Dansk anlægsarbejdet med Femern Bælt-forbindelsen sættes i gang

Dansk anlægsarbejdet med Femern Bælt-forbindelsen sættes i gang

Med den foreløbige, tyske myndighedsgodkendelse af tunnelen under Femern Bælt på plads, har den danske forligskreds besluttet at påbegynde arbejdet til efteråret. I Tyskland forventes klager at trække tiden ud

Femern A/S vil nu indlede forhandlinger med de to entreprenørkonsortier om at starte følgende anlægsaktiviteter på dansk side:

Anlæg af tunnelelementfabrik ved Rødbyhavn
Etablering af arbejdshavn ved Rødbyhavn
Etablering af tunnelportal på Lolland
Etablering af beboelses- og administrationsfaciliteter
Bestilling af særligt marint udstyr
Øvrige, mindre forberedende arbejder.

Femern A/S forventer, at de første aktiviteter vil kunne starte i løbet af efteråret 2019.

Den 6. februar 2019 modtog Femern A/S en underskrevet tysk myndighedsgodkendelse af tunnelen under Femern Bælt. Der er dermed enighed med de tyske myndigheder om, hvordan projektet skal realiseres.

Der forventes dog at blive indgivet klager over godkendelsen til Forbundsforvaltningsdomstolen i Tyskland. Det vil efter alt at dømme betyde, at anlægsarbejdet ikke kan igangsættes på tysk side, før der foreligger en endelig godkendelse fra domstolen. Men tidsplanen for projektet indebærer, at anlægsarbejdet skal påbegyndes i Danmark.

På den baggrund har en enig forligskreds bag Femern Bælt-forbindelsen (V, LA, K, S, DF, RV og SF) den 26. marts 2019 aftalt at igangsætte anlægsarbejdet i Danmark. I første omgang er Femern A/S blevet bedt om at forhandle aftaler på plads med entreprenørkonsortierne om at igangsætte de første dele af anlægsarbejdet.

Togrejsende mellem København og Hamborg kan spare op til to timer hver vej, ligesom bilisterne kan spare op til en times transporttid hver vej, når en fast forbindelse over Femern Bælt er etableret.

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen ser derfor frem til den dag, hvor den 18 kilometer lange sænketunnel står færdig. Og det tidspunkt rykker tættere på.
-Tiden er nu inde til at indlede anlægsarbejdet med tunnelen under Femern Bælt. Jeg er derfor glad for, at vi har besluttet at starte anlægsarbejdet på dansk side, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen og fortsætter:

- Det gør det nemlig muligt at undgå forsinkelser i tidsplanen, så tunnelen kan åbne i 2028, samtidig med at vi forbedrer mulighederne for at udnytte den tildelte EU-støtte på knap 4,4 mia. kr. til projektet.

-lipe

 

 

27/3 2019
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed