DSV udvider nybygget terminal i HedehuseneDSVs byggeri i Hedehusene skal udvides med 10.000 m2. Entreprenøren er den Nordjyske koncern DS Flexhal, der også står bag flere af DSVs andre logistikbyggerier i Danmark og Sverige.

DSV udvider nybygget terminal i Hedehusene

Blot et år efter logistikvirksomheden DSV har indviet et helt nyt hovedkvarter med tilhørende 12.000 kvadratmeter terminal i Hedehusene, skal der bygges til igen

Knap var snoren klippet til DSVs 29.000 kvadratmeter store nye hovedkvarter og godsterminal i Hedehusene ved Roskilde, før efterspørgslen på mere plads meldte sig igen.

Ifølge direktør i DSV Property Brian Winther Almind skyldes det, at fremgangen i industrien smitter positivt af på logistikbranchen, og det skaber et behov for konsolidering af DSVs lokationer.

- Når over 1000 forskellige kunder eksempelvis får bare lidt mere at lave, så får vi med det samme også mere at lave. Samtidig har vi formået at være lidt mere aggressive på salg, end vi plejer at være, og det har givet en god tilgang af kunder og dermed behov for mere plads, forklarer Brian Winther Almind.

Dynamisk branche udfordrer behovet
Totalentreprenøren bag det nye byggeri er den nordjyske entreprenørvirksomhed DS Flexhal, som også har stået bag adskillige andre DSV-byggerier.

Ifølge Kai Rørbæk, der er direktør i DS Flexhal, er der ikke noget underligt i, at DSV allerede skal bygge til igen efter blot et år.

- Logistikbranchen er meget dynamisk, og det stiller krav om, at byggerierne er fleksible og kan tilpasses, hvis behovet ændrer sig. Virksomhederne kan aldrig vide specifikt, hvad de skal bruge af plads. Derfor blev der faktisk taget højde for udvidelsesmuligheden, allerede da vi byggede den eksisterende terminalbygning for DSV, siger han.

I alt skal der tilbygges en 10.000 kvadratmeter stor ny terminal, der dels skal rumme et distributionscenter, og dels et lager til gods med længere liggetid.

Solidt partnerskab
Det var blandt andet en presset tidshorisont, der fik DSV til at vælge DS Flexhal som entreprenør endnu en gang. Men Brian Winther Almind lægger heller ikke skjul på at andet ville have været ulogisk.

- Det betyder meget, at vi har arbejdet sammen med DS Flexhal på andre projekter. Den viden de har om logistikbyggerier generelt og DSVs behov i særdeleshed, gør, at de forstår vores behov og kan levere præcis det, vi har brug for. Derudover er det selvfølgelig afgørende, at de er konkurrencedygtige, siger Brian Winther Almind.

DSVs terminal i Hedehusene er et vigtigt knudepunkt for gods, der skal til og fra Sjælland og videre op i Norden. Med udvidelsen af terminalen i Hedehusene har DS Flexhal i alt leveret over 160.000 kvadratmeter til DSV i både Danmark og Sverige.

Nye tider nye krav
Ifølge Kai Rørbæk er der sket en udvikling og forædling i måden, man håndterer gods på, så der nu stilles større krav til, at logistikken i og omkring bygningen skal være rationel og effektiv. Det har fået mange til at bygge nyt inden for logistiksegmentet.

- I dag kigger branchen utroligt meget på effektivitet i driften, og den kan ikke altid tilvejebringes i bygninger med 15-20 år på bagen. Derudover er der også en energimæssig gevinst ved at bygge nyt, som blandt andet skyldes myndighedernes krav. Krav, som hele tiden skærpes, forklarer Kai Rørbæk.

DSVs byggerier i Hedehusene er eksempelvis opført i henhold til standarderne i BR15 og lever desuden op til de internationale krav for Green Building.

-hawin

 

Læs mere om spedition

28/10 2015