Danske bilister overvurderer egne evner i trafikken

Danske bilister overvurderer egne evner i trafikken

Danskerne er uopmærksomme i trafikken, fordi de overvurderer egne evner bag rattet. Det viser en ny undersøgelse, som Codan har fået gennemført af Epinion

81 procent af de danske bilister mener, at de vil kunne bestå en køreprøve uden forberedelse. Det til trods kan kun ganske få svare rigtigt på fem udvalgte spørgsmål om trafikregler. Det viser en ny undersøgelse gennemført blandt 1.250 danskere med kørekort.

Antallet af trafikulykker i Danmark er stagneret i løbet af de sidste mange år, og Codans egen skadesstatistik afslører faktisk en svag stigning i antallet af kollisioner med motorkøretøjer. Undersøgelser viser, at de fleste ulykker sker, fordi bilisterne ikke er opmærksomme nok i trafikken. Privatkundedirektør Camilla Amstrup fra Codan forklarer:

- Når det ikke er lykkedes at knække kurven i forhold til antallet af trafikulykker på trods af sikrere veje og klogere biler, så skyldes det, at mange danske bilister tager for let på det, når de kører bil. Enten er de uopmærksomme, eller også overvurderer de deres egne evner og kører for stærkt eller for tæt. Og så ser vi, at mange fejlvurderer situationer i trafikken, fordi de glemmer pensummet fra køreprøven og for eksempel fletter forkert eller fejllæser et skilt.

Ud over evnerne til at bestå en køreprøve viser Codans undersøgelse desuden, at kun fem procent af danskere med kørekort generelt vurderer deres egne køreevner til at være dårligere end gennemsnittet.

15 ud af 15 dumpede i praktisk eksperiment

For at teste danskernes evner i trafikken i praksis har Codan i samarbejde med en motorsagkyndig fra politiet gennemført et eksperiment med 15 rutinerede danske bilister, der alle blev udsat for en teoriprøve og en praktisk køreprøve.

Af de 15 dumpede alle teoriprøven, mens 10 dumpede den praktiske prøve. Codan vil med eksperimentet og undersøgelsen som omdrejningspunkt over den kommende tid sætte fokus på danskernes køreevner og adfærd i trafikken med en informationskampagne, hvor danskerne blandt andet får mulighed for at teste, om de vil kunne bestå en teoretisk køreprøve.

- Vi vil gerne slå et slag for, at danskerne bevarer den respekt overfor trafikken, som de havde, lige da de havde fået deres kørekort. Vores undersøgelse viser, at jo mere rutinerede bilisterne bliver, jo mere har de tendens til at overvurdere deres egne køreevner og dermed slække på opmærksomheden og forsigtigheden, forklarer Camilla Amstrup.

-hawin

 

Danskernes svar på fem trafikregler

  1. 25 % ved ikke, at det er lovpligtigt at orientere sig via bakspejl, sidespejl og skulder, inden man drejer eller skifter vognbane.
  2. 18 % kender ikke reglen for højre vigepligt – altså at man skal holde tilbage for andre, hvis de kommer fra højre – med mindre skiltning viser anderledes.
  3. 30 % ved ikke, at begge biler har ansvaret for, at den tilkørende bil kan flette ind på motorvejen ved motorvejssammenfletninger.
  4. 41 % ved ikke, at minimumafstanden for parkering ved et kryds er 10 meter.
  5. Kun 39 % ved, at den dybe rille i bilens dæk minimum skal være 1,6 millimeter.

Øvrige udvalgte resultater fra undersøgelsen

  • 81 % mener, at de kan bestå en praktisk køreprøve ”rimeligt sikkert” eller ”uden problemer”
  • 52 % mener, at de kan bestå en ny teoriprøve rimelig sikkert eller uden problemer
  • 72 % af dem, der synes, at de kører ”bedre” eller ”meget bedre” end gennemsnittet, mener at de kan bestå en ny teoriprøve uden problemer eller rimeligt sikkert
  • 85 % af dem, der har haft kørekort i mere end 30 år mener, at de kan bestå en køreprøve ”rimeligt sikkert” eller ”uden problemer”. Til sammenligning mener 70% af de personer, der har haft kørekort i 2-3 år, at de ”rimeligt sikkert” eller ”uden problemer” ville kunne bestå en praktisk køreprøve
  • 93 % af dem, der mener at de er ”meget bedre” end gennemsnittet til at køre bil mener, at de ville kunne bestå den praktiske køreprøve uden problemer eller rimeligt sikkert
15/2 2019
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed