Sortimo stopper for ubudne gæster i varebilen

Sortimo stopper for ubudne gæster i varebilen

Alene i første kvartal af 2018 steg antallet af anmeldelser i vare- og lastbiler med 4,1 procent i forhold til samme periode sidste år. Sortimo, der er leverandør af varebilindretning, har udviklet flere produkter, der holder de langfingrede gæster væk fra varebilen

Antallet af indbrud i varebiler er stigende. Inden for de seneste 12 måneder har hele 41% af landets el- og vvs-installationsvirksomheder mindst én gang haft ubudne gæster i virksomhedernes biler. Det viser en ny medlemsundersøgelse, som Tekniq Installationsbranchen har gennemført.

Rigspolitiets egne tal viser dog også, at der er store udfordringer med at forhindre bølgen af indbrud i servicebilerne. I første kvartal af 2018 steg antallet af anmeldelser i vare- og lastbiler fra 1.908 til 1.987, hvilket er en stigning på 4,1 procent i forhold til samme periode sidste år. Derudover er antallet af sigtelser faldet fra 139 til 62 – et fald på hele 55%.

Dyrt specialværktøj lokker tyvene
Det er som regel det lidt dyrere specialværktøj, el-værktøj samt dyrt elektronisk udstyr, der gør varebilerne til et oplagt mål for tyve. Men når tyvene går på rov efter værdifuldt værktøj i varebiler, er det ikke kun et tab for den enkelte virksomhed. Det koster også samfundet flere hundrede millioner kroner om året.

- Det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse, hvis tyven først får adgang til din varebil. Foruden udgifter til erstatning og udbedring af skader er der også en række omkostninger i forhold til tabt arbejdsfortjeneste, selvrisiko og den tid, som virksomheden og medarbejderen skal bruge på at indberette skader og købe nyt værktøj. Hertil kommer de gener, som virksomhedens kunder oplever, fordi der ikke kan produceres, fortæller Michael Pettersson, der er administrerende direktør hos virksomheden Sortimo i Skandinavien.

Sortimo, der er Europas førende leverandør af indretning til varebiler, har derfor udviklet en lang række produkter, der forebygger og hindrer indtrængning i varebilen.

- Vi har produkter i alle prisklasser, der sikrer varebilen mod tyveri hele vejen rundt. Det gælder både fysiske, mekaniske og elektroniske sikringsløsninger, siger Michael Pettersson fra Sortimo og understreger, at det selvfølgelig også er vigtigt, at man er opmærksom på at parkere godt og sikkert på en lukket parkeringsplads eller et lyst og synligt sted, hvor omgivelserne kan reagere, hvis der sker noget mistænkeligt.

Skræm tyven væk udefra
Jo længere tid tyven skal bruge på at få adgang til varebilen, des bedre, lyder det fra Michael Pettersson. Det kan derfor være en god investering at installere forstærkede ruder eller sikkerhedsgitter på dørene, forklarer direktøren fra Sortimo.

- Med et kraftigt sikkerhedsgitter er der tale om en holdbar tyverisikring, som selvfølgelig kan fremstilles specifikt til den enkelte varevogn. Gitteret sender både et visuelt budskab til tyven, om at adgangen til varebilen er begrænset, samtidig med at det sikrer, at der ikke er nem tilgang til bilens varerum, efter ruden er knust.

Sikkerhedsgitteret kan både installeres på varebilens bagdør, bagsmæk og skydedør, hvilket giver selv den mest listige tyv problemer.

Ifølge Michael Pettersson er et robust design med til at afskrække tyven fra at forsøge et indbrud i en varebil. Derfor har Sortimo også udviklet både udvendige- og integrerede låse, som skal sende tyvene på retur. 

- For at komme ind i bilen vil det kræve tungere og mere avanceret værktøj, som ofte vil forsage støj og anden synlig aktivitet, hvilket enhver professionel tyv helst vil undgå. Vores integrerede lås fungerer eksempelvis uafhængigt af bilens eksisterende låse, så bilen ikke kan tilgås via svagheder i f.eks. centrallåsesystemet, fortæller Michael Pettersson.

Indretning er alfa omega
Sker det alligevel, at tyven får adgang til varebilen, kan man højne den indvendige sikkerhed ved at installere ekstra låsesystemer i skuffer og skabe eller alarm med rumføler. Og med en sikkerhedsboks kan man effektivt sikre værdifulde genstande såsom iPad, computer og mobiltelefon, forklarer den administrerende direktør fra Sortimo.

- Vores Defa-alarmsystem er verdens mest intelligente bilalarmsystem, der gør det endnu sværere at stjæle eller ødelægge bilen og eventuelt værdifuldt indhold i den. En kraftig blinkende blå LED på indersiden af forruden fortæller potentielle tyve, at bilen er udstyret med en Defa-alarm. Derudover har enheden et sensorsystem, der registrerer, når nogle forsøger at knuse glasruderne på bilen, hvilket også udløser en kraftig sirene, fortæller Michael Pettersson og tilføjer:

- Derudover kan alarmen sættes op til en GPS-enhed og give kunden besked på sms, når alarmen er gået af, slutter Michael Pettersson fra Sortimo og understreger, at man dog stadig bør mærke sit værktøj i varebilen med firmanavn og telefonnummer, så politiet kan identificere én, hvis uheldet er ude.

-lipe

30/10 2018
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det