Håndtering af tre leveringsudfordringer i Coronatider
Lars Persson, Salgschef Norden hos Descartes

Håndtering af tre leveringsudfordringer i Coronatider

Den nuværende Coronapandemi har medført udfordringer for mange brancher, organisationer og individer verden over. Efterspørgslen på e-handel er enorm, hvilket betyder en stor stigning i antallet af hjemmeleveringer, og dette lægger et stort pres på leverandørerne for at finde effektive og smarte løsninger, der hjælper dem med at opfylde behovet

Salgschef Norden hos Descartes, Lars Persson forklarer i dette indlæg, hvad der er de største leveringshindringer i disse tider, og hvordan virksomheden bedst kan gribe dem an. 

Levering til butik

I lyset af panikkøb og hamstring som følge af Covid-19-udbruddet har mange supermarkeder og fødevarebutikker kæmpet med at afbalancere efterspørgslen og lagerbeholdningen. Nogle tiltag er allerede trådt i kraft for at støtte handelen, fx lettelser fra EU af de fælles regler vedrørende chaufførernes køretider.

Selvom mange af de initiativer, der gennemføres, bidrager til at effektivisere leveringskæden, betyder det også en øget risiko for ulykker og problemer, som følge af regellettelser og færre kontroller. For mange virksomheder er det derfor vigtigere end nogensinde at sikre, at de har den nødvendige teknik til at opretholde trafiksikkerheden og beskytte deres chauffører og biler i trafikken.

Levering hjem til døren

Vi oplever også en uro omkring hjemmelevering, idet mange mennesker i øjeblikket isolerer sig i hjemmet og bestiller langt flere varer hjem til døren. Hvordan sikrer man sig, at disse leverancer kan gennemføres på en så smart og effektiv måde som muligt?

Anvendelsen af ruteplanlægningsteknik til at optimere leverancer og transportveje spiller en stor rolle i disse tider. Gennemgå jeres løsning, og tilpas den så meget, I overhovedet kan. Brug af den nye teknik der findes, gør det muligt for vognmandsforretningerne at ændre deres ruter på afstand, foreslå alternative veje og tilpasse kørslerne ud fra de givne omstændigheder, fx mangel på chauffører, mindre trafik og ændrede leveringssteder.

Ny teknik gør det desuden muligt at forbedre kundeoplevelsen ved fx at kunne opdatere modtageren om evt. trafikproblemer, der forsinker leverancen. Mulighederne er mange – vent ikke.

Vækst inden for e-handelen

Coronapandemien har også betydet, at forhandlere er blevet tvunget til at vende tilbage til tegnebordet for at kigge på deres salgsprognoser. Selvom det varmere vejr er på vej, ser vi, at efterspørgslen efter bekvemt tøj til hjemmebrug stiger.

Typisk ”pænt tøj” prioriteres ganske enkelt ikke, når vi i større og større udstrækning bliver hjemme. Haveudstyr, hobbyartikler og træningstøj er også blevet langt mere populært i den seneste tid.

Måden, vi forbruger på, har altså ændret sig, og det skal vi tilpasse os til. Selvom mange forhandlere er vant til at forberede sig på klassiske salgsstigninger, fx før jul, kæmper mange lige nu med at håndtere den uventede stigning i efterspørgslen efter nogle varer.

Samtidig med at flere og flere går over til e-handel, ser vi også, hvordan mange virksomheder lige nu oplever mangel på personale, fordi en del kolleger har fået lov at blive hjemme for ikke at risikere at blive syge eller smitte andre. Det betyder så, at man skal finde en effektiv måde at plukke, pakke og fragte varerne for at følge med den øgede efterspørgsel.

Eftersom kunderne ikke har så mange andre valg end e-handel i øjeblikket, er der stor sandsynlighed for, at de også af vane vil fortsætte med at handle på samme måde efter denne krise. Især hvis de har oplevet det som velfungerende.

Virksomhederne skal med andre ord forberede sig på, at de arbejdsmetoder, de implementerer nu for at effektivisere deres leverancer, også vil bestå i fremtiden.

Vi oplever lige nu en prøvetid for mange virksomheder, hvor det er de virksomheder, der kan tilpasse dig og udnytte ny teknik, der øger effektiviteten, der kommer til at stå stærkest i fremtiden og være bedre rustet til at håndtere hurtige skift i efterspørgslen.

 

Om Descartes

Descartes hjælper kunder i de nordiske lande og globalt, som med virksomhedens løsninger får adgang til beslutningsstøtte inden for strategisk ruteplanlægning, transportoptimering og toldhåndtering, som er nødvendig for at sikre fuld synlighed og automatisering i hele forsyningskæden. Descartes løsninger anvendes til planlægning, sporing og opfølgning af leverancer, men også til styring og opfølgning af transportaftaler, servicekvalitet og transportfakturaer.

Descartes' løsninger giver adgang til globale handelsdata for hurtigt og nemt at oprette og sende import- og eksportmeddelelser og for at sikre, at de overholder de krav og sanktioner der pålægges af forskellige stater og myndigheder. Descartes hovedkvarter ligger i Waterloo, Canada, og har kontorer og forretningspartnere over hele verden. Det nordiske hovedkontor ligger i Malmö, Sverige.

18/5 2020
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen