Danske bilister overvurderer egne evner i trafikken

Danske bilister overvurderer egne evner i trafikken

Danskerne er uopmærksomme i trafikken, fordi de overvurderer egne evner bag rattet. Det viser en ny undersøgelse, som Codan har fået gennemført af Epinion

81 procent af de danske bilister mener, at de vil kunne bestå en køreprøve uden forberedelse. Det til trods kan kun ganske få svare rigtigt på fem udvalgte spørgsmål om trafikregler. Det viser en ny undersøgelse gennemført blandt 1.250 danskere med kørekort.

Antallet af trafikulykker i Danmark er stagneret i løbet af de sidste mange år, og Codans egen skadesstatistik afslører faktisk en svag stigning i antallet af kollisioner med motorkøretøjer. Undersøgelser viser, at de fleste ulykker sker, fordi bilisterne ikke er opmærksomme nok i trafikken. Privatkundedirektør Camilla Amstrup fra Codan forklarer:

- Når det ikke er lykkedes at knække kurven i forhold til antallet af trafikulykker på trods af sikrere veje og klogere biler, så skyldes det, at mange danske bilister tager for let på det, når de kører bil. Enten er de uopmærksomme, eller også overvurderer de deres egne evner og kører for stærkt eller for tæt. Og så ser vi, at mange fejlvurderer situationer i trafikken, fordi de glemmer pensummet fra køreprøven og for eksempel fletter forkert eller fejllæser et skilt.

Ud over evnerne til at bestå en køreprøve viser Codans undersøgelse desuden, at kun fem procent af danskere med kørekort generelt vurderer deres egne køreevner til at være dårligere end gennemsnittet.

15 ud af 15 dumpede i praktisk eksperiment

For at teste danskernes evner i trafikken i praksis har Codan i samarbejde med en motorsagkyndig fra politiet gennemført et eksperiment med 15 rutinerede danske bilister, der alle blev udsat for en teoriprøve og en praktisk køreprøve.

Af de 15 dumpede alle teoriprøven, mens 10 dumpede den praktiske prøve. Codan vil med eksperimentet og undersøgelsen som omdrejningspunkt over den kommende tid sætte fokus på danskernes køreevner og adfærd i trafikken med en informationskampagne, hvor danskerne blandt andet får mulighed for at teste, om de vil kunne bestå en teoretisk køreprøve.

- Vi vil gerne slå et slag for, at danskerne bevarer den respekt overfor trafikken, som de havde, lige da de havde fået deres kørekort. Vores undersøgelse viser, at jo mere rutinerede bilisterne bliver, jo mere har de tendens til at overvurdere deres egne køreevner og dermed slække på opmærksomheden og forsigtigheden, forklarer Camilla Amstrup.

-hawin

 

Danskernes svar på fem trafikregler

  1. 25 % ved ikke, at det er lovpligtigt at orientere sig via bakspejl, sidespejl og skulder, inden man drejer eller skifter vognbane.
  2. 18 % kender ikke reglen for højre vigepligt – altså at man skal holde tilbage for andre, hvis de kommer fra højre – med mindre skiltning viser anderledes.
  3. 30 % ved ikke, at begge biler har ansvaret for, at den tilkørende bil kan flette ind på motorvejen ved motorvejssammenfletninger.
  4. 41 % ved ikke, at minimumafstanden for parkering ved et kryds er 10 meter.
  5. Kun 39 % ved, at den dybe rille i bilens dæk minimum skal være 1,6 millimeter.

Øvrige udvalgte resultater fra undersøgelsen

  • 81 % mener, at de kan bestå en praktisk køreprøve ”rimeligt sikkert” eller ”uden problemer”
  • 52 % mener, at de kan bestå en ny teoriprøve rimelig sikkert eller uden problemer
  • 72 % af dem, der synes, at de kører ”bedre” eller ”meget bedre” end gennemsnittet, mener at de kan bestå en ny teoriprøve uden problemer eller rimeligt sikkert
  • 85 % af dem, der har haft kørekort i mere end 30 år mener, at de kan bestå en køreprøve ”rimeligt sikkert” eller ”uden problemer”. Til sammenligning mener 70% af de personer, der har haft kørekort i 2-3 år, at de ”rimeligt sikkert” eller ”uden problemer” ville kunne bestå en praktisk køreprøve
  • 93 % af dem, der mener at de er ”meget bedre” end gennemsnittet til at køre bil mener, at de ville kunne bestå den praktiske køreprøve uden problemer eller rimeligt sikkert
15/2 2019
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det
  • Ny dækbøde står ikke alene

    Ny dækbøde står ikke alene

    transport ›En ny lov betyder, at føreren af bilen nu risikerer bøder på 1.000 kroner pr. dæk, hvis dækkene vurderes som ‘åbenbart uegnede’ til vejret. Men det er langt fra den eneste bøde, der kommer bag på bilisterne, forklarer ekspert