Storebæltsbroens nye betalingsanlæg er åbnet

Storebæltsbroens nye betalingsanlæg er åbnet

Der er sket meget, siden betalingsanlægget blev indviet for godt 20 år siden. Dengang kom den enorme interesse for broen bag på selskabet, og det skabte trafikale udfordringer. Det nye betalingsanlæg vil fremover sikre, at kunderne kan komme hurtigere over broen – også selvom trafikken ventes at stige i fremtiden

Trafikken på Storebælt stiger år for år. I dag kører mere end fire gange så mange biler over broen, som da den åbnede i 1998. Selvom Storebæltsbroen i dag er en trafikal succes, så er det vigtigt, at Storebælt også i fremtiden kan håndtere en stigende mængde trafik. Derfor er teknologien i betalingsanlægget nu skiftet.

- Det nye betalingsanlæg giver nogle særlige fordele til vores kunder, der betaler med automatisk betaling såsom BroBizz og nummerpladen. Det er et bevidst valg fra vores side, da automatisk betaling gør det muligt at få endnu flere kunder igennem betalingsanlægget på kortere tid og derved reducere ventetiden for dem. Det er med til at fremtidssikre anlægget, forklarer Jens Kjær Nielsen, chef for Storebæltsbroens betalingsanlæg.

Kunder, der betaler med BroBizz eller nummerpladen, skal fra i dag køre i de nye, grønne Ekspres-baner. Antallet af Ekspres-baner er udvidet fra 4 til 6 baner, og hastigheden sat op fra 30 til 50 kilometer i timen. Begge tiltag øger kapaciteten i anlægget og får kunderne hurtigere over broen.

Og så er der også penge at spare i de grønne baner. For udover at komme hurtigere over broen sparer kunder, som betaler med BroBizz eller nummerpladen, mere end 50 kroner pr. tur.

Indvielsen af betalingsanlægget

Mange tusind mennesker var mødt op på festpladsen for at fejre indvielsen af Danmarkshistoriens måske største byggeprojekt – Storebæltsbroen. Med ét var Danmark blevet mindre, og landsdelene bundet tættere sammen. Over højtalerne kunne man høre Povl Dissings bløde stemme synge ”Godmorgen lille land”, som var blevet specialkomponeret til anledningen.

Det var en festdag, som mange, år forinden, ikke havde forventet ville blive en realitet. Men bag den store festplads stod broen endelig færdig. Buende hen over vandoverfladen og med de to enorme tårne, der blev gemt bag skyerne – de såkaldte pyloner på 254 meter.

Foran broen var betalingsanlægget. Her holdt mange biler allerede i kø til trods for, at betalingsanlægget først åbnede for almindelig trafik kl. 22. De ville have den første tur over broen.

Dagen var den 14. juni 1998, hvor Storebæltsbroen åbnede for biltrafik.

Antallet af bilister overraskede

Storebæltsbroen var Danmarks første betalingsbro. Der var derfor ikke mange tidligere erfaringer at trække på. Tiden efter åbningen – og særligt den første sommer 1998 – skabte enorme trafikale problemer i anlægget.

Flere køretøjer, primært stationcars, holdte i en kø, der kunne ses helt ned til den sidste afkørsel før betalingsanlægget. De fleste havde rullet vinduet ned for at få lidt luft ind i bilen denne varme sommerdag. Dyttende, med albuen hængende ud af vinduet, sad de og ventede. Nogle råbte og bandede af de bilister, som ikke kunne finde ud af at køre i den rigtige bane, mens andre ventede tålmodigt på deres tur.

En mand forrest i Kort-banen havde problemer med at få Dankortet ind i kortautomaten. Han vendte og drejede kortet for til sidst at lykkes. Sådan var der mange, der havde det. Betaling med Dankort i kortautomater var nyt for danskerne, og det skabte store problemer.

- Det kom bag på os hos Storebælt, hvor svært det var for kunderne at betale i anlægget. Samtidig havde vi forventet omkring 10.000 køretøjer over broen i døgnet, men på de største rejsedage kørte op mod 27.000 køretøjer over Storebælt. Det skabte kaos i betalingsanlægget, siger Jens Kjær Nielsen.

- Den sommer valgte flere af vores medarbejdere at gå ned langs køerne for at indkræve betaling direkte fra kunderne og tilbyde dem kaffe. Den form for indkrævning af betaling ville man jo aldrig møde i dag, men dengang var det en måde at få kunderne hurtigere igennem betalingsanlægget.

-hawin

Sådan blev begyndelsesvanskelighederne håndteret

* Nye skilte i betalingsanlægget: Over flere omgange måtte skiltene skiftes. Kunderne vidste ikke, hvad navnene på skiltene betød, så navnene blev ændret. Derudover var alle skiltene grønne, så det var svært at aflæse dem. Det blev på sigt ændret til grøn, blå og gul.

* Annoncering i aviser og dagblade: Storebælt iværksatte en række annonceringsinitiativer. Specielt brugsanvisninger om, hvordan man betaler med Dankort i kortautomaterne.

* Fokus på BroBizz: Før betalingsanlægget åbnede, var der kun solgt 10.000 BroBizz. Det betød, at de to baner, der var dedikeret til BroBizz, stod tomme, da kun 10 pct. af kunderne kørte i BroBizz-banerne. Derfor blev der sat yderligere fokus på at tydeliggøre fordelene ved at bruge BroBizz bl.a. gennem annoncering i aviser og informationer i betalingsanlægget.

* Flere baner: Der blev åbnet to yderligere baner i betalingsanlægget for at kunne håndtere den øgede trafik.

Allerede fra efterårsferien 1998 var køen betydeligt mindre i anlægget. Siden har Storebæltsbroen løbende forbedret betalingsanlægget frem mod i dag, hvor anlægget efter godt 20 år er blevet opgraderet til en version 2.0.

 

13/1 2020
  • Danmark først med forsøg med datadrevet lodsning fra land

    Danmark først med forsøg med datadrevet lodsning fra land

    transport ›Med godkendelse fra Beredskabsstyrelsen indleder DanPilot og Danelec nu et testforløb med landbaseret lodsning - den første test af sin slags i verden. Godkendelsen er et afgørende skridt hen imod et teknologisk paradigmeskift, der åbner nye muligheder for bedre sikkerhed, klima og effektivitet i den maritime sektor
  • Elektiske varebiler får stadig baghjul hos forhandlerne

    Elektiske varebiler får stadig baghjul hos forhandlerne

    transport ›Selv om salget af nye varebiler på el er steget, halter det stadig bagefter personbilsmarkedet, hvor el-biler nu dominerer på vejene. Landets største energiselskab, Andel Energi, vil gerne skubbe til udviklingen, og lancerer nu en ladeløsning målrettet til erhvervslivet
  • DHL Danmark gør det nemmere - og papirløst - at returnere

    DHL Danmark gør det nemmere - og papirløst - at returnere

    transport ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer
  • Rekordstart på året for Bring

    Rekordstart på året for Bring

    transport ›Logistikvirksomheden Bring har fået en flyvende start på 2025. Hidtil i år er Brings pakkemængder i Danmark steget med 22 procent sammenlignet med samme periode sidste år – og hele 72 procent siden 2019
  • Verdens største PtX-anlæg indviet i Sønderjylland

    Verdens største PtX-anlæg indviet i Sønderjylland

    transport ›Tirsdag blev European Energys kommercielle anlæg til produktion af e-methanol officelt åbnet i Aabenraa. Anlægget vil nu omdanne strøm fra sol og vind til 42.000 tons grønt brændstof bl.a. til Mærsks containerskibe og til produktion af plast, og samtidig styrke Aabenraa Havns grønne ambitioner
  • Mængden af stort stykgods stiger på containerskibene

    Mængden af stort stykgods stiger på containerskibene

    transport ›"Breakbulk-gods" er betegnelsen for fragtvarer i størrelser og vægt, der ikke passer ind i de gængse containerdimensioner. Og dem bliver der flere af, især på de største containerskibe, som sejler direkte mellem Gøteborg Havn og havne i Asien hver uge
  • Bilka har påbegyndt udskiftning til eldrevet hjemmelevering

    Bilka har påbegyndt udskiftning til eldrevet hjemmelevering

    transport ›Nye elbiler bliver nu en del af BilkaToGo Hjemmelevering, og rykker Salling Group tættere på sine klimamål. De første 10 biler er på gaderne, og målet er, at hele flåden om få år skal køre på el
  • Solid vækst og realiserede investeringer i ADP

    Solid vækst og realiserede investeringer i ADP

    transport ›2024 gav vækst på godsvolumen, omsætning og driftsresultat i Fredercia og Nyborg havne. Derudover fastholdt ADP et højt investeringsniveau bl.a. med færdiggørelse af flere lagerfaciliteter i Taulov Dry Port, og en række nye aktiviteter er sat i gang