv
En ny spiller på det nordiske marked for sikkerhedsudstyr til lagre, logistikcentre og produktionsvirksomheder er på banen. SafeZone Nordic er klar med blandt andet det italienske brand MPM’s truckværn og rails til beskyttelse af porte, reoler og andre installationer.
Det er udstyr, som også bliver benyttet til at adskille gående og kørende trafik, og som dermed øger sikkerheden i rigtig mange virksomheders produktionsafdelinger.
Direktør og sikkerhedsspecialist i SafeZone Nordic, Søren Snoer Jensen, har haft meget travlt, siden man lancerede virksomheden på en messe i Göteborg tilbage i oktober 2018.
- Det er gået utroligt stærkt med at blive etableret, og vi har allerede implementeret flere løsninger hos kunder i Danmark og Sverige. Flere projekter er på vej, og endnu flere virksomheder er begyndt at høre om os og få øjnene op for de løsninger, vi leverer, siger Søren Snoer Jensen.
Skærer til efter mål
Som han kommer ind på, er det ikke tilfældigt, at telefonerne ringer, og at der er fyldt godt op i ordrebogen.
- Vores løsninger er af meget høj kvalitet, og som den eneste leverandør af de fleksible og stødabsorberende polymerbaserede værn kan vi levere kundespecifikke løsninger skåret på millimetermål. Det betyder, at vi kan tilpasse løsningerne lige præcis til de behov, kunderne har.
- Har man eksempelvis behov for rails i en bestemt højde, fordi truckenes gafler eller stå-plader sidder i en bestemt højde i forhold til gulvet, skærer vi til efter målet. Og så laver vi en løsning, så gafler og plader altså ikke ryger hverken over eller under railet ved kørsel med tomme gafler. Det minimerer risikoen for ulykker og personskader.
Eget lager og showroom
Ud over at man både har lager og showroom på afdelingens adresse i Jyllinge, fortæller Søren Snoer Jensen, at man har en stab af kompetente medarbejdere til at både udvikle, designe og montere løsningerne.
- Vi har vores helt eget montørhold. Og derudover har vi også en designer ansat. Hun tegner løsningerne i 3D i et CAD-program, så kunderne får et helt præcist indblik i, hvordan løsningen kommer til at fungere, og hvordan layout’et ser ud.
Det gør os også i stand til at lave hurtige ændringer og bevare overblikket over udviklingen i projektet. Og så giver det mulighed for at komme med præcise udkast til projekter, som der gives tilbud på.
Undgå ulykker – og flaskehalse
Et lager, et distributionscenter, en produktionsvirksomhed eller andre virksomheder med højt aktivitetsniveau for varehåndteringen er afhængige af, at alle interne processer kører sikkert derudaf uden utilsigtede afbrydelser.
- En port eller portrampe, der er ødelagt af truckpåkørsel og holder stille, skaber flaskehalse og forsinker arbejdet. Ligeså kan påkørsel af reoler skabe farlige situationer og ødelægge både lagerinventar, truck og varerne, man håndterer. Og så kan det ikke mindst føre til farlige situationer, hvor medarbejdere og andre folk på lageret eller i produktionen risikerer at komme alvorligt til skade. Risikoen for uheld gør under alle omstændigheder virksomheder sårbare.
Når reolerne ikke kan benyttes, og trafikken og driften går ned i kadance, bliver der ikke skabt værdi. Hverken for virksomhederne selv eller for deres kunder. Det kan god og fornuftig opdeling af trafikken og afskærmning af lagerinventar og andre installationer være med til at sikre. Og det sørger beskyttelsesudstyret fra MPM for på enkel og sikker vis, forklarer Søren Snoer Jenen.
Genopret reolbenene
Ud over sikkerhedsprodukterne fra MPM er SafeZone Nordic også indhaver af ROS Scandinavia, et system til genopretning af reoler.
Det sker ved brug af det certificerede og patenterede reparationssystem ROS. Det er en hollandsk virksomhed, som har udviklet systemet, som ved hjælp at hydraulisk kolddeformation og brug af specialfremstillet værktøj til mange forskellige reolbentyper kan genoprette beskadigede reolben.
- Ud over at genoprette reolben, så de genfinder den oprindelige form, sørger metoden også for, at reolerne genvinder den fulde bæreevne. Metoden er testet og certificeret af Dekra i Tyskland og er dermed også forsikringsgodkendt.
Søren Snoer Jensen kommer ind på, at det er meget hurtigt at genoprette reolben, som er påkørt af gaffeltruck, med ROS-konceptet.
- Skal man skifte benene ud, skal man tømme hele reolen og skille den ad. Det slipper man for her. Det er kun lige stedet, hvor man reparerer, der skal have fri adgang. Man flytter blot to paller, hvorefter man går i gang med hydraulik og modpres på benene. Altså, samtidig med at reolen står fyldt med varer. På den måde undgår man at forstyrre arbejdsflowet og varehåndteringen, siger han.
Udstiller på HI Tech & Industry
Alle er interesserede i, at deres reoler er velfungerende. Og med systemet kan man rette op til 20 reolben om dagen.
- Det årlige reoleftersyn, som vi også udfører, skal jo netop dokumentere, at alt er i orden og ellers komme med anmærkninger, hvis der er noget, som skal udbedres. Uanset om man udbedrer før eller efter et årligt eftersyn, kan man bruge ROS-systemet, hvis altså ikke reolbenene er helt smadrede eller gennembrudte. Her vil vi selvfølgelig sige til, hvis en udskiftning af benene er nødvendig.
Søren Snoer Jensen regner med stor interesse både for ROS-systemet og MPM-løsningerne, som SafeZone Nordic demonstrerer på årets hi-messe i samarbejde med truckproducenten CombiLift. Sammen står de på stand nr. H 6060, og her vil man kunne opleve et levende lagermiljø med kørende trucks, værn og selvfølgelig også principperne for reoleftersyn.
-hawin
Læs mere om SafeZone og ROS Scandinavia Her