
Københavns Lufthavn dropper fossil diesel
Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
HVO - Hydrotreated Vegetable Oil - er fremstillet af blandt andet brugt madolie og har en klimapåvirkning, som er op til 90 procent lavere end fossil diesel. Samtidig reduceres partikelforureningen med cirka 30 procent.
Det skriver Københavns Lufthavn i en pressemeddelelse, hvori lufthavnens direktør for bæredygtighed, Maria Skotte, følger op:
- Vi har et stærkt fokus på at gøre vores drift mindre klima- og miljøbelastende, og HVO er en af de løsninger, der hjælper os videre. Det er ikke endemålet, men det er et vigtigt skridt, siger Maria Skotte, direktør for bæredygtighed i Københavns Lufthavn.
700.000 liter om året
Københavns Lufthavn er i gang med en elektrificering af sine køretøjer og teknisk udstyr, herunder personbiler, busser og trapper til fly.
For de større maskiner, som sneryddere og anlægsmateriel, findes der enten ikke egnede elektriske alternativer lige nu, eller en udskiftning er endnu ikke rentabel.
Her er HVO biodiesel en fossilfri løsning, der kan anvendes med det samme. Lufthavnen forventer at bruge omkring 700.000 liter HVO årligt.
- Forbruget kommer til at falde, i takt med at vi elektrificerer mere og mere. HVO får os ikke til at lette foden fra omstillings-speederen. Det skal primært ses som et overgangsbrændstof, siger Maria Skotte.
Godt på vej mod 2030-mål
Det er Københavns Lufthavns mål at nå "net zero" i sin egen drift i 2030. Det betyder, at virksomheden vil reducere sine CO2-udledninger, blandt andet fra bygninger, køretøjer og teknisk udstyr, med 90 procent i forhold til 2019. Den resterende udledning, som ikke kan fjernes, bliver kompenseret gennem investeringer i klimakreditter.
Og lufthavnen er godt på vej. Blandt andet bliver lufthavnens og dens lejeres elforbrug nu dækket af vedvarende energi. Det sker via en såkaldt Power Purchase Agreement med Vattenfall, der er knyttet til to vindmølleparker i Vesterhavet.
Med skiftet til HVO føjes endnu et kryds til tjeklisten.
- Som det ser ud nu, når vi vores mål i god tid før 2030. Det er meget tilfredsstillende, for så kan vi fokusere på 2050-målet, hvor hele værdikæden skal være "net zero"; fra flyenes operationer til passagerernes transport helt hjemme fra hoveddøren, siger Maria Skotte.
Skiftet til HVO omfatter alene Københavns Lufthavns tankanlæg til egne køretøjer og materiel, mens øvrige virksomheder i lufthavnen selv håndterer deres brændstofforsyning.
-hawin