
FlixBus lancerer den første 100% elektriske fjernbus i Tyskland
Den største fjernbusoperatør i Danmark investerer i nye, grønne transportformer i Europa. I dag begynder FlixBus således at køre med elektrisk fjernbus mellem Frankfurt og Mannheim, og i Frankrig lancerede selskabet for et halvt år siden en elektrisk fjernbus som de første i verden. Strømmen til den tyske el-fjernbus bliver leveret af Greenpeace Energy
Europas største fjernbusselskab investerer nu yderligere i elektrisk mobilitet. I april i år blev FlixBus den første virksomhed i verden til at teste fuldt elektriske busser på fjernbusnetværk, da de åbnede et pilotprojekt fra Paris til Amiens.
Den 25. oktober tages næste skridt i FlixBus’ elbus-regi, når den første elektriske fjernbus i Tyskland begynder at fragte passagerer mellem Frankfurt og Mannheim. Bussen kører på strøm, som bliver leveret af Greenpeace Energy.
- Vi vil være med til at skabe fremtidens transportformer. Selvom elbusser på nuværende tidspunkt er meget dyrere at købe end traditionelle busser, så er vi overbeviste om, at denne investering vil betale sig i det lange løb, både for vores virksomhed, vores kunder og miljøet. Som udbyder viser vi, at dette er et potentielt vendepunkt inden for persontransport, siger André Schwämmlein, grundlægger og CEO ved FlixBus.
Samarbejde med Greenpeace Energy: 100% ren strøm
Den tyske Flix-elbus vil køre tur-retur to gange om dagen, og stopper ved Frankfurt Lufthavn og Heidelberg på sin tur fra Frankfurt til Mannheim. FlixBus’ partnerskab med Greenpeace Energy sikrer, at bussen kører på ren energi ud fra Greenpeace’s kriterier. 50 % af Greenpeace Energy kommer fra vindenergi.
På elbussens første år i drift vil den spare omkring 82 tons CO2-emmisioner sammenlignet med en bus med forbrændingsmotor. Det viser et studie udført af klimaorganisationen atmosfair.
- Vores mål er at overbevise flere om at vælge kollektiv transport eller at dele bil eller cykel. Det er ikke nok blot at gå over til biler med elektriske motorer, siger Sönke Tangermann, bestyrelsesmedlem for Greenpeace Energy.
Bussen vil oplade en eller to gange om dagen samt i løbet af natten via en ladestation på Mannheim centrale busstation eller en midlertidig ladestation i Frankfurt. Hver ladestation har et output på 80 kilowatt.
FlixBus har også et partnerskab med klimaorganisationen atmosfair, som leverer en platform til FlixBus’ CO2-neutrale billetter. De giver passagererne mulighed for at kompensere for deres CO2-udledning på alle FlixBus rejser over hele verden.
FlixBus i front for fremtidens langdistance-mobilitet
FlixBus har allerede etableret sig som en af de mest miljøvenlige transportformer i Europa og USA takket være en moderne busflåde og høj udnyttelsesgrad. De, som vælger FlixBus, sparer 80 % CO2-udledninger sammenlignet med en tur i bil ifølge et studie fra Institute for Energy and Environmental Research Heidelberg. 1)
- Der er to sideløbende trends på transportområdet: På den ene side bliver folk mere mobile, men på den anden side bliver de også mere bevidste om de konsekvenser, som det kan have for miljøet at køre i private biler. Vores mission i FlixMobility er at give passagerer muligheder for bæredygtige, miljøvenlige rejser, der passer til det behov, som rejsende har i Europa og USA - og i fremtiden endnu flere regioner. Vi tror på, at komfortabel, nem og grøn transport kan være tilgængeligt for alle, siger André Schwämmlein.
Fakta om FlixBus
FlixBus har kørt indenrigs i Danmark siden foråret 2017. Selskabet samarbejder med 20 lokale, danske vognmænd.
Globalt har mobilitetsudbyderen 300,000 daglige forbindelser til over 2,000 destinationer i 29 lande.
FlixBus er en kombination af et tech-startup, en e-handelsplatform og et transportfirma. FlixTeamet håndterer netværksplanlægning, kundeservice, kvalitetsstyring, marketing/salg, samt billetsalg, prissætning og forretningsudvikling, mens lokale buspartnere, ofte familiedrevne virksomheder, er ansvarlige for den daglige rutedrift af de grønne FlixBusser.
-hawin
1) Institute for Energy and Environmental Research Heidelberg "positive environmental balance of long-distance bus traffic" (2017). Læs mere Her