Innovation og digitalisering på den forståelige måde

Innovation og digitalisering på den forståelige måde

Når Danske Speditører i forbindelse med Transport 2019 i Herning den 21. marts holder en heldagskonference om fremtidens logistik, bliver det med de luftige begreber placeret i øjenhøjde. Det vil konferencieren sørge for

Det bliver nemlig den kendte og respekterede redaktør på Dagbladet Børsens logistiksektion, Jørgen Høg, som vil styre dagens program i Herning. Og her er Jørgen Høgs ambition at få dagens lidt luftige begreber som 'digitalisering' og 'innovation' omsat til forståelig kommunikation og redskaber, som konferencedeltagerne kan gå hjem og få glæde af i deres virksomheder.

- Det er vigtigt for mig, at det bliver en konference med kommunikation i øjenhøjde og med brugbare eksempler fra virkelighedens verden. De mange kompetente mennesker, som Danske Speditører har fået til at komme med inspirationsoplæg i løbet af dagen, skal give deltagerne noget med hjem, som for det første er til at forstå for konferencedeltagerne, så de kan fortælle det videre til kollegerne derhjemme. For det andet skal dagens udbytte være så konkret og anvendeligt, at det skal kunne omsættes til strategier og ikke mindst handlinger ude i virksomhederne, fortæller Jørgen Høg.

Forbedring til bundlinjen
Jørgen Høg siger, at han på konferencedagen vil udfordre oplægsholderne.
- Målet er, at alle i salen skal kunne forstå det, når begreber som blockchain, digital transformation og innovationskraft rulles ud. Jeg vil forsøge at spørge så konkret ind til udfordringerne, de gode eksempler og de gode strategiprocesser, at deltagerne i salen kan se sig selv og deres egen virksomheds muligheder i det, der bliver sagt fra talerstolen. Det er min ambition, at alle efter konferencen vil sige, at de har fået noget med hjem, som de kan bruge til at forbedre deres bundlinje, siger Jørgen Høg.

Det er svært med innovationen
'Hvor innovativ er speditionsbranchen i dag?' er titlen på lektor Agnieszka Zulewskas indlæg kl. 14.10.
Det korte svar er, at små og mellemstore danske virksomheder stadig kæmper med innovation og at de har mange forbedringsmuligheder, når det handler om andet og mere end blot at forbedre forretningsprocesserne og dermed reducere omkostningerne.

- Små og mellemstore danske logistikvirksomheder har det svært med innovation. De anvender typisk løbende forbedringer, og generelt foretrækker de at fungere som 'follower', men kun hvis innovation bliver et formelt krav fra kunderne. Anderledes er det med de store virksomheder, som er meget længere fremme, når det drejer sig om strategisk innovation, fortæller Agnieszka Zulewska forud for logistikkonferencen.
Når logistikkonferencen løber af stablen i Herning den 21. marts 2019, har Agnieszka Zulewska netop færdiggjort et forskningsprojekt, hvor hun har interviewet en lang række virksomheder inden for spedition og logistik. Derfor ved hun, hvad hun taler om, når hun på konferencen vil beskrive de syv udviklingstrin, som små og mellemstore virksomheder skal være meget bevidste om, når de skal sætte handling bag ordene om at blive innovative.

Mennesker betyder mest
De første udviklingstrin har fokus på at skabe værdi for kunderne ved at forstå deres behov og deres udfordringer. De mellemste trin repræsenterer overgangen fra at være aktiv til at blive proaktiv. Her sættes f.eks. skræddersyede løsninger, som er tilrettelagt ud fra en dybere forståelse af kunderne dna i højsædet.
Agnieszka Zulewskas anbefalinger til de små og mellemstore virksomheder er 'stræb efter effektivitet og gennemsigtighed', 'arbejd med den digitale fitness' og 'sørg for at medarbejderne får mere og mere kundefokus'.

Om anbefalingerne siger hun:
- Vinderne vil være dem, der forstår, hvordan man udnytter de nye teknologier. Dem, der ikke gør det, risikerer forældelse. At definere en klar digital strategi, der er integreret i forretningsstrategi, vil være helt afgørende. Teknologi ændrer alle aspekter af, hvordan logistikvirksomheder opererer, men på grund af den forholdsvis konservative karakter af industrien vil den menneskelige faktor vokse i betydning. Undersøgelsen viser, at selskaberne fortsat vil blive drevet af medarbejderne ved hjælp af nye teknologier, ikke omvendt.

Alt det og meget mere kan deltagerne i logistikkonferencen den 21. marts få ren besked om fra Agnieszka Zulewska, der er lektor på VIA University College i Aarhus og som siden 2017 har været i kontakt med en med 15 små og mellemstore samt 5 store danske logistikvirksomheder i perioden august 2017 til januar 2019. Undersøgelsen er udarbejdet i samarbejde med Danske Speditører og har modtaget økonomisk støtte fra FDE Fonden.

-lipe

 

11/3 2019
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed