Københavns Lufthavn dropper fossil diesel HVO biodiesel skal mindske klimapåvirkningen fra lufthavnens dieselkøretøjer og tekniske udstyr, som ikke kan elektrificeres nu og her.

Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.

HVO - Hydrotreated Vegetable Oil - er fremstillet af blandt andet brugt madolie og har en klimapåvirkning, som er op til 90 procent lavere end fossil diesel. Samtidig reduceres partikelforureningen med cirka 30 procent.

Det skriver Københavns Lufthavn i en pressemeddelelse, hvori lufthavnens direktør for bæredygtighed, Maria Skotte, følger op:

- Vi har et stærkt fokus på at gøre vores drift mindre klima- og miljøbelastende, og HVO er en af de løsninger, der hjælper os videre. Det er ikke endemålet, men det er et vigtigt skridt, siger Maria Skotte, direktør for bæredygtighed i Københavns Lufthavn.

700.000 liter om året
Københavns Lufthavn er i gang med en elektrificering af sine køretøjer og teknisk udstyr, herunder personbiler, busser og trapper til fly.

For de større maskiner, som sneryddere og anlægsmateriel, findes der enten ikke egnede elektriske alternativer lige nu, eller en udskiftning er endnu ikke rentabel.

Her er HVO biodiesel en fossilfri løsning, der kan anvendes med det samme. Lufthavnen forventer at bruge omkring 700.000 liter HVO årligt.

- Forbruget kommer til at falde, i takt med at vi elektrificerer mere og mere. HVO får os ikke til at lette foden fra omstillings-speederen. Det skal primært ses som et overgangsbrændstof, siger Maria Skotte.

Godt på vej mod 2030-mål
Det er Københavns Lufthavns mål at nå "net zero" i sin egen drift i 2030. Det betyder, at virksomheden vil reducere sine CO2-udledninger, blandt andet fra bygninger, køretøjer og teknisk udstyr, med 90 procent i forhold til 2019. Den resterende udledning, som ikke kan fjernes, bliver kompenseret gennem investeringer i klimakreditter.

Og lufthavnen er godt på vej. Blandt andet bliver lufthavnens og dens lejeres elforbrug nu dækket af vedvarende energi. Det sker via en såkaldt Power Purchase Agreement med Vattenfall, der er knyttet til to vindmølleparker i Vesterhavet.

Med skiftet til HVO føjes endnu et kryds til tjeklisten.

- Som det ser ud nu, når vi vores mål i god tid før 2030. Det er meget tilfredsstillende, for så kan vi fokusere på 2050-målet, hvor hele værdikæden skal være "net zero"; fra flyenes operationer til passagerernes transport helt hjemme fra hoveddøren, siger Maria Skotte.

Skiftet til HVO omfatter alene Københavns Lufthavns tankanlæg til egne køretøjer og materiel, mens øvrige virksomheder i lufthavnen selv håndterer deres brændstofforsyning.

-hawin

26/6 2025
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    transport ›Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud
  • Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    transport ›Ballerup Kommune vinder Cyklistforbundets årlige pris, Pedalkraft-Prisen. Den går hvert år til en arbejdsplads, der har gjort en særlig indsats for at fremme cykling blandt sine medarbejdere