Slut med omstillingstid til palletering
Palcut’en fremfører antiskrid-arket i den ønskede størrelse, og uden omstillingstid til pakkerobotten. Her er det til 1/1-paller

Slut med omstillingstid til palletering

Vital Petfood Group har fjernet omstillingstiden med glidende skift mellem hel- og halvpaller med ny palleteringslinje. Glatte sække og over to meter høje paller var tidligere en dårlig kombination, men det kan man nu håndtere på producentens fabrik i Ølgod

Vital Petfood Group fremstiller foder til kæledyr og er specialister i løsninger til 'private label'-kunder på deres to danske fabrikker i Hasselager og Ølgod. I Hasselager produceres til vildtfugle og gnavere, mens Ølgod tager sig af hunde- og kattefoder.

- Fleksibilitet og omstillingsparathed er en vigtig salgsparameter for en nicheproducent som os, hvor vi samtidig er i et marked med hård konkurrence, fortæller Jan Stig, der er group technical manager hos Vital Petfood Group AS.

Det er en trend som Preben Nielsen, salgschef hos Palcut, kan bekræfte. Holstebro-virksomheden leverer løsninger til palleteringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien over hele Europa.

- Flere og flere af vores kunder efterspørger større fleksibilitet i deres automatiske palleteringsanlæg.

For nylig har Vital Petfood installeret en ny linje til palletering af hundefoder i sække på deres fabrik i Ølgod. Linjen er udstyret med en Palcut-arkdispenser, en folievikler og en robot, der på skift lægger sække og mellemlægsark på pallen.

Ingen omstillingstid mere

Det nye setup løste problemet med en bøvlet omstilling af palleteringslinjen for hver gang, der skulle skiftes pallestørrelse. Tidligere brugte en medarbejder en del tid, fordi rullen med antiskrid-papir til mellemlægsark skulle skiftes hver gang.

- Med den nye Palcut-arkdispenser er der ingen omstillingstid ved skift i pallestørrelse, så vi sparer 20 minutter hver gang, fortæller Jan Stig.

Palcut-dispenseren afskærer automatisk den ønskede arkstørrelse fra den 120 cm brede rulle med antiskrid-papir. Takket været en ny konstruktion med en dobbeltkniv afskærer og dispenserer den valgfrit mellemlægsarket til 1/4, 1/2 eller 1/1 paller. Det sker helt uden omstillingstid, hvor man tidligere skulle skifte papirrulle ved hvert skifte.

Glatte sække står bedre fast

På palleteringslinjen stables flotte og farvestrålende sække med hundefoder på paller i op til 2,2 meters højde. Sækkene er blanke og forsynet med et flot farvetryk, så hundefoderet præsenterer sig fra sin bedste side ude i butikkerne.

Vi sparer 20 minutter i omstillingstid med den nye Palcut-arkdispenser, fortæller Jan Stig.

Men skønheden har en pris. Den blanke overflade gør sækkene så glatte, at de risikerer at glide fra hinanden, så pallen bliver ustabil eller risikerer at skride sammen under transport. Det er løst ved at bruge Antim antiskrid-mellemlægsark. Tidligere brugte man en lim til sammenklæbning af sækkene, men det kunne gå ud over det flotte tryk.

I stedet opbygges pallerne med hundefoder nu med et mellemlægsark i bunden og derefter et ark for hvert 1-3 lag med sække, afhængigt af hvor glatte sækkene er, inden pallen til sidst omvikles med lidt folie.

- Antiskrid-mellemlægget sikrer, at sækkene ligger 100 procent stabilt og samtidig beskyttes det fine farvetryk på sækkene, siger Jan Stig.

Ligger som man har redt

- Vi har ved selvsyn konstateret, at pallerne er meget stabile. Vi har et pluklager, hvor vi tager sækkene fra paller. Det var lige før, at lagermanden ikke kunne hive sækkene ud fra pallen, fordi der er brugt antiskrid-mellemlæg. De ligger næsten for fast, siger Jan Stig med et smil, men glæder sig over, at det giver nogle meget stabile paller, som der aldrig opstår problemer med under transport.

- Vi er en ordreproducerende virksomhed på private label-markedet, hvor vi skal være ekstremt fleksible med leveringstider, pallestørrelser osv. Med den nye palleteringslinje er vi blevet endnu bedre til møde kundernes behov, slutter Jan Stig.

-hawin

 

 

 

26/2 2019
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed