FlixBus lancerer den første 100% elektriske fjernbus i Tyskland

FlixBus lancerer den første 100% elektriske fjernbus i Tyskland

Den største fjernbusoperatør i Danmark investerer i nye, grønne transportformer i Europa. I dag begynder FlixBus således at køre med elektrisk fjernbus mellem Frankfurt og Mannheim, og i Frankrig lancerede selskabet for et halvt år siden en elektrisk fjernbus som de første i verden. Strømmen til den tyske el-fjernbus bliver leveret af Greenpeace Energy

Europas største fjernbusselskab investerer nu yderligere i elektrisk mobilitet. I april i år blev FlixBus den første virksomhed i verden til at teste fuldt elektriske busser på fjernbusnetværk, da de åbnede et pilotprojekt fra Paris til Amiens.

Den 25. oktober tages næste skridt i FlixBus’ elbus-regi, når den første elektriske fjernbus i Tyskland begynder at fragte passagerer mellem Frankfurt og Mannheim. Bussen kører på strøm, som bliver leveret af Greenpeace Energy.

- Vi vil være med til at skabe fremtidens transportformer. Selvom elbusser på nuværende tidspunkt er meget dyrere at købe end traditionelle busser, så er vi overbeviste om, at denne investering vil betale sig i det lange løb, både for vores virksomhed, vores kunder og miljøet. Som udbyder viser vi, at dette er et potentielt vendepunkt inden for persontransport, siger André Schwämmlein, grundlægger og CEO ved FlixBus.

Samarbejde med Greenpeace Energy: 100% ren strøm

Den tyske Flix-elbus vil køre tur-retur to gange om dagen, og stopper ved Frankfurt Lufthavn og Heidelberg på sin tur fra Frankfurt til Mannheim. FlixBus’ partnerskab med Greenpeace Energy sikrer, at bussen kører på ren energi ud fra Greenpeace’s kriterier. 50 % af Greenpeace Energy kommer fra vindenergi.

På elbussens første år i drift vil den spare omkring 82 tons CO2-emmisioner sammenlignet med en bus med forbrændingsmotor. Det viser et studie udført af klimaorganisationen atmosfair.  

- Vores mål er at overbevise flere om at vælge kollektiv transport eller at dele bil eller cykel. Det er ikke nok blot at gå over til biler med elektriske motorer, siger Sönke Tangermann, bestyrelsesmedlem for Greenpeace Energy.

Bussen vil oplade en eller to gange om dagen samt i løbet af natten via en ladestation på Mannheim centrale busstation eller en midlertidig ladestation i Frankfurt. Hver ladestation har et output på 80 kilowatt.

FlixBus har også et partnerskab med klimaorganisationen atmosfair, som leverer en platform til FlixBus’ CO2-neutrale billetter. De giver passagererne mulighed for at kompensere for deres CO2-udledning på alle FlixBus rejser over hele verden.

FlixBus i front for fremtidens langdistance-mobilitet

FlixBus har allerede etableret sig som en af de mest miljøvenlige transportformer i Europa og USA takket være en moderne busflåde og høj udnyttelsesgrad. De, som vælger FlixBus, sparer 80 % CO2-udledninger sammenlignet med en tur i bil ifølge et studie fra Institute for Energy and Environmental Research Heidelberg. 1)

- Der er to sideløbende trends på transportområdet: På den ene side bliver folk mere mobile, men på den anden side bliver de også mere bevidste om de konsekvenser, som det kan have for miljøet at køre i private biler. Vores mission i FlixMobility er at give passagerer muligheder for bæredygtige, miljøvenlige rejser, der passer til det behov, som rejsende har i Europa og USA - og i fremtiden endnu flere regioner. Vi tror på, at komfortabel, nem og grøn transport kan være tilgængeligt for alle, siger André Schwämmlein.

Fakta om FlixBus

FlixBus har kørt indenrigs i Danmark siden foråret 2017. Selskabet samarbejder med 20 lokale, danske vognmænd.

Globalt har mobilitetsudbyderen 300,000 daglige forbindelser til over 2,000 destinationer i 29 lande.

FlixBus er en kombination af et tech-startup, en e-handelsplatform og et transportfirma. FlixTeamet håndterer netværksplanlægning, kundeservice, kvalitetsstyring, marketing/salg, samt billetsalg, prissætning og forretningsudvikling, mens lokale buspartnere, ofte familiedrevne virksomheder, er ansvarlige for den daglige rutedrift af de grønne FlixBusser.

-hawin

1) Institute for Energy and Environmental Research Heidelberg "positive environmental balance of long-distance bus traffic" (2017). Læs mere Her

 

 

25/10 2018
  • Iveco Eurocargo styrer uden om vejafgift

    Iveco Eurocargo styrer uden om vejafgift

    transport ›Iveco tilbyder en løsning på vejafgiften med mellemklasselastbilen Eurocargo, der med en typegodkendt totalvægt på 11,99 ton undviger afgiften. Forskellen på 10 kg kan virke beskeden på papiret, men de økonomiske konsekvenser er alt andet end små lyder det fra Iveco
  • Flere ladestationer til tung transport på vej - Sdr. Borup er helt OKAY

    Flere ladestationer til tung transport på vej - Sdr. Borup er helt OKAY

    transport ›OK er godt i gang med at skabe et landsdækkende ladenetværk til den tunge transport, og nu åbner endnu en ladestation. Med den nye lademulighed i Sdr. Borup bliver det nemmere for vognmænd at lade op på farten og tage del i omstillingen
  • Gymnasieklasse i Hjørring vinder Fælles-Tour

    Gymnasieklasse i Hjørring vinder Fælles-Tour

    transport ›Cykelglade elever på Hjørring Gymnasium har kørt sig til sejr og hovedpræmien i årets Fælles-Tour. Den landsdækkende konkurrence er et initiativ fra Cyklistforbundet og landets fem regioner, som vil motivere flere unge til at tage cyklen i stedet for bilen til uddannelse og fritidsinteresser
  • Dachser Nordic har styrket ledelsen med ansvar for søfragt

    Dachser Nordic har styrket ledelsen med ansvar for søfragt

    transport ›Marcus Skärnell er udnævnt til Nordic Sea Freight Manager. Det markerer endnu et skridt i logistikvirksomhedens udvikling af sin luft- og søfragtforretning i Norden
  • Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    transport ›Efter at have opnået alle myndighedsgodkendelser til DSV's overtagelse af den tyske logistikvirksomhed, bliver handlen en realitet den 30. april. Samtidig sker de første udnævnelser i koncernledelsen
  • Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    transport ›Efter to ugers intense forhandlinger blev et flertal i FN's Søfartsorganisation, IMO, i sidste uge enige om global klimaeregulering for skibsfarten. Aftalen skal endeligt vedtages i oktober 2025 ved afstemning
  • Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

    Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

    transport ›Vendelbo Spedition og Hirtshals Transport Center ser frem til at få grøn brint ind i porteføljen. Begge virksomheder deltager i projektet CONVEY på Hirtshals Havn, der har fokus på at producere grøn brint til blandt andet transportsektoren
  • Flere penge til grøn omstilling af tung transport

    Flere penge til grøn omstilling af tung transport

    transport ›Transportministeriet har nu offentliggjort, at der i 2025 og 2026 udmøntes 425 millioner kroner til grøn omstilling af den tunge vejtransport. Det er et væsentligt højere beløb end tidligere aftalt, og vil accelerere den grønne omstilling, mener Mobility Denmark