Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet

Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet

Danmarkshistoriens største anlægsprojekt skifter ud i ledelsen. Med Guy Taylor vil organisationen få tilført mere international erfaring den udfordrende byggeproces, som er bl.a. er ramt af forsinkelser på flere områder

Den 1. november afløser britiske Guy Taylor den nuværende direktør Henrik Vincentsen. Guy Taylor får dermed ansvar for at styre byggeriet af verdens længste sænketunnel igennem anden halvdel af byggefasen.

Guy Taylor har haft ledende roller i flere store internationale tunnelprojekter bl.a. Söderstrøm-tunnelen i Stockholm og Metrocity-ringen i København. Guy har før det også arbejdet på kanaltunnelen mellem England og Frankrig og Storebæltsforbindelsen.

- Vi går ind i en ny fase på Femern Bælt-projektet, hvor vi skal samarbejde på en ny måde med vores entreprenører for at bringe projektet videre sammen. Det kræver nye kompetencer i projektledelsen, og vi er glade for, at vi har kunnet tiltrække én af de allerbedste i verden som ny projektdirektør, udtaler Sund & Bælts administrerende direktør Mikkel Hemmingsen.

- Styrkelse i sidste halvdel af byggeriet
Guy Taylor har mange års erfaring med store internationale projekter, og har gennem sin karriere været involveret i at bygge mere end 100 km tunneler. Samtidig har han omfattende erfaring med håndteringen af multinationale entreprenører, hvilket vil styrke projektorganisationen i sidste halvdel af byggeriet af verdens længste sænketunnel.

 Guy Taylor er ny projektdirektør pr. 1. november.

-Femern Bælt-tunnelen vil være en gamechanger, der i generationer vil binde Danmark og Centraleuropa tættere sammen. Jeg ser frem til at bidrage med min erfaring med internationale entreprenører og projekter og til at drive Femern Bælt-projektet fremad sammen med det stærke team fra Sund & Bælt, udtaler Guy Taylor.

Sund & Bælt er taknemmelig for Henrik Vincentsens arbejde med at bringe projektet fra vision til virkelighed, og forvandle en bar mark på Lolland til Nordeuropas største byggeplads.

-Jeg er stolt af at have ledet første fase af danmarkshistoriens største anlægsprojekt. Vi har løst mange udfordringer undervejs, og der venter flere forude, men projektet er i gode hænder blandt nogle af verdens dygtigste specialister. Jeg ønsker holdet god vind med projektet fremover og ser frem til den dag, jeg selv kan køre gennem tunnelen, udtaler Henrik Vincentsen.

Planlagt åbning er forsinket
Femern Bælt-projektet står over for flere store udfordringer. Tidsplanen er stærkt udfordret og den planlagte åbning i 2029 er ikke længere realistisk. Aktuelt er det klargøringen og myndighedsgodkendelsen af et afgørende specialfartøj til nedsænkningen af tunnelelementerne, der er den største udfordring. Samtidig står projektet nu over for en ny fase, hvor fokus rykker fra byggepladserne på land til nedsænkningen af de første tunnelelementer til søs.

Femern Bælt-projektet er danmarkshistoriens største og mest komplekse anlægsprojekt, og siden anlægsfasens begyndelse i 2020 er der sket en løbende tilretning af Sund & Bælts organisation til de aktuelle udfordringer, som skal håndteres. Senest har Sund & Bælt etableret en samlet anlægsdivision per 1. oktober under ledelse af Martin Russo.

-lipe

31/10 2025
  • Ny dækbøde står ikke alene

    Ny dækbøde står ikke alene

    transport ›En ny lov betyder, at føreren af bilen nu risikerer bøder på 1.000 kroner pr. dæk, hvis dækkene vurderes som ‘åbenbart uegnede’ til vejret. Men det er langt fra den eneste bøde, der kommer bag på bilisterne, forklarer ekspert
  • Der er stadig liv i brevene

    Der er stadig liv i brevene

    transport ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve, og nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Genbrugelig barriere til transportemballager

    Genbrugelig barriere til transportemballager

    transport ›Nyt barrierepapir fra Ecotec er både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt og kan bl.a. holde produkter i træ- og papkasser fri for fedt og fugt i skiftende omgivelser
  • Jul og stejle - kurver

    Jul og stejle - kurver

    transport ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Danskerne har tårnhøj tillid til e-handel

    Danskerne har tårnhøj tillid til e-handel

    transport ›Siden foråret er danske handler på globale webshops steget til hidtil højeste niveau. Og vi er de mest tillidsfulde onlineforbrugere i Europa, viser PostNords nyeste E-barometer
  • Plastpaller giver store besparelser

    Plastpaller giver store besparelser

    transport ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv se ind i årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger
  • Boxit udvider forretningen

    Boxit udvider forretningen

    transport ›Entréen på det svenske marked har givet et nyt forretningsben hos containervirksomheden Boxit, der nu transporterer og sælger spåner fra svenske granskove til danske dyreproduktioner og private dyreejere.
  • Elektriske hjemmeleveringer fra Ikea

    Elektriske hjemmeleveringer fra Ikea

    transport ›Bring sørger for at alle hjemmeleveringer, der distribueres direkte fra Ikeas varehuse til brofaste øer i Danmark, nu udføres med el-drevne køretøjer