Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjekFra venstre mod højre ses Nicklas Bo Løwe, Partner i P-Secure, Henrik Kristiansen, Security Manager i Billund Airport, Glenn Jensen, Partner i P-Secure og Lars Andreasen, CEO og Partner i P-Secure.

Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

Lufthavne er kritisk infrastruktur og skal ifølge NIS2 direktivet og CER, loven om kritiske enheders modstandsdygtighed, der begge træder i kraft i 2025, lave baggrundstjek af medarbejdere og virksomheder. Derfor har Billund Lufthavn indført en automatisk screeningsløsning

Lufthavne er ligesom spor-, vej-, vand- samt fragt- og havnevirksomheder kritisk infrastruktur og klassificeret som væsentlige enheder i henhold til NIS2 direktivet (cybersikkerhed) og CER, loven om kritiske enheders modstandsdygtighed (fysisk sikkerhed)*, der begge træder i kraft i 2025.

Et af kravene i lovgivningen er screening af medarbejdere og virksomheder. Screening - eller baggrundstjek - er en relativt tidskrævende proces, derfor har man hos Billund Lufthavn indført en løsning, der automatisk gennemfører baggrundstjek af personer, der skal have adgang til lufthavnen, så som ansatte og tilknyttede leverandører.

I Billund Lufthavn bruger man mange ressourcer på at opretholde det bedst tænkelige sikkerhedsniveau på alle områder.

Alene rutiner omkring ansættelse af medarbejdere og udvælgelse af leverandører, der skal have adgang til lufthavnen, trækker store veksler på ressourcerne i HR-afdelingen.

Man var derfor ekstra lydhør, da man hørte om P-Secure-løsningen, der gør personbaggrundstjek både nemmere, hurtigere, mere effektiv og ikke mindst mere sikkert.

Det skriver P-Secure i en pressemeddelelse. 

Heri hedder det videre, at P-Secure løsningen, der automatiserer processerne omkring de myndighedskrævede baggrundstjek i forbindelse med nyansættelser og indgåelse af aftaler med leverandører og andre eksterne, der skal have adgang til lufthavnens adgangskontrollerede områder, allerede er taget i brug i Københavns og Grønlands lufthavne.

Man besluttede derfor også at implementere løsningen i Billund Lufthavn.

- Vi har gennem de seneste år været en stor del af projektet sammen med Københavns Lufthavn og er løbende kommet med vores input til udviklingen af systemet.

- P-Secure har hurtigt og effektivt implementeret vores input i deres system, hvilket gjorde det nemt for os at træffe beslutningen om automatisering af baggrundskontrol-processen her i Billund Lufthavn, siger Henrik Kristiansen, security manager i Billund Lufthavn.

Baggrundstjek kan tage op til flere dage
Automatisering af processen omkring baggrundstjek betyder, at der spares meget tid. Tidligere foretog HR-afdelingen i samarbejde med Security manuel kontrol af alle CV’er, hvilket var en meget tidskrævende proces.

- Der er naturligvis stor forskel på, hvor lang tid et baggrundstjek tager.

- Et helt enkelt tjek uden uregelmæssigheder tager omkring ti minutter, mens det i de mere komplicerede tilfælde kan tage op til flere dage, før den nødvendige dokumentation er indhentet fra ansøgeren.

- Det er jo meget lang tid at bruge for vores HR-afdeling, der har mange andre opgaver, siger Henrik Kristiansen. 

Med P-Secure-løsningen er det brugerne selv, der sikrer, at oplysningerne i deres CV dokumenteres.

Lufthavne er et reguleret område og har derfor pligt til at foretage audits hos leverandørerne med adgang til lufthavnen.

Da alle data er findes i løsningen, kan lufthavnens sikkerhedspersonale foretage audits ’hjemme’ og slippe for de fysiske besøg hos leverandørerne, hvilket sparer meget tid.

- Brugerne logger selv på og henter den ønskede dokumentation fra de tilkoblede databaser og uploader denne direkte i den elektroniske ansøgning.

- Løsningen sparer os ikke alene for tid, da vi får den rigtige information første gang. Den resulterer også i en lavere fejlprocent, da der ikke er en subjektiv vurdering involveret i processen, siger Henrik Kristiansen.

Synergieffekt mellem lufthavne
Hos Billund Lufthavn tog man P-Secure-løsningen i brug i begyndelsen af oktober 2024, og kan allerede nu mærke den store tidsbesparelse.

- P-Secure-løsningen fungerer rigtig fint i lufthavne, der jo er et reguleret område med meget høje sikkerhedskrav. Jeg kunne sagtens se en synergieffekt mellem lufthavne, hvis man for eksempel allerede er P-Secure-godkendt i én lufthavn.

- Det er også en stor fordel, at folkene bag P-Secure primært er folk med sikkerhedsbaggrund – ikke udelukkende it-folk.

- Man kan mærke, at der er brugt tid på at skabe en intuitiv og brugervenlig løsning, siger Lars Stabell Ellegaard, head of digital transformation i Billund Lufthavn.

Processen fra de første tests til den endelige ibrugtagning af løsningen i oktober 2024 har ifølge Lars Stabell Ellegaard været kort og meget nem.

- Vi har haft et rigtig fint forløb. Folkene bag P-Secure er entusiastiske og har lyttet til vores ønsker og kritik.

- Der har ikke som med andre it-løsninger været en masse tilpasning, som vi selv har skulle foretage i vores eksisterende systemer, siger han.

Ønsker til fremtiden
Samarbejdet mellem Billund Lufthavn og P-Secure er en løbende proces, hvor P-Secure bruger Billund Lufthavn som en form for sparringspartner, hvor man i fællesskab kan nå frem til den optimale løsning tilpasset luftfartsbranchens behov.

- Jeg har blandt andet et stort ønske om, at P-Secure-løsningen kan integrere med vores HR-system, så vi slipper for at oprette medarbejdere flere gange.

- Det ville også være fint, hvis P-Secure kunne kommunikere med vores andre sikkerhedssystemer, så der automatisk bliver givet de nødvendige adgang til en person, der har opnået godkendelse i P-Secure – og at adgangene bliver spærret/lukket igen, hvis personen for eksempel stopper hos Lufthavnen.

- Ønsker som jeg ved, P-Secure-folkene allerede arbejder på at opfylde, siger Lars Stabell Ellegaard.

-hawin

 

*Med forslag til lov om kritiske enheders modstandsdygtighed bliver en betydelig del af den kritiske infrastruktur i Danmark pålagt at gennemføre baggrundstjek i varierende grad, fra kontrol af ID, CV og straffeattest til sikkerhedsgodkendelser via PET.

Om NIS2 direktivet: LÆS HER 

5/12 2024
  • Transportmessen klar med sceneprogrammet

    Transportmessen klar med sceneprogrammet

    transport ›Lærerige og udfordrende indlæg og spændende debatter om blandt andet fremtidens transport og drivmidler er i vente, når Transport 2025 samler toneangivende aktører på messens hovedscene
  • Varestrømmen af farma-produkter i Europa kortlagt

    Varestrømmen af farma-produkter i Europa kortlagt

    transport ›Logistikvirksomheden Logista Freight har analyseret, hvordan handelsstrømmene i lægemiddelsektoren har bevæget sig de seneste ti år, både hvad økonomi og fragtruter angår. Resultaterne er publiceret i en nyligt offentliggjort rapport
  • Lynladepladser skyder i vejret

    Lynladepladser skyder i vejret

    transport ›Vejdirektoratets entreprenør påbegynder nu arbejdet med at bygge ladeparker til elbiler på rastepladserne Ejer Bavnehøj Øst og Ejer Bavnehøj Vest langs E45 Østjyske Motorvej. Ladeparkerne forventes klar til brug i januar 2026
  • Forebyggelse giver transportvirksomheder store besparelser

    Forebyggelse giver transportvirksomheder store besparelser

    transport ›Aldrig før er der registreret så mange skader på biler, varevogne og lastbiler som i 2024. Alligevel er det kun et fåtal af virksomheder i transportbranchen, der arbejder struktureret med forebyggelse af mindre skader på deres bilflåde, hvilket kan resultere i betydelige økonomiske besparelser, viser tal fra Codan
  • Danmarkspremiere på fuldelektrisk lastbil på Transport 2025

    Danmarkspremiere på fuldelektrisk lastbil på Transport 2025

    transport ›IVECO fejrer sit 50 års jubilæum på transportmessen i Herning i næste måned. Her præsenterer bilproducenten samtidig sin første fuldelektriske distributionschassis, S-eWAY
  • Nemmere CSRD-rapportering med ny løsning

    Nemmere CSRD-rapportering med ny løsning

    transport ›Platformen indenfor internationale mobilitetstjenester, DKV Mobility introducerer en ny løsning, der gør det muligt for virksomheder at analysere og dokumentere emissioner fra deres køretøjsflåder i overensstemmelse med EU-reguleringer
  • dao er parat til at tage over fra PostNord

    dao er parat til at tage over fra PostNord

    transport ›PostNords annoncering om at ville ophøre med brevomdelingen ændrer ikke på muligheden for at sende og modtage breve, magasiner og andre forsendelser i Danmark. Distributionsselskabet dao oplyser, at de har infrastrukturen og kapaciteten på plads til at håndtere opgaven
  • Stena Line og Norsepower samarbejder om methanol-hybrid RoRo-færge

    Stena Line og Norsepower samarbejder om methanol-hybrid RoRo-færge

    transport ›Fartøjet bliver udstyret med to 28x4 meter Norsepower Rotor Sails, og forventes at reducere brændstofforbruget med op til 9 procent. Det skal sejle på den irske rute mellem Belfast og Heysham, hvor vindforholdene er gunstige for vindassisteret fremdrift