Nyt projekt skal øge genanvendelse af plast fra biler

Nyt projekt skal øge genanvendelse af plast fra biler

Over 80 procent af al plast fra skrottede biler i Danmark ender på forbrændingsanlæg og deponier. Teknologisk Institut har nu samlet bilindustriens aktører om at øge genanvendelse for at imødekomme såvel skrappere EU-krav som stor efterspørgsel på genbrugsplast

Fra karosseri og sædeskum til instrumentbræt, paneler og kofangere. En moderne bil indeholder over 200 kilo plast, og med over en milliard biler på vejene globalt set er bilindustrien Europas tredjestørste plastforbruger efter emballagebranchen og byggebranchen. Ved skrotning ender størstedelen af plasten dog med at blive brændt af eller deponeret.

– Plastkomponenter i en bil er en utrolig blandet landhandel, så der findes ikke én løsning, der passer til al plasten, eller én aktør der kan klare det hele. Vi skal derimod samarbejde på tværs og skabe en ny infrastruktur for bilernes plast. Derfor har vi etableret et bredt og ambitiøst partnerskab med en fælles mission om at gå forrest og indfri et stort miljø- og forretningspotentiale, fortæller projektleder Søren Haack fra Teknologisk Institut.

En bred indsats
Partnerskabet RACE har med støtte fra Miljøstyrelsen samlet både bilfabrikanter, bilsædeproducenter, autoværksteder, forsikringsselskaber, plastproducenter, autogenbrug og genanvendelsesvirksomheder.

Over de næste tre år skal partnerne udvikle og forbedre metoder, der gør bilplast mere cirkulært med fokus på blandt andet:

  • Bedre udsortering og genbrug af plastdele hos autoværksteder og autogenbrug
  • Forbedret nedbrydning og sortering af den blandede plast hos genanvendelsesvirksomhederne
  • Mekanisk genanvendelse, dvs. neddeling og omsmeltning, af den hårde plast til ny råvare
  • Kemisk genanvendelse af sædeskum og restplast, f.eks. ved pyrolyse

I nogle tilfælde kan hele komponenter tages ud og genbruges, i andre tilfælde skal de udsættes for mekaniske eller kemiske processer for at kunne bruges som råmateriale i nye plastkomponenter. Målet er at implementere løsninger, hvor det bliver både økonomisk og miljømæssigt rentabelt at demontere plast fra udtjente og reparerede biler og distribuere plasten til de bedst egnede genanvendelsesruter.

Skrappere EU-regler øger behovet
Bilindustrien kan se frem til nye og skrappere EU-regler for genanvendelsesgraden af den plast, der bruges i biler. En ny foreslået ELV-forordning (End-of-Life-Vehicles) lægger således op til, at fra 2030 skal 25 procent af plasten i nye biler være genanvendt plast, heraf skal 25 procent komme fra biler.

– ELV-forordningen og andre miljøkrav er med til at skubbe til efterspørgslen efter recirkulerede plastmaterialer. Derfor er det forretningskritisk, at vi bliver meget bedre til at sikre øget genindvinding af plastmaterialerne i biler, hvor fokus i mange år har været på metallerne. Det kræver løsninger, som kun kan udvikles i samarbejde med de øvrige partnere i værdikæden, siger Jakob Kristensen, chef for forretningsudvikling hos Stena Recycling.

Fakta om bilplast
Bilproduktion tegner sig for ca. 6 mio. ton plastforbrug om året i EU, svarende til 10 procent af det samlede plastforbrug. Plast anvendes til mange bilkomponenter såsom indvendig og udvendig beklædning, instrumentbræt, kofangere m.fl. Genanvendelsesraten for plast fra udtjente biler er i dag på 19 procent i EU. Den lave genanvendelse skyldes bl.a. problemer med at adskille og rense plastfraktionerne fra skrottede biler samt mangel på teknologier og forsyningskæder for genanvendelse.

(Kilde: EU-Kommissionen)

Fakta om RACE
RACE (Recycling of Automotive plastic in a Circular Economy, 2024-2027) er støttet af Miljøministeriets Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram, MUDP, og er et samarbejde mellem CircleX (pyrolyse), Evonik (tilsætningsstoffer), Hammershøj Autoophug, Ørbæk Autogenbrug, Semler Gruppen (autoværksteder), Tryg Forsikring, Volvo Cars, Adient (bilsædeproducent), RC Plast (plastproducent), Stena Recycling (genanvendelse) og Teknologisk Institut (videnspartner og projektleder).

-lipe

12/8 2024
  • Blue Logistics har åbnet selskab i Dubai

    Blue Logistics har åbnet selskab i Dubai

    transport ›Den danske virksomhed har 1. november sammen med lokale partnere etableret Blue ME Logistics LLC. Det skal bane vejen til markeder Mellemøsten, Afrika og Asien
  • CM Transport udskifter hele flåden

    CM Transport udskifter hele flåden

    transport ›Hen over de kommende år udskifter CM Transport hele flåden på 53 lastbiler til Mercedes-Benz. De første 30 biler leveres allerede inden 1. april 2026
  • PostNord opruster inden Black Friday

    PostNord opruster inden Black Friday

    transport ›Black Friday og julen står for døren, og det har fået PostNord til at åbne flere nye pakkeshops i hele landet.
  • Batteriretur overtager ReturBats aktiviteter

    Batteriretur overtager ReturBats aktiviteter

    transport ›Den kollektive ordning ReturBat har valgt at lade Batteriretur videreføre sine aktiviteter på blybatterier, hvilket medfører en mere effektiv og sammenhængende indsats på tværs af brancher og batterityper
  • Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet

    Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet

    transport ›Danmarkshistoriens største anlægsprojekt skifter ud i ledelsen. Med Guy Taylor vil organisationen få tilført mere international erfaring den udfordrende byggeproces, som er bl.a. er ramt af forsinkelser på flere områder
  • Trafikskolen i Esbjerg bliver ny AMU-partner

    Trafikskolen i Esbjerg bliver ny AMU-partner

    transport ›Skolen, som bl.a. tilbyder bus, gods- og truckuddannelser, bliver den 19. i rækken af erhvervsskoler og udbydere, der tilbyder 90 procent af alle AMU-kurser i Danmark
  • Ejner Hessel udvider sortimentet

    Ejner Hessel udvider sortimentet

    transport ›Med en ny forhandleraftale bliver Ejner Hessel officiel forhandler af det hollandske trailermærke Broshuis i Danmark, Norge og Sverige
  • El-lastbiler går over grænsen

    El-lastbiler går over grænsen

    transport ›Fra og med oktober kører Brings elektriske lastbil over landegrænsen mellem Sverige og Danmark. Den nye lastbil er Posten Bring koncernens første grænseoverskridende el-lastbil