Emballagen afgørende for succes i e-handel

Emballagen afgørende for succes i e-handel

Rejsen for produkter købt online er lang og hård, og ofte er forsendelsen den første fysiske oplevelse, slutkunden får med produktet og brandet. Det stiller store krav til emballagen. DS Smith viser løsningerne, der klarer strabadserne, på Scanpack

Produktet og emballagen skal kunne tale for sig selv, når det sendes til slutkunden med posten. Anderledes ser det ud, hvis det bliver solgt i butikkerne, hvor omgivelserne og en smilende ekspedient er med til at give slutkunden en god oplevelse. Dette er selvsagt ikke en mulighed inden for e-handel.

Produktet skal ud på en lang og hård rejse og samtidig have et visuelt udtryk, som matcher produktet indeni og opretholder brandimage. Ifølge DS Smith stiller dette store krav til både emballagens visuelle design og robusthed.

Butik vs. e-handel

Virksomhedens analyser af e-handelen viser, at et produkt og dets emballage på vej igennem vareforsyningskæden i gennemsnit bliver håndteret op til 50 gange, hvis man regner returforsendelser med.

Disse håndteringer kan være på en fabrik, et distributionscenter, hos en fragtmand, og til sidst hos slutkunden selv. Det vil sige, at produktet og emballagen skal kunne tåle at blive løftet, flyttet, rystet, trykket og måske også bøjet op til 50 gange, inden produktet lander hos slutkunden.

Den traditionelle detailhandelsforsyningskæde er mindre kompleks og har langt færre håndteringer. Særligt den sidste del af forsyningskæden, som er leveringen fra butikken eller lageret til slutkunden, stiller markant større krav til emballagens robusthed, konstruktion og funktion, end hvis produkterne sælges i butikkerne.

Vi har kun set begyndelsen

Hos DS Smith forbereder man sig på en fremtid, hvor e-handel bliver den altdominerende faktor i detailhandlen. Det stiller krav til nye tiltag og et konstant fokus på, hvad der rører sig i omverdenen. Undersøgelser foretaget for DS Smith viser, at 25 % af det, virksomhederne fragter, er spildplads, og at 55 % af en gennemsnitlig e-handelsemballage er luft.

Problemet med luft i emballagerne er stort, og det koster for e-handelsvirksomhederne, for miljøet og giver et negativt aftryk hos slutkunden, som i værste konsekvens ikke bestiller hos e-handelsvirksomheden igen.

I emballagevirksomheden arbejder man konstant med at være med helt fremme i udviklingen, og på verdensplan har DS Smith gang i flere større udviklingsprojekter inden for e-handel. Det er alt fra software, som kan udregne den optimale emballagestørrelse til test og certificeringer af emballager.

Et eksempel er det såkaldte DISCS testsystem, som er et laboratorium, der tester de fem mest kritiske områder i forsyningskæden for at nedbringe ødelæggelser, reklamationer og overemballering.

Et andet eksempel er Made2Fit konceptet, som er en pakkemaskine, der løbende fra produkt til produkt skræddersyr emballagestørrelsen til produktets størrelse, både ved enkeltstående produkter og sampak af flere produkter. Maskinen kan skræddersy emballagen i 10 millioner forskellige størrelser.

Specialister er nødvendige

For at sikre den bedste vejledning over for e-handelsvirksomhederne har DS Smith oprettet en organisation i Norden under navnet ePack, som består af et team af designere og konsulenter, som er specialiseret i løsninger til e-handel. Ifølge DS Smith er det nødvendigt med specialister, da forsyningskæden og emballagekravene inden for e-handel adskiller sig markant fra den traditionelle detailhandel.

- Med vores ePack organisation kan vi tilbyde et stærkt samarbejde mellem os og e-handelsvirksomhederne. Uanset om det er små e-handelsvirksomheder, der blot har behov for standardløsninger, som kan hjælpe dem her og nu, eller om det er større e-handelsvirksomheder, som har mere brug for rådgivning og vejledning i forhold til at optimere deres maskinpark, logistikprocesser og slutkundeoplevelse, siger Nordic Sales Manager i DS Smith ePack organisation, Michael Fisker.

-hawin

23/10 2018
  • Iveco Eurocargo styrer uden om vejafgift

    Iveco Eurocargo styrer uden om vejafgift

    transport ›Iveco tilbyder en løsning på vejafgiften med mellemklasselastbilen Eurocargo, der med en typegodkendt totalvægt på 11,99 ton undviger afgiften. Forskellen på 10 kg kan virke beskeden på papiret, men de økonomiske konsekvenser er alt andet end små lyder det fra Iveco
  • Flere ladestationer til tung transport på vej - Sdr. Borup er helt OKAY

    Flere ladestationer til tung transport på vej - Sdr. Borup er helt OKAY

    transport ›OK er godt i gang med at skabe et landsdækkende ladenetværk til den tunge transport, og nu åbner endnu en ladestation. Med den nye lademulighed i Sdr. Borup bliver det nemmere for vognmænd at lade op på farten og tage del i omstillingen
  • Gymnasieklasse i Hjørring vinder Fælles-Tour

    Gymnasieklasse i Hjørring vinder Fælles-Tour

    transport ›Cykelglade elever på Hjørring Gymnasium har kørt sig til sejr og hovedpræmien i årets Fælles-Tour. Den landsdækkende konkurrence er et initiativ fra Cyklistforbundet og landets fem regioner, som vil motivere flere unge til at tage cyklen i stedet for bilen til uddannelse og fritidsinteresser
  • Dachser Nordic har styrket ledelsen med ansvar for søfragt

    Dachser Nordic har styrket ledelsen med ansvar for søfragt

    transport ›Marcus Skärnell er udnævnt til Nordic Sea Freight Manager. Det markerer endnu et skridt i logistikvirksomhedens udvikling af sin luft- og søfragtforretning i Norden
  • Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    transport ›Efter at have opnået alle myndighedsgodkendelser til DSV's overtagelse af den tyske logistikvirksomhed, bliver handlen en realitet den 30. april. Samtidig sker de første udnævnelser i koncernledelsen
  • Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    transport ›Efter to ugers intense forhandlinger blev et flertal i FN's Søfartsorganisation, IMO, i sidste uge enige om global klimaeregulering for skibsfarten. Aftalen skal endeligt vedtages i oktober 2025 ved afstemning
  • Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

    Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

    transport ›Vendelbo Spedition og Hirtshals Transport Center ser frem til at få grøn brint ind i porteføljen. Begge virksomheder deltager i projektet CONVEY på Hirtshals Havn, der har fokus på at producere grøn brint til blandt andet transportsektoren
  • Flere penge til grøn omstilling af tung transport

    Flere penge til grøn omstilling af tung transport

    transport ›Transportministeriet har nu offentliggjort, at der i 2025 og 2026 udmøntes 425 millioner kroner til grøn omstilling af den tunge vejtransport. Det er et væsentligt højere beløb end tidligere aftalt, og vil accelerere den grønne omstilling, mener Mobility Denmark