Håndtering af tre leveringsudfordringer i CoronatiderLars Persson, Salgschef Norden hos Descartes

Håndtering af tre leveringsudfordringer i Coronatider

Den nuværende Coronapandemi har medført udfordringer for mange brancher, organisationer og individer verden over. Efterspørgslen på e-handel er enorm, hvilket betyder en stor stigning i antallet af hjemmeleveringer, og dette lægger et stort pres på leverandørerne for at finde effektive og smarte løsninger, der hjælper dem med at opfylde behovet

Salgschef Norden hos Descartes, Lars Persson forklarer i dette indlæg, hvad der er de største leveringshindringer i disse tider, og hvordan virksomheden bedst kan gribe dem an. 

Levering til butik

I lyset af panikkøb og hamstring som følge af Covid-19-udbruddet har mange supermarkeder og fødevarebutikker kæmpet med at afbalancere efterspørgslen og lagerbeholdningen. Nogle tiltag er allerede trådt i kraft for at støtte handelen, fx lettelser fra EU af de fælles regler vedrørende chaufførernes køretider.

Selvom mange af de initiativer, der gennemføres, bidrager til at effektivisere leveringskæden, betyder det også en øget risiko for ulykker og problemer, som følge af regellettelser og færre kontroller. For mange virksomheder er det derfor vigtigere end nogensinde at sikre, at de har den nødvendige teknik til at opretholde trafiksikkerheden og beskytte deres chauffører og biler i trafikken.

Levering hjem til døren

Vi oplever også en uro omkring hjemmelevering, idet mange mennesker i øjeblikket isolerer sig i hjemmet og bestiller langt flere varer hjem til døren. Hvordan sikrer man sig, at disse leverancer kan gennemføres på en så smart og effektiv måde som muligt?

Anvendelsen af ruteplanlægningsteknik til at optimere leverancer og transportveje spiller en stor rolle i disse tider. Gennemgå jeres løsning, og tilpas den så meget, I overhovedet kan. Brug af den nye teknik der findes, gør det muligt for vognmandsforretningerne at ændre deres ruter på afstand, foreslå alternative veje og tilpasse kørslerne ud fra de givne omstændigheder, fx mangel på chauffører, mindre trafik og ændrede leveringssteder.

Ny teknik gør det desuden muligt at forbedre kundeoplevelsen ved fx at kunne opdatere modtageren om evt. trafikproblemer, der forsinker leverancen. Mulighederne er mange – vent ikke.

Vækst inden for e-handelen

Coronapandemien har også betydet, at forhandlere er blevet tvunget til at vende tilbage til tegnebordet for at kigge på deres salgsprognoser. Selvom det varmere vejr er på vej, ser vi, at efterspørgslen efter bekvemt tøj til hjemmebrug stiger.

Typisk ”pænt tøj” prioriteres ganske enkelt ikke, når vi i større og større udstrækning bliver hjemme. Haveudstyr, hobbyartikler og træningstøj er også blevet langt mere populært i den seneste tid.

Måden, vi forbruger på, har altså ændret sig, og det skal vi tilpasse os til. Selvom mange forhandlere er vant til at forberede sig på klassiske salgsstigninger, fx før jul, kæmper mange lige nu med at håndtere den uventede stigning i efterspørgslen efter nogle varer.

Samtidig med at flere og flere går over til e-handel, ser vi også, hvordan mange virksomheder lige nu oplever mangel på personale, fordi en del kolleger har fået lov at blive hjemme for ikke at risikere at blive syge eller smitte andre. Det betyder så, at man skal finde en effektiv måde at plukke, pakke og fragte varerne for at følge med den øgede efterspørgsel.

Eftersom kunderne ikke har så mange andre valg end e-handel i øjeblikket, er der stor sandsynlighed for, at de også af vane vil fortsætte med at handle på samme måde efter denne krise. Især hvis de har oplevet det som velfungerende.

Virksomhederne skal med andre ord forberede sig på, at de arbejdsmetoder, de implementerer nu for at effektivisere deres leverancer, også vil bestå i fremtiden.

Vi oplever lige nu en prøvetid for mange virksomheder, hvor det er de virksomheder, der kan tilpasse dig og udnytte ny teknik, der øger effektiviteten, der kommer til at stå stærkest i fremtiden og være bedre rustet til at håndtere hurtige skift i efterspørgslen.

 

Om Descartes

Descartes hjælper kunder i de nordiske lande og globalt, som med virksomhedens løsninger får adgang til beslutningsstøtte inden for strategisk ruteplanlægning, transportoptimering og toldhåndtering, som er nødvendig for at sikre fuld synlighed og automatisering i hele forsyningskæden. Descartes løsninger anvendes til planlægning, sporing og opfølgning af leverancer, men også til styring og opfølgning af transportaftaler, servicekvalitet og transportfakturaer.

Descartes' løsninger giver adgang til globale handelsdata for hurtigt og nemt at oprette og sende import- og eksportmeddelelser og for at sikre, at de overholder de krav og sanktioner der pålægges af forskellige stater og myndigheder. Descartes hovedkvarter ligger i Waterloo, Canada, og har kontorer og forretningspartnere over hele verden. Det nordiske hovedkontor ligger i Malmö, Sverige.

Læs mere om transport & distribution

18/5 2020
  • Dansk Niels Bo

    Dansk Niels Bo

    Transportvogne, plastkasser, affaldshåndtering og lagerudstyr.
  • Combilift

    Combilift

    Customised material handling solutions