Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjekFra venstre mod højre ses Nicklas Bo Løwe, Partner i P-Secure, Henrik Kristiansen, Security Manager i Billund Airport, Glenn Jensen, Partner i P-Secure og Lars Andreasen, CEO og Partner i P-Secure.

Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

Lufthavne er kritisk infrastruktur og skal ifølge NIS2 direktivet og CER, loven om kritiske enheders modstandsdygtighed, der begge træder i kraft i 2025, lave baggrundstjek af medarbejdere og virksomheder. Derfor har Billund Lufthavn indført en automatisk screeningsløsning

Lufthavne er ligesom spor-, vej-, vand- samt fragt- og havnevirksomheder kritisk infrastruktur og klassificeret som væsentlige enheder i henhold til NIS2 direktivet (cybersikkerhed) og CER, loven om kritiske enheders modstandsdygtighed (fysisk sikkerhed)*, der begge træder i kraft i 2025.

Et af kravene i lovgivningen er screening af medarbejdere og virksomheder. Screening - eller baggrundstjek - er en relativt tidskrævende proces, derfor har man hos Billund Lufthavn indført en løsning, der automatisk gennemfører baggrundstjek af personer, der skal have adgang til lufthavnen, så som ansatte og tilknyttede leverandører.

I Billund Lufthavn bruger man mange ressourcer på at opretholde det bedst tænkelige sikkerhedsniveau på alle områder.

Alene rutiner omkring ansættelse af medarbejdere og udvælgelse af leverandører, der skal have adgang til lufthavnen, trækker store veksler på ressourcerne i HR-afdelingen.

Man var derfor ekstra lydhør, da man hørte om P-Secure-løsningen, der gør personbaggrundstjek både nemmere, hurtigere, mere effektiv og ikke mindst mere sikkert.

Det skriver P-Secure i en pressemeddelelse. 

Heri hedder det videre, at P-Secure løsningen, der automatiserer processerne omkring de myndighedskrævede baggrundstjek i forbindelse med nyansættelser og indgåelse af aftaler med leverandører og andre eksterne, der skal have adgang til lufthavnens adgangskontrollerede områder, allerede er taget i brug i Københavns og Grønlands lufthavne.

Man besluttede derfor også at implementere løsningen i Billund Lufthavn.

- Vi har gennem de seneste år været en stor del af projektet sammen med Københavns Lufthavn og er løbende kommet med vores input til udviklingen af systemet.

- P-Secure har hurtigt og effektivt implementeret vores input i deres system, hvilket gjorde det nemt for os at træffe beslutningen om automatisering af baggrundskontrol-processen her i Billund Lufthavn, siger Henrik Kristiansen, security manager i Billund Lufthavn.

Baggrundstjek kan tage op til flere dage
Automatisering af processen omkring baggrundstjek betyder, at der spares meget tid. Tidligere foretog HR-afdelingen i samarbejde med Security manuel kontrol af alle CV’er, hvilket var en meget tidskrævende proces.

- Der er naturligvis stor forskel på, hvor lang tid et baggrundstjek tager.

- Et helt enkelt tjek uden uregelmæssigheder tager omkring ti minutter, mens det i de mere komplicerede tilfælde kan tage op til flere dage, før den nødvendige dokumentation er indhentet fra ansøgeren.

- Det er jo meget lang tid at bruge for vores HR-afdeling, der har mange andre opgaver, siger Henrik Kristiansen. 

Med P-Secure-løsningen er det brugerne selv, der sikrer, at oplysningerne i deres CV dokumenteres.

Lufthavne er et reguleret område og har derfor pligt til at foretage audits hos leverandørerne med adgang til lufthavnen.

Da alle data er findes i løsningen, kan lufthavnens sikkerhedspersonale foretage audits ’hjemme’ og slippe for de fysiske besøg hos leverandørerne, hvilket sparer meget tid.

- Brugerne logger selv på og henter den ønskede dokumentation fra de tilkoblede databaser og uploader denne direkte i den elektroniske ansøgning.

- Løsningen sparer os ikke alene for tid, da vi får den rigtige information første gang. Den resulterer også i en lavere fejlprocent, da der ikke er en subjektiv vurdering involveret i processen, siger Henrik Kristiansen.

Synergieffekt mellem lufthavne
Hos Billund Lufthavn tog man P-Secure-løsningen i brug i begyndelsen af oktober 2024, og kan allerede nu mærke den store tidsbesparelse.

- P-Secure-løsningen fungerer rigtig fint i lufthavne, der jo er et reguleret område med meget høje sikkerhedskrav. Jeg kunne sagtens se en synergieffekt mellem lufthavne, hvis man for eksempel allerede er P-Secure-godkendt i én lufthavn.

- Det er også en stor fordel, at folkene bag P-Secure primært er folk med sikkerhedsbaggrund – ikke udelukkende it-folk.

- Man kan mærke, at der er brugt tid på at skabe en intuitiv og brugervenlig løsning, siger Lars Stabell Ellegaard, head of digital transformation i Billund Lufthavn.

Processen fra de første tests til den endelige ibrugtagning af løsningen i oktober 2024 har ifølge Lars Stabell Ellegaard været kort og meget nem.

- Vi har haft et rigtig fint forløb. Folkene bag P-Secure er entusiastiske og har lyttet til vores ønsker og kritik.

- Der har ikke som med andre it-løsninger været en masse tilpasning, som vi selv har skulle foretage i vores eksisterende systemer, siger han.

Ønsker til fremtiden
Samarbejdet mellem Billund Lufthavn og P-Secure er en løbende proces, hvor P-Secure bruger Billund Lufthavn som en form for sparringspartner, hvor man i fællesskab kan nå frem til den optimale løsning tilpasset luftfartsbranchens behov.

- Jeg har blandt andet et stort ønske om, at P-Secure-løsningen kan integrere med vores HR-system, så vi slipper for at oprette medarbejdere flere gange.

- Det ville også være fint, hvis P-Secure kunne kommunikere med vores andre sikkerhedssystemer, så der automatisk bliver givet de nødvendige adgang til en person, der har opnået godkendelse i P-Secure – og at adgangene bliver spærret/lukket igen, hvis personen for eksempel stopper hos Lufthavnen.

- Ønsker som jeg ved, P-Secure-folkene allerede arbejder på at opfylde, siger Lars Stabell Ellegaard.

-hawin

 

*Med forslag til lov om kritiske enheders modstandsdygtighed bliver en betydelig del af den kritiske infrastruktur i Danmark pålagt at gennemføre baggrundstjek i varierende grad, fra kontrol af ID, CV og straffeattest til sikkerhedsgodkendelser via PET.

Om NIS2 direktivet: LÆS HER 

5/12 2024
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det
  • Ny dækbøde står ikke alene

    Ny dækbøde står ikke alene

    transport ›En ny lov betyder, at føreren af bilen nu risikerer bøder på 1.000 kroner pr. dæk, hvis dækkene vurderes som ‘åbenbart uegnede’ til vejret. Men det er langt fra den eneste bøde, der kommer bag på bilisterne, forklarer ekspert
  • Ny gps på truckermenuen

    Ny gps på truckermenuen

    transport ›Michelin føjer skræddersyet gps til sin Truckfly-app, som allerede hjælper 615.000 truckere i Europa 
  • Der er stadig liv i brevene

    Der er stadig liv i brevene

    transport ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve, og nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Genbrugelig barriere til transportemballager

    Genbrugelig barriere til transportemballager

    transport ›Nyt barrierepapir fra Ecotec er både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt og kan bl.a. holde produkter i træ- og papkasser fri for fedt og fugt i skiftende omgivelser
  • Jul og stejle - kurver

    Jul og stejle - kurver

    transport ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Danskerne har tårnhøj tillid til e-handel

    Danskerne har tårnhøj tillid til e-handel

    transport ›Siden foråret er danske handler på globale webshops steget til hidtil højeste niveau. Og vi er de mest tillidsfulde onlineforbrugere i Europa, viser PostNords nyeste E-barometer
  • Plastpaller giver store besparelser

    Plastpaller giver store besparelser

    transport ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv se ind i årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger