Hurtigere oprydning efter uheld på motorveje

Hurtigere oprydning efter uheld på motorveje

Vejdirektoratet iværksætter nu i samarbejde med politiet et initiativ, der vil sende flere vogne hurtigere til uheldsstedet. Initiativet skal nedbringe ventetiden for de øvrige bilister

Helt konkret handler det om, at Vejdirektoratet fremover hurtigere vil sende vogne - primært ladvogne og sværvogne, der kan fjerne køretøjer – frem til uheldsstedet, så snart der indløber en melding om, at der er sket et uheld et sted på motorvejsnettet. Hidtil har praksis været, at vognene først blev sendt af sted, når man fik besked om, at der var brug for dem.

- Den tid, vi spilder på at holde i kø på motorvejene, kan bruges meget bedre – eksempelvis sammen med familien eller på arbejdet. Derfor skal vi gøre, hvad vi kan for at sikre, at spildtiden bliver så kort som mulig, og denne nye praksis kan være et redskab hertil, så vejene ikke bliver blokeret i unødig lang tid efter uheld. Indsatsen for at rydde op efter uheld skal ske så hurtigt og effektivt som muligt samtidig med, at oprydningen selvfølgelig skal foregå på forsvarlig vis, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.


Forsøg fra bliver landsdækkende
Initiativet udspringer af det pilotforsøg, som Vejdirektoratet, politiet, sundhedsberedskabet og de kommunale redningsberedskaber for tiden udfører på Fynske Motorvej. Et pilotprojekt, der netop handler om at afprøve nye metoder til at rydde vejene hurtigere efter uheld og andre hændelser på motorvejen.

- Siden sommeren 2018 har vi afprøvet metoden med at sende ladvogne og sværvogne ud til uheld på den Fynske Motorvej hurtigere end sædvanligt, og resultaterne har været så positive, at vi nu udbreder tiltaget til hele landet, siger Charlotte Vithen, områdechef i Vejdirektoratet. 

Det vil koste omkring 1 millioner kroner om året at gennemføre det nye tiltag. Men det opvejes af, at de samfundsøkonomiske tidstab ved, at trafikanter holder i kø efter uheld ifølge Vejdirektoratets beregninger reduceres med 35-70 millioner kroner.
- Og derudover er der den helt basale gevinst i, at trafikanterne spilder mindre tid på at holde i kø på vejene. Det er næsten det bedste af det hele, siger Charlotte Vithen.

Den nye metode vil især være brugbar ved de mindre og mellemstore uheld på vejnettet. Det vil sige dem, der ikke er særligt komplicerede at håndtere, og hvor en ladvogn eller en sværvogn relativt hurtigt kan fjerne det havarerede køretøj og trafikken kan genetableres. For halvdelen af det samfundsøkonomiske tidstab skyldes nemlig uheld, hvor motorvejen har været spærret i mindre end en time. 
De helt store og komplicerede uheld, der spærrer motorvejen i timevis – og som oftest involverer væltede lastbiler – skal løses på anden vis. Og netop håndteringen af dem er en af de problemstillinger, Vejdirektoratet, politiet og beredskabsmyndighederne fortsat vil have fokus på i forbindelse med videreførelsen af pilotprojektet på Fyn.

- Vi kører forsøget på Fynske Motorvej videre og vedbliver med at teste initiativer, som vi forhåbentlig efterfølgende kan rulle ud på hele vejnettet, siger Charlotte Vithen.

-lipe

25/2 2019
  • Fast leverandør på det voksende elbil-marked

    Fast leverandør på det voksende elbil-marked

    transport ›18 af verdens 20 største elbilproducenter originalmonterer dæk fra Continental på flere af deres nye bilmodeller. Dækkoncernens vedvarende fokus på rullemodstand, støj og slidstyrke har været med til, at den fastholde dækproducentens topplacering som leverandør til elbilmarkedet
  • Scanlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

    Scanlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

    transport ›Den kommende zero direct emission færge på Rødby-Puttgarten har på det tyrkiske vært fået testet hjælpesystemer, bestået krængningsforsøg og været på sin første prøvetur i Mamarahavet. Når de sidste tests er udført, sætter skibet kurs mod Fehmern
  • Iveco Eurocargo styrer uden om vejafgift

    Iveco Eurocargo styrer uden om vejafgift

    transport ›Iveco tilbyder en løsning på vejafgiften med mellemklasselastbilen Eurocargo, der med en typegodkendt totalvægt på 11,99 ton undviger afgiften. Forskellen på 10 kg kan virke beskeden på papiret, men de økonomiske konsekvenser er alt andet end små lyder det fra Iveco
  • Flere ladestationer til tung transport på vej - Sdr. Borup er helt OKAY

    Flere ladestationer til tung transport på vej - Sdr. Borup er helt OKAY

    transport ›OK er godt i gang med at skabe et landsdækkende ladenetværk til den tunge transport, og nu åbner endnu en ladestation. Med den nye lademulighed i Sdr. Borup bliver det nemmere for vognmænd at lade op på farten og tage del i omstillingen
  • Gymnasieklasse i Hjørring vinder Fælles-Tour

    Gymnasieklasse i Hjørring vinder Fælles-Tour

    transport ›Cykelglade elever på Hjørring Gymnasium har kørt sig til sejr og hovedpræmien i årets Fælles-Tour. Den landsdækkende konkurrence er et initiativ fra Cyklistforbundet og landets fem regioner, som vil motivere flere unge til at tage cyklen i stedet for bilen til uddannelse og fritidsinteresser
  • Dachser Nordic har styrket ledelsen med ansvar for søfragt

    Dachser Nordic har styrket ledelsen med ansvar for søfragt

    transport ›Marcus Skärnell er udnævnt til Nordic Sea Freight Manager. Det markerer endnu et skridt i logistikvirksomhedens udvikling af sin luft- og søfragtforretning i Norden
  • Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    transport ›Efter at have opnået alle myndighedsgodkendelser til DSV's overtagelse af den tyske logistikvirksomhed, bliver handlen en realitet den 30. april. Samtidig sker de første udnævnelser i koncernledelsen
  • Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    transport ›Efter to ugers intense forhandlinger blev et flertal i FN's Søfartsorganisation, IMO, i sidste uge enige om global klimaeregulering for skibsfarten. Aftalen skal endeligt vedtages i oktober 2025 ved afstemning