Nyt projekt skal øge genanvendelse af plast fra biler

Nyt projekt skal øge genanvendelse af plast fra biler

Over 80 procent af al plast fra skrottede biler i Danmark ender på forbrændingsanlæg og deponier. Teknologisk Institut har nu samlet bilindustriens aktører om at øge genanvendelse for at imødekomme såvel skrappere EU-krav som stor efterspørgsel på genbrugsplast

Fra karosseri og sædeskum til instrumentbræt, paneler og kofangere. En moderne bil indeholder over 200 kilo plast, og med over en milliard biler på vejene globalt set er bilindustrien Europas tredjestørste plastforbruger efter emballagebranchen og byggebranchen. Ved skrotning ender størstedelen af plasten dog med at blive brændt af eller deponeret.

– Plastkomponenter i en bil er en utrolig blandet landhandel, så der findes ikke én løsning, der passer til al plasten, eller én aktør der kan klare det hele. Vi skal derimod samarbejde på tværs og skabe en ny infrastruktur for bilernes plast. Derfor har vi etableret et bredt og ambitiøst partnerskab med en fælles mission om at gå forrest og indfri et stort miljø- og forretningspotentiale, fortæller projektleder Søren Haack fra Teknologisk Institut.

En bred indsats
Partnerskabet RACE har med støtte fra Miljøstyrelsen samlet både bilfabrikanter, bilsædeproducenter, autoværksteder, forsikringsselskaber, plastproducenter, autogenbrug og genanvendelsesvirksomheder.

Over de næste tre år skal partnerne udvikle og forbedre metoder, der gør bilplast mere cirkulært med fokus på blandt andet:

  • Bedre udsortering og genbrug af plastdele hos autoværksteder og autogenbrug
  • Forbedret nedbrydning og sortering af den blandede plast hos genanvendelsesvirksomhederne
  • Mekanisk genanvendelse, dvs. neddeling og omsmeltning, af den hårde plast til ny råvare
  • Kemisk genanvendelse af sædeskum og restplast, f.eks. ved pyrolyse

I nogle tilfælde kan hele komponenter tages ud og genbruges, i andre tilfælde skal de udsættes for mekaniske eller kemiske processer for at kunne bruges som råmateriale i nye plastkomponenter. Målet er at implementere løsninger, hvor det bliver både økonomisk og miljømæssigt rentabelt at demontere plast fra udtjente og reparerede biler og distribuere plasten til de bedst egnede genanvendelsesruter.

Skrappere EU-regler øger behovet
Bilindustrien kan se frem til nye og skrappere EU-regler for genanvendelsesgraden af den plast, der bruges i biler. En ny foreslået ELV-forordning (End-of-Life-Vehicles) lægger således op til, at fra 2030 skal 25 procent af plasten i nye biler være genanvendt plast, heraf skal 25 procent komme fra biler.

– ELV-forordningen og andre miljøkrav er med til at skubbe til efterspørgslen efter recirkulerede plastmaterialer. Derfor er det forretningskritisk, at vi bliver meget bedre til at sikre øget genindvinding af plastmaterialerne i biler, hvor fokus i mange år har været på metallerne. Det kræver løsninger, som kun kan udvikles i samarbejde med de øvrige partnere i værdikæden, siger Jakob Kristensen, chef for forretningsudvikling hos Stena Recycling.

Fakta om bilplast
Bilproduktion tegner sig for ca. 6 mio. ton plastforbrug om året i EU, svarende til 10 procent af det samlede plastforbrug. Plast anvendes til mange bilkomponenter såsom indvendig og udvendig beklædning, instrumentbræt, kofangere m.fl. Genanvendelsesraten for plast fra udtjente biler er i dag på 19 procent i EU. Den lave genanvendelse skyldes bl.a. problemer med at adskille og rense plastfraktionerne fra skrottede biler samt mangel på teknologier og forsyningskæder for genanvendelse.

(Kilde: EU-Kommissionen)

Fakta om RACE
RACE (Recycling of Automotive plastic in a Circular Economy, 2024-2027) er støttet af Miljøministeriets Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram, MUDP, og er et samarbejde mellem CircleX (pyrolyse), Evonik (tilsætningsstoffer), Hammershøj Autoophug, Ørbæk Autogenbrug, Semler Gruppen (autoværksteder), Tryg Forsikring, Volvo Cars, Adient (bilsædeproducent), RC Plast (plastproducent), Stena Recycling (genanvendelse) og Teknologisk Institut (videnspartner og projektleder).

-lipe

12/8 2024
  • AI bliver motoren for digitalisering af flådestyring i 2025

    AI bliver motoren for digitalisering af flådestyring i 2025

    transport ›Dækproducenten Bridgestone forventer, at AI bliver motoren for den europæiske transportbranchebranchens udvikling mod mere effektive og miljøvenlige flåder i 2025
  • Intelligent teknologi reducerer kaffefirmas kørsler med 70 %

    Intelligent teknologi reducerer kaffefirmas kørsler med 70 %

    transport ›Danske Cafeu, som leverer kaffeløsninger til virksomheder, har med støtte fra Innovationsfonden fået udviklet en IoT-løsning, som tilgodeser både kundernes servicebehov og kaffefirmaets logistik- og miljøregnskab
  • Rekordhøj pakkevolumen

    Rekordhøj pakkevolumen

    transport ›Bring tager en fortsat større del af kagen, som er det danske pakkemarked. Det viser nye tal fra pakkeleverandøren
  • Lastbilimportørerne er klar til Transport 2025

    Lastbilimportørerne er klar til Transport 2025

    transport ›Opbakningen til Transportmessen er stor blandt lastbilimportørerne, der forventningsfulde ser frem til årets udgave af Skandinaviens førende transportmesse. Transport 2025 finder sted i MCH Messecenter Herning 3.-5. april
  • Jysk indsætter el-lastbiler til containertransport i Danmark

    Jysk indsætter el-lastbiler til containertransport i Danmark

    transport ›Jysk og Dania Connect samarbejder om brug af elektriske lastbiler mellem Aarhus Havn og Jysks distributionscenter i Uldum. Det skal reducere CO2e udledningen med op til 37%
  • Prisregn over transportemballager fra Nefab

    Prisregn over transportemballager fra Nefab

    transport ›Ved uddelingen af den prestigefyldte emballagepris WorldStar 2025 har emballageproducenten modtaget tre af slagsen for sit fiberbaserede alternativ til træpallekraver, en pap-bulkemballage til engangsbrug og en bølgepapløsning til skærme
  • Politisk flertal sikrer milliarder til brintrør fra 2030

    Politisk flertal sikrer milliarder til brintrør fra 2030

    transport ›- Nu gælder det om at komme hurtigt i gang, siger direktøren for Brintbranchen, Tejs Laustsen Jensen efter at et bredt flertal i folketinget forleden indgik aftale om statslige lån og driftsstøtte til etablering af brintrør fra Esbjerg til den tyske grænse
  • Ahlsell Danmark udnævner Anders Krabbe til ny direktør for opkøb

    Ahlsell Danmark udnævner Anders Krabbe til ny direktør for opkøb

    transport ›Den nye M&A-direktør kommer fra egne rækker. Som Head of Legal & Compliance har Anders Krabbe de senere år været dybt involveret i Ahlsell Danmarks arbejde med opkøb, hvor han bl.a. har bidraget med sin juridiske ekspertise i de komplekse opkøbsprocesser