Bring: Sådan forventes danskernes forbrug at se ud i en mere urolig økonomi
En undersøgelse foretaget af IPSOS på vegne af Bring tager temperaturen på hvordan danskernes indkøbsvaner forventes at se ud i en urolig økonomi. Undersøgelsen viser, at næsten halvdelen (45 %) vil reducere deres indkøb noget i en mere urolig økonomi. Tendensen ses tydeligst hos kvinder
Halvdelen af kvinderne (53 %) angiver i undersøgelsen, at de vil reducere deres indkøb noget – og det samme vil 38 procent af mændene. Livremmen spændes mest ind i forbindelse med sko, tøj og boligindretning.
- Stigende inflation og øgede udgifter til både el og madvarer betyder, at vi naturligvis skal prioritere, hvad vi bruger penge på. Flertallet angiver, at de vil reducere forbruget lidt, men undersøgelsen viser ingen dystre tal. Det handler mere om prioritering og prisbevidsthed – ikke at vi holder op med at forbruge, siger Matilda Adelborg, pressechef hos Bring.
Ifølge undersøgelsen er kvinder de mest sparsommelige. Fire ud af ti mænd (41 %) mener, at de ikke vil ændre deres indkøbsvaner. Blandt kvinder vil kun 23 procent ikke ændre deres vaner.
- Med færre penge at flytte rundt, bliver mange husstande nødt til at planlægge deres indkøb mere omhyggeligt i fremtiden. Det er nærliggende at antage, at en stor del af julegaverne bliver købt i løbet af Black Week - og de netbutikker, der kan tilbyde gode rabatter, skal nok lykkes med at tiltrække mange forbrugere i julehandlen, siger Matilda Adelborg.
Undersøgelsen er gennemført i uge 39/40 i samarbejde med IPSOS. Mindst 500 personer har besvaret hvert spørgsmål:
Hvis du ser bort fra dagligvareindkøb, hvordan tror du så den økonomiske uro vil påvirke dine indkøbsvaner af fysiske varer? (i alt = både mænd og kvinder
Jeg vil ikke ændre mine indkøbsvaner af fysiske varer fremover
i alt: 32 %
mænd: 41 %
kvinder: 23%
Jeg vil øge mine indkøb lidt afhængig af tilbud og mine behov
i alt: 6 %
mænd: 9%
kvinder: 4 %
Jeg vil reducere mine indkøb en smule på grund af øgede udgifter og omkostninger
I alt: 45 %
mænd: 38%
kvinder: 53%
Jeg køber kun det absolut nødvendige
i alt: 14 %
mænd: 10%
kvinder: 18%
Hvilke varegrupper vil du handle mindre af?
Tøj/Sko 36%
Interiør/Møbler 45%
Hvidevarer/Småelektronik 33%
Personlig pleje/Kosmetik 23%
Sportsudstyr 27%
Legetøj/Hobby 27%
Bøger/Spil 26%
-lipe