Nyt projekt skal øge genanvendelse af plast fra biler

Nyt projekt skal øge genanvendelse af plast fra biler

Over 80 procent af al plast fra skrottede biler i Danmark ender på forbrændingsanlæg og deponier. Teknologisk Institut har nu samlet bilindustriens aktører om at øge genanvendelse for at imødekomme såvel skrappere EU-krav som stor efterspørgsel på genbrugsplast

Fra karosseri og sædeskum til instrumentbræt, paneler og kofangere. En moderne bil indeholder over 200 kilo plast, og med over en milliard biler på vejene globalt set er bilindustrien Europas tredjestørste plastforbruger efter emballagebranchen og byggebranchen. Ved skrotning ender størstedelen af plasten dog med at blive brændt af eller deponeret.

– Plastkomponenter i en bil er en utrolig blandet landhandel, så der findes ikke én løsning, der passer til al plasten, eller én aktør der kan klare det hele. Vi skal derimod samarbejde på tværs og skabe en ny infrastruktur for bilernes plast. Derfor har vi etableret et bredt og ambitiøst partnerskab med en fælles mission om at gå forrest og indfri et stort miljø- og forretningspotentiale, fortæller projektleder Søren Haack fra Teknologisk Institut.

En bred indsats
Partnerskabet RACE har med støtte fra Miljøstyrelsen samlet både bilfabrikanter, bilsædeproducenter, autoværksteder, forsikringsselskaber, plastproducenter, autogenbrug og genanvendelsesvirksomheder.

Over de næste tre år skal partnerne udvikle og forbedre metoder, der gør bilplast mere cirkulært med fokus på blandt andet:

  • Bedre udsortering og genbrug af plastdele hos autoværksteder og autogenbrug
  • Forbedret nedbrydning og sortering af den blandede plast hos genanvendelsesvirksomhederne
  • Mekanisk genanvendelse, dvs. neddeling og omsmeltning, af den hårde plast til ny råvare
  • Kemisk genanvendelse af sædeskum og restplast, f.eks. ved pyrolyse

I nogle tilfælde kan hele komponenter tages ud og genbruges, i andre tilfælde skal de udsættes for mekaniske eller kemiske processer for at kunne bruges som råmateriale i nye plastkomponenter. Målet er at implementere løsninger, hvor det bliver både økonomisk og miljømæssigt rentabelt at demontere plast fra udtjente og reparerede biler og distribuere plasten til de bedst egnede genanvendelsesruter.

Skrappere EU-regler øger behovet
Bilindustrien kan se frem til nye og skrappere EU-regler for genanvendelsesgraden af den plast, der bruges i biler. En ny foreslået ELV-forordning (End-of-Life-Vehicles) lægger således op til, at fra 2030 skal 25 procent af plasten i nye biler være genanvendt plast, heraf skal 25 procent komme fra biler.

– ELV-forordningen og andre miljøkrav er med til at skubbe til efterspørgslen efter recirkulerede plastmaterialer. Derfor er det forretningskritisk, at vi bliver meget bedre til at sikre øget genindvinding af plastmaterialerne i biler, hvor fokus i mange år har været på metallerne. Det kræver løsninger, som kun kan udvikles i samarbejde med de øvrige partnere i værdikæden, siger Jakob Kristensen, chef for forretningsudvikling hos Stena Recycling.

Fakta om bilplast
Bilproduktion tegner sig for ca. 6 mio. ton plastforbrug om året i EU, svarende til 10 procent af det samlede plastforbrug. Plast anvendes til mange bilkomponenter såsom indvendig og udvendig beklædning, instrumentbræt, kofangere m.fl. Genanvendelsesraten for plast fra udtjente biler er i dag på 19 procent i EU. Den lave genanvendelse skyldes bl.a. problemer med at adskille og rense plastfraktionerne fra skrottede biler samt mangel på teknologier og forsyningskæder for genanvendelse.

(Kilde: EU-Kommissionen)

Fakta om RACE
RACE (Recycling of Automotive plastic in a Circular Economy, 2024-2027) er støttet af Miljøministeriets Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram, MUDP, og er et samarbejde mellem CircleX (pyrolyse), Evonik (tilsætningsstoffer), Hammershøj Autoophug, Ørbæk Autogenbrug, Semler Gruppen (autoværksteder), Tryg Forsikring, Volvo Cars, Adient (bilsædeproducent), RC Plast (plastproducent), Stena Recycling (genanvendelse) og Teknologisk Institut (videnspartner og projektleder).

-lipe

12/8 2024
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre
  • Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    transport ›Produkter som bl.a. møbler og interiør, der stiller høje krav til håndtering og opbevaring får især fordele af forbindelsen, der vil kombinere sø- og luftfragt og tilbyde flere digitale, administrative løsninger